Kärnkraften fortfarande helt ofarlig?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kärnkraften fortfarande helt ofarlig?
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1066968
August 8, 2006 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

De som jämför forsmark med tjernobyl är samma personer som anser att Lada är lika bra som Volvo o SAAB...

eftresom de är billar allihopa... 🙄

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1066973
August 8, 2006 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: De som jämför forsmark med tjernobyl är samma personer som anser att Lada är lika bra som Volvo o SAAB...

eftresom de är billar allihopa... 🙄

Aha, fattade inte vilken jämförelse du/ni menade embarassed

WinstonS
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1066992
August 8, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote:
Men så om dom inte hade lyckats att lokalisera felet inom 30 min om diselgeneratorerna inte funkat, vad hade hänt då?

Om alla säkerhetssystem havererar, så har de ett backupsystem som bygger på ett kvävedrivet tryck, som vid katastrofsituationer kan pressa tillbaka kontrollstavarna för att förhindra härdsmälta. Tilläggas bör att de även har backupmotorer och liknande, så det är rätt mycket som skall behöva gå fel för att man skall tvingas använda trycksystemet.

I övrigt rekommenderar jag:
http://www.flashback.info/show.....p?t=355797

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1067036
August 8, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

WinstonS wrote: [quote=maedhros] Men så om dom inte hade lyckats att lokalisera felet inom 30 min om diselgeneratorerna inte funkat, vad hade hänt då?

Om alla säkerhetssystem havererar, så har de ett backupsystem som bygger på ett kvävedrivet tryck, som vid katastrofsituationer kan pressa tillbaka kontrollstavarna för att förhindra härdsmälta. Tilläggas bör att de även har backupmotorer och liknande, så det är rätt mycket som skall behöva gå fel för att man skall tvingas använda trycksystemet.

I övrigt rekommenderar jag:
http://www.flashback.info/showthread.php?t=355797

Det enda säkerhetssystem som fortfarande fungerade var de 2 dieslarna som gick igång. Hade även dessa slagits ut (det var bara tur att de inte gjorde det), så hade alla säkerhetssystem som skulle skydda mot härdskada var utslagna. Man hade då haft ca 30 minuter på sig att fixa det innan härden skulle börja smälta (härdskada). Nu lyckades man fixa det på 23 minuter, men då var man säker i och med de 2 fungerande dieslarna.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1067041
August 8, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att det är så tråkigt att kvällstidningarna aldrig vill publicera den nakna sanningen, så länge den inte är intressant. För att locka läsare så använder man sig helt enkelt av tjernobyl och härdsmälta, även fast risken för det var väldigt liten.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1067045
August 8, 2006 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Tycker att det är så tråkigt att kvällstidningarna aldrig vill publicera den nakna sanningen, så länge den inte är intressant. För att locka läsare så använder man sig helt enkelt av tjernobyl och härdsmälta, även fast risken för det var väldigt liten.

Den nakna sanning är väl den att ingen utomstående vet ifall tidningarnas skriverier är över eller underdrifter..
Folk som sitter i toppen för Forsmark menar att det inte var någon fara på taket, medan gamla konstruktören menar att det var nära ögat. Betänk även att SKI slog i bromsarna, det tycker jag ger en tankeställare.
Av gammal vana har jag svårt att svälja en "sanning" levererad av personer med stora ekonomiska intressen i att företagen rullar på 24/7.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
1067111
August 9, 2006 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=maedhros]Tycker att det är så tråkigt att kvällstidningarna aldrig vill publicera den nakna sanningen, så länge den inte är intressant. För att locka läsare så använder man sig helt enkelt av tjernobyl och härdsmälta, även fast risken för det var väldigt liten.

Den nakna sanning är väl den att ingen utomstående vet ifall tidningarnas skriverier är över eller underdrifter..
Folk som sitter i toppen för Forsmark menar att det inte var någon fara på taket, medan gamla konstruktören menar att det var nära ögat. Betänk även att SKI slog i bromsarna, det tycker jag ger en tankeställare.
Av gammal vana har jag svårt att svälja en "sanning" levererad av personer med stora ekonomiska intressen i att företagen rullar på 24/7.

En sak vet vi, och det är att det var ca 1,5-2% risk för härdskada, och att 1 härdskada på 100-1000 leder till härdsmälta (inte nödvändigtvis farlig). Denna händelse var dock mycket osannolik och jag tycker inte att man ska ställa sig negativ till kärnkraft p.g.a. säkerhetsskäl.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1067112
August 9, 2006 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Bogus]Jag fattar inte hur ni ens kan jämföra nåt med Tjernobyl...

Utveckla gärna

Callister wrote: Jag tkr inte man ska jämföra. 1. tekniken var helt annorlunda gentemot våran. 2. De försökte medvetet pressa vad de kunde ur reaktorn.

Precis.
De sket ju i alla varningslampor och sånt också, och eftersom det som hände hände, så tror (hoppas) jag inte att nån är så jävla dum igen... :blink:

csm101
Member
Medlem
1067115
August 9, 2006 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Guardian wrote:
En sak vet vi, och det är att det var ca 1,5-2% risk för härdskada, och att 1 härdskada på 100-1000 leder till härdsmälta (inte nödvändigtvis farlig).

Så den nakna siffran blir att det var 0,002 - 0,015 % risk att det skulle bli en härdsmälta i detta fall.

Vilket i mina ögon är löjligt lite...

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
1067317
August 9, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Guardian] En sak vet vi, och det är att det var ca 1,5-2% risk för härdskada, och att 1 härdskada på 100-1000 leder till härdsmälta (inte nödvändigtvis farlig).

Så den nakna siffran blir att det var 0,002 - 0,015 % risk att det skulle bli en härdsmälta i detta fall.

Precis, men allting är relativt. Under normal drift är risken för härdskada 1 på 100 000. Nu var den 2 på 100. Riksen för härdsmälta är vid normal drift 1 på 10 000 000, så vi behöver nog inte oroa oss 🙂

csm101
Member
Medlem
1067397
August 10, 2006 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Guardian wrote: [quote=csm101][quote=Guardian] En sak vet vi, och det är att det var ca 1,5-2% risk för härdskada, och att 1 härdskada på 100-1000 leder till härdsmälta (inte nödvändigtvis farlig).

Precis, men allting är relativt. Under normal drift är risken för härdskada 1 på 100 000. Nu var den 2 på 100. Riksen för härdsmälta är vid normal drift 1 på 10 000 000, så vi behöver nog inte oroa oss 🙂

Exakt 😀

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1067410
August 10, 2006 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Guardian wrote: [quote=csm101][quote=Guardian] En sak vet vi, och det är att det var ca 1,5-2% risk för härdskada, och att 1 härdskada på 100-1000 leder till härdsmälta (inte nödvändigtvis farlig).

Precis, men allting är relativt. Under normal drift är risken för härdskada 1 på 100 000.

Vad är avgränsningen för den riskfaktorn? En viss tid?

Guardian
Siktar mot toppen
Medlem
1067461
August 10, 2006 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Att det sker 1 gång på 100 000 år.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1069492
August 18, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1114202
January 29, 2007 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Bumpar denna istället för att starta en ny..

Det känns tryggt att det jobbar en del nyktra människor på våra kärnkraftverk, och att inte alla springer omkring berusade på en sån arbetsplats..
Fast en kedja är inte starkare än dess svagaste länk.
EXP: "Anställda vid kärnkraftverk var berusade - skickades hem"
AB: "Full personal på kärnkraftverk"
DN: "Ny kritik mot Forsmark "
SvD: "Bristande säkerhet på Forsmark"

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114262
January 29, 2007 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Bumpar denna istället för att starta en ny..

Det känns tryggt att det jobbar en del nyktra människor på våra kärnkraftverk, och att inte alla springer omkring berusade på en sån arbetsplats..

Har du hittat något om vad det är för anställda som varit onyktra?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1114288
January 29, 2007 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]Bumpar denna istället för att starta en ny..

Har du hittat något om vad det är för anställda som varit onyktra?

Jodå, enligt AB:
"Enligt SKI var ingen av de påverkade personerna fast anställd på Forsmark. Samtliga arbetade hos underentreprenörer som anlitats av Forsmark i samband med omfattande ombyggnader.
En vecka efter snabbstoppet i somras var tre personer så berusade att de skickades hem."

Känns ganska oroande, eftersom det oftast är entreprenörerna som utför svetsning och dylika arbeten.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1114299
January 29, 2007 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tkr det är lite lusigt det här med härdsmälta. Finns det inget att göra emot det? Flyga över med helikoptrar och hälla över flytande bly? Anordna raketer på anläggnignen så att man kan skicka ut det i rymden? Bygga 15m blyväggar?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114302
January 29, 2007 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag tkr det är lite lusigt det här med härdsmälta. Finns det inget att göra emot det? Flyga över med helikoptrar och hälla över flytande bly? Anordna raketer på anläggnignen så att man kan skicka ut det i rymden? Bygga 15m blyväggar?

Bly kokar vid 1740 °C.

Och raketerna skulle nog också smälla ganska duktigt vid en härsmälta...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1114349
January 29, 2007 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Callister]Jag tkr det är lite lusigt det här med härdsmälta. Finns det inget att göra emot det? Flyga över med helikoptrar och hälla över flytande bly? Anordna raketer på anläggnignen så att man kan skicka ut det i rymden? Bygga 15m blyväggar?

Bly kokar vid 1740 °C.

Och raketerna skulle nog också smälla ganska duktigt vid en härsmälta...

Nu är väl kanske inte kokpunkten det intressanta, snarare smältpunkten som ligger lite över 300 grader bara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 115
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL