Kärnkraften fortfarande helt ofarlig?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kärnkraften fortfarande helt ofarlig?
Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
sp_UserOfflineSmall Offline
1065984
August 4, 2006 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=maedhros]Men vad krävs för att det ska bli härdsmälta egentligen?

1. Att ett allvarligt problem uppstår över huvud taget
2. Att alla 13 (?) säkerhetssystem som agerar i serie fallerar.

Det var för några år sen som 3 eller 4 säkerhetssystem fallerade av dessa 13 och media blåste upp det ganska fett. 😛

Man kan inte sätta en siffra på antalet säkerhetssystem som ska haverera. Det beror ju helt på vad för typ av fel som inträffar.

Jerry wrote: [quote=maedhros][quote=OVisK]Kärkraftomröstningen som fortfarande plågar oss är ett bra exempel på varför folkomröstningar om enstaka frågor inte bör göras, det är alldeles för lätt att skrämma folk och det funkar inte när man ska ta vettiga beslut i enstaka frågor. Samma sak med EMU omröstningen.

Tyvärr får vi väl leva med det, ingen politiker kommer någonsin att göra en ny folkomröstning om kärnkraften, vi får väl köpa el från finland istället när de byggt sina nya kärnkraftverk.

Håller med, folk omröstning bör inte göras om såna här frågor. Utan istället av folk som kan nåt om det. Det räcker med att någon sprider ut ett ord att det kan gå åt h*****e så är det kört.

"När reservkraft automatiskt skulle kopplas in startade inte reservgeneratorerna på grund av felkonstruktion."
Låter mer som den mänsliga faktorn och inte kärnkraftens fel som ska vara så sårbar enligt människan i aftonbladets artikel

Skulle det vara lugnande? Den mänskliga faktorn kan få en om aldrig så säker anläggning att bli en katastrofrisk.

Kan man förövrigt kalla en anläggning säker om man för att göra det måste bortse från nödvändigt, mänskligt inblandande? Det låter mer som ett försök att göra det hela till en skuldfråga istället för en säkerhetsfråga. "Om man kan skuldbelägga en individ så kvittar det vad som händer, det var i alla fall inte teknikens fel."

Den mänskliga faktorn ÄR medräknad i den säkerhetsmodell som Forsmark kör med. De har folk som varje dag arbetar med att ta fram risker i samband med mänskligt felande.

Mänskligt felande var faktiskt inblandat i två av de fel som uppstod när Forsmark 1 fick stängas ner. Först lyckades man kortsluta hela 400kV-nätet (huvudnätet), då man gick på och började underhålla och felsöka fel del av nätet. Istället för att gå på den del som var ur drift gick man på den aktiva delen. När 400kV-nätet var utslaget skulle det automatiskt kopplas om till ett reservnät (70kV), men komponenten som skulle kolla att de båda näten låg i fas (vilket krävs för att kunna slå om till 70kV-nätet), var felinstallerad. Därmed var även 70kV-nätet utslaget.

I och med att båda näten var nere så minskade motståndet för turbinen, vilket ledde till en ökning av spänningen. Spänningen ökade till 120% för två av de reservdieslar som skulle dra igång, och 116% för de andra två (om jag kommer ihåg rätt). Dieslarna klarar högst 118% vilket ledde till att två av dem föll. Hur som helst var de andra två igång, vilket räcker för att förhindra en härdskada. Men det var bara tur att inte alla 4 gått ner, för då hade man haft 30 minuter på sig att lokalisera felet och göra något åt det. Forsmarks personal fann felet efter 22 minuter och kunde sedan koppla om till 70kv-nätet manuellt, så även om dieslarna slagits ut hade man klarat det (förutsatt att personalen hade agerat på samma sätt).

Risken för härdskada under en sån här händelse var enligt nuvarande säkerhetsmodell ca 2%, och 1 av 100-1000 härdskador leder till farlig härdsmälta. Så ja, det var en mycket allvarlig händelse om man jämför med tidigare händelser. Det var dock ingen jättestor risk för farlig härdsmälta som vissa "experter" vill få det att låta som.

Felet med denna händelse var ju att alla 4 dieslar höll på att gå sönder pga samma fel. För att förhindra detta i framtiden hoppas man kunna installera två nya dieslar som är annorlunda konstruerade.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1066027
August 5, 2006 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....44,00.html
Känns lite oroligt..

LÅT OSS TRO MEDIA JIPPOT ATT KÄRNSKRAFT ÄR FARLIGT.

Frankrike har ju inte bara 53 aktiva kärnkraftverk.

Lita aldrig på ett parti som miljö/vänster partiet, båda försöker skaffa media uppmärksamhet genom att säga idiotiska saker som tilltalar idiotiska individer.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1066034
August 5, 2006 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Guardian wrote: Mycket text informativ text....

Hur vet du allt det här då? Detta är inget jag har läst i tidningen direkt. Fast jag läser ju bara aftonblaskan.
Men så om dom inte hade lyckats att lokalisera felet inom 30 min om diselgeneratorerna inte funkat, vad hade hänt då?
Finns det nåt mer man kan göra? Trycka på on off knappen eller nåt som stänger av det som händer bland pluton (eller vad det nu är) stavarna.

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1066057
August 5, 2006 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte riktigt vad vissa här förväntar sig ? Att det aldrig någonsin ska hända något någonsin på ett kärnkraftverk bara för att det är ett kärnkraftverk ? Allt jag ser här är att säkerhetssystemen funkade perfekt, som alltid när det varit incidenter.

Jag undrar hur många incidenter som händer på andra kraftverk men som man aldrig hör talas om för att det inte finns samma stigma som när det gäller kärnkraftverk.

Menar ni allvarligt att bara för att det är kärnkraft så ska inget någonsin hända någonsin ?? Fler människor har dött av vanliga bilar än som dött pga av kärnkraftsolyckor, varför tar vi inte en folkomröstning om att avskaffa bilar istället ?

Kärnkraften bör byggas ut kraftigt, men med modern teknik, inte med reaktormodeller som togs fram för trettio år sedan som vi har i sverige idag.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1066108
August 5, 2006 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är ju att vi har gröna människor i Sverige, som inte fattar något utan som bara vill synas och höras. Om man hade skottpengar på dom så skulle vi kanske kunna börja utveckla kärnkraften igen 🙂

Men det finns mycket annat som också är helt galet, om man tänker på allt som är helt galet så blir man galen själv till slut tyvärr...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1066179
August 5, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Utöver de dieseldrivna aggregatet så har dom en Pratt & whitney Jetmotor ett par 100meter bort från fabriken att köras igång 🙂

Plus att killen som guidade min skolklass sa om härdsmälta skulle ske, så skulle de ske i reaktorn, då 3meter tjocka solida väggar klär själva reaktor....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1066188
August 5, 2006 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

SKI vet säkert inte vad de håller på med, tur att vi har ett gäng kunniga killar här på NH..Och tur att de håller till just här, och inte på något kärnkraftverk.
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1066193
August 5, 2006 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=OVisK]Kärkraftomröstningen som fortfarande plågar oss är ett bra exempel på varför folkomröstningar om enstaka frågor inte bör göras, det är alldeles för lätt att skrämma folk och det funkar inte när man ska ta vettiga beslut i enstaka frågor. Samma sak med EMU omröstningen.

Tyvärr får vi väl leva med det, ingen politiker kommer någonsin att göra en ny folkomröstning om kärnkraften, vi får väl köpa el från finland istället när de byggt sina nya kärnkraftverk.

Precis...hölls inte omröstningen direkt efter olyckan i Tjernobyl? Förstår att folk blir rädda då, men det är ju skillnad på sovjetiska och svenska kärnkraftverk.

Hehe, nää det var efter olyckan i Harrisburg (som ligger i USA btw och är av samma typ som de svenska kärnkraftverken) som omröstningen hölls.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1066197
August 5, 2006 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: [quote=ilg@dd]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,866144,00.html
Känns lite oroligt..

LÅT OSS TRO MEDIA JIPPOT ATT KÄRNSKRAFT ÄR FARLIGT.

Frankrike har ju inte bara 53 aktiva kärnkraftverk.

Lita aldrig på ett parti som miljö/vänster partiet, båda försöker skaffa media uppmärksamhet genom att säga idiotiska saker som tilltalar idiotiska individer.

Förhoppningsvis undviker iaf dessa idioter särskrivning i sina uttalanden.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1066505
August 6, 2006 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Guardian]Mycket text informativ text....

Hur vet du allt det här då? Detta är inget jag har läst i tidningen direkt. Fast jag läser ju bara aftonblaskan.
Men så om dom inte hade lyckats att lokalisera felet inom 30 min om diselgeneratorerna inte funkat, vad hade hänt då?
Finns det nåt mer man kan göra? Trycka på on off knappen eller nåt som stänger av det som händer bland pluton (eller vad det nu är) stavarna.

Farsan är konsult och arbetar som riskanalytiker åt Forsmark, så genom lite snack här hemma har jag i stora drag fått reda på vad som hände. Man bör dock inte citera mig på det, och siffran 2% är inte den slutgiltiga.

Jag vet inte riktigt vad som hade hänt efter 30 min, men enligt farsan "hade det förmodligen skitit sig" 🙂 Rör sig nog om en härdskada.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1066506
August 6, 2006 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

hjälper 3 meter tjocka betongväggar? kan det inte hitta andra vägar ut?
och vad hände i harrisburg? aldrig hört talas om.

Kanske låter som jag är lite orolig men jag är faktiskt bara intresserad av sånt här.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1066513
August 6, 2006 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: hjälper 3 meter tjocka betongväggar? kan det inte hitta andra vägar ut?

Kanske låter som jag är lite orolig men jag är faktiskt bara intresserad av sånt här.

Det blev en härdsmälta i Harrisburg(samma sak som hände i tjernobyl), men i stort sett all radioaktiv crap stoppades av betongväggarna. Detta gjorde att det inte läckte ut mer än en årsdos av kärnkraftverkets normala(radioaktiva) utsläpp.

Allt enligt Wikipedia 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1066561
August 7, 2006 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde det var bly som stoppade strålning bäst och inte betong... (syftar på gamma-strålar)

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1066579
August 7, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jag trodde det var bly som stoppade strålning bäst och inte betong... (syftar på gamma-strålar)

Betong är lika bra om det är tillräckligt tjockt, det blir för dyrt och tungt att klä det med bly. Dessutom har bly en låg smältpunkt vilket inte skulle fungera om det blev en härdsmälta.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1066587
August 7, 2006 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: [quote=csm101]Jag trodde det var bly som stoppade strålning bäst och inte betong... (syftar på gamma-strålar)

Betong är lika bra om det är tillräckligt tjockt, det blir för dyrt och tungt att klä det med bly. Dessutom har bly en låg smältpunkt vilket inte skulle fungera om det blev en härdsmälta.

Jo det stämmer ju, men har de inte nåt skikt med bly i väggarna ändå?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1066875
August 8, 2006 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=maedhros]hjälper 3 meter tjocka betongväggar? kan det inte hitta andra vägar ut?

Det blev en härdsmälta i Harrisburg(samma sak som hände i tjernobyl), men i stort sett all radioaktiv crap stoppades av betongväggarna. Detta gjorde att det inte läckte ut mer än en årsdos av kärnkraftverkets normala(radioaktiva) utsläpp.

Allt enligt Wikipedia 🙂

Nja, det blev IOFS en härdsmälta, men där smälte väldigt lite av härden så det är inte alls på samma skala som i Tjernobyl. Det är skillnad krocka i 5 km/h och 100 km/h... men det finns de som påstår att en härdsmälta kan bli VÄRRE i en reaktor av Svensk/Amerikansk modell... av samma anledning som att om man lägger kinapuffar i ett blyrör så blir det värre smäll än om man häller ut krutet och tänder på det.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1066918
August 8, 2006 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar inte hur ni ens kan jämföra nåt med Tjernobyl...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1066923
August 8, 2006 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Jag fattar inte hur ni ens kan jämföra nåt med Tjernobyl...

Relativt enkelt..
Forsmark=Tillbudsdrabbat kärnkraftverk
Tjernobyl=Havererat kärnkraftverk

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1066928
August 8, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Jag fattar inte hur ni ens kan jämföra nåt med Tjernobyl...

Utveckla gärna

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1066939
August 8, 2006 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tkr inte man ska jämföra. 1. tekniken var helt annorlunda gentemot våran. 2. De försökte medvetet pressa vad de kunde ur reaktorn.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL