Kärnkraften fortfarande helt ofarlig?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kärnkraften fortfarande helt ofarlig?
Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
sp_UserOfflineSmall Offline
1114350
January 29, 2007 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=hULt0][quote=Callister]Jag tkr det är lite lusigt det här med härdsmälta. Finns det inget att göra emot det? Flyga över med helikoptrar och hälla över flytande bly? Anordna raketer på anläggnignen så att man kan skicka ut det i rymden? Bygga 15m blyväggar?

Bly kokar vid 1740 °C.

Och raketerna skulle nog också smälla ganska duktigt vid en härsmälta...

Nu är väl kanske inte kokpunkten det intressanta, snarare smältpunkten som ligger lite över 300 grader bara.

Mjo, men att säga att det kan börja koka förstör alla idéer. Gräv ner skiten i en grop så kan det smälta utan problem, det är fortfarande ett göttigt lager bly emellan. Kanske att densiteten påverkas så att strålning släpps igenom lättare, vad vet jag, men att säga att det kokar förstör folks idéer effektivare.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1114393
January 30, 2007 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114507
January 30, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: EXP: "Svetsare jobbade full i kärnreaktorn"

Det är naturligtvis inte bra, men det finns knappast något bättre alternativ än kärnkraft i dagsläget.

Fusion fungerar inte än, olja förpestar miljön i allmänhet och vindkraftverk är det nästan tveksamt om man får ut mer energi än vad som krävs när man tillverkar dem...

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1114528
January 30, 2007 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: vindkraftverk är det nästan tveksamt om man får ut mer energi än vad som krävs när man tillverkar dem...

?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114530
January 30, 2007 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: [quote=hULt0]vindkraftverk är det nästan tveksamt om man får ut mer energi än vad som krävs när man tillverkar dem...

?

Jag försöker säga att de inte ger tillräckligt mycket energi, och det är mycket som går åt när man tillverkar, sätter dit dem osv. De förstör dessutom mycket, är lätt snyggare utan vindkraftverk längs kusterna.

Sedan går man uppenbarligen i vinst energimässigt, men det är fortfarande ineffektivt jämfört med några kärnkraftverk.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114532
January 30, 2007 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ZIre][quote=hULt0]vindkraftverk är det nästan tveksamt om man får ut mer energi än vad som krävs när man tillverkar dem...

?

Jag försöker säga att de inte ger tillräckligt mycket energi, och det är mycket som går åt när man tillverkar, sätter dit dem osv. De förstör dessutom mycket, är lätt snyggare utan vindkraftverk längs kusterna.

Sedan går man uppenbarligen i vinst energimässigt, men det är fortfarande ineffektivt jämfört med några kärnkraftverk.

många bäckar små.. Och hur vida det är snyggt eller inte är väl upp till var och en. Vet man varför de står där och vilken nytta det gör kan man lätt bortse från dess fulhet. Hellre vinkraftverk än palmer iaf 8>

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1114536
January 30, 2007 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ZIre][quote=hULt0]vindkraftverk är det nästan tveksamt om man får ut mer energi än vad som krävs när man tillverkar dem...

?

Vad baserar du det på?

http://www.svenskenergi.se/energifakta/vindkraft.htm

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114543
January 30, 2007 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Vad baserar du det på?

http://www.svenskenergi.se/ene.....dkraft.htm

Jag säger att det i förhållande till energi vid tillverkning, och förfulning av kusterna är sämre än kärnkraft. Och jag överdrev, detta säger jag utan att ens ha läst din länk. Men visst blir kusterna fulare?

Och jag förstår självklart att man inte går back när man tillverkar vindkraftverk, åtminstone inte när de fått stå ett tag. Annars skulle det krävas en jävla dum politiker för att sätta upp flera 😉

dree
Member
Medlem
1114545
January 30, 2007 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=dree]Vad baserar du det på?

http://www.svenskenergi.se/energifakta/vindkraft.htm

Jag säger att det i förhållande till energi vid tillverkning, och förfulning av kusterna är sämre än kärnkraft. Och jag överdrev, detta säger jag utan att ens ha läst din länk. Men visst blir kusterna fulare?

Och jag förstår självklart att man inte går back när man tillverkar vindkraftverk, åtminstone inte när de fått stå ett tag. Annars skulle det krävas en j**la dum politiker för att sätta upp flera 😉

Fulare och fulare... när jag var liten ville jag åka till danmark så jag kunde se vindkraftverk. 🙂

Sen är vindkraftverk förhållandevis billiga att tillverka.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114548
January 30, 2007 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Sen är vindkraftverk förhållandevis billiga att tillverka.

Jo, men ger ganska lite energi när de placeras fel. Vindkraftverk är självklart roliga när man är liten, det tyckte jag också, men för mycket vindkraftverk förstör mycket.

Men ingenting jämfört med raffenaderier...

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1114609
January 30, 2007 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 har väl delvis rätt.

Hörde jag rätt på nyheterna så medans ett kärnkraftverk producerar 1 TWh så gjorde alla Sveriges vindkraftverk knappt 1 / 4 av det.

Jag är för kärnkraft.. renare och risken för olyckor är i stort sett minimala om vi tar hur många kärnkraftverk vi har i världen och hur många som det egentligen hänt något allvarligt på så är risken = ~0.

Bara för Sverige börjat klanta sig här nu betyder inte att vi är på väg mot jordens undergång i Sverige p.g.a härdsmältor hit och dit.

Sedan blir det kärnavfall men vi borde väl ha ganska gott om utrymme för det "lilla" vi i Sverige producerar gentemot USA som väl har ett ~30 tal kärnkraftverk ? ( Eller har dom mer / mindre ? )

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114611
January 30, 2007 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: USA som väl har ett ~30 tal kärnkraftverk ? ( Eller har dom mer / mindre ? )

enl. wikipedia har USA 104 st.

dree
Member
Medlem
1114614
January 30, 2007 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Sedan blir det kärnavfall men vi borde väl ha ganska gott om utrymme för det "lilla" vi i Sverige producerar gentemot USA som väl har ett ~30 tal kärnkraftverk ? ( Eller har dom mer / mindre ? )

Bergsrummen är överfulla med kärnavfall.
Man kan ju inte placera nya bergsrum överallt heller.
I USA är tydligen detta ett grovt problem och för att inte tala om Ryssland.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114617
January 30, 2007 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=opA87]Sedan blir det kärnavfall men vi borde väl ha ganska gott om utrymme för det "lilla" vi i Sverige producerar gentemot USA som väl har ett ~30 tal kärnkraftverk ? ( Eller har dom mer / mindre ? )

Bergsrummen är överfulla med kärnavfall.
Man kan ju inte placera nya bergsrum överallt heller.
I USA är tydligen detta ett grovt problem och för att inte tala om Ryssland.

Samlas inte avfallet på hög så som det är just nu?
Och tro inte att jag ser kärnkraft som det ultimata alternativet, det skulle vara coolare att hitta en anti-mars och omvandla vår kära grannplanet till värme, men det är enda alternativet just nu. Som opA87 var inne på så ger vindkraft betydligt mycket med el än vindkraft, tror effekthöjningen som det genomfördes igår på ringhals är lika stor som effekten av alla vindkraftverk i Sverige ger. Jag tror det sades något om det på västnytt igår.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=749111&lid=puff_749111&lpos=lasMer

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1114626
January 30, 2007 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju ny teknik på gång, bla försöker vintramparna mfl ta fram ett kärnkraftverk som knappt lämnar nått avfall efter sej och som (om minnet inte sviker mej) gick att köra på en del av dagens lagrade avfall.

Men även om man löser avfallsfrågan så återstår fortfarande risken för ett haveri, skulle det hända så blir skadorna verkligen omfattande.

Jag är trots riskerna ändå för fler kraftverk idag då det inte finns några hållbara alternativ.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1114705
January 31, 2007 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: Jag tror det sades något om det på västnytt igår.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....pos=lasMer

Bingo !
Det var där jag hörde den nyheten.

Jag väntar mer på när vi ska börja skjuta ut allt kärnavfall i rymden 🙄

Jo, jag vet, då går det åt ÄNNU mer bränsle för att skjuta ut det genom raketerna.. men jag tänkte mer på något nytt som vi kommer på hur vi kan få ut skit i rymden och förorena andra planeter :bgrin:
( Ironi to the max )

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1114858
January 31, 2007 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Bingo !
Det var där jag hörde den nyheten.

Jag väntar mer på när vi ska börja skjuta ut allt kärnavfall i rymden 🙄

Jo, jag vet, då går det åt ÄNNU mer bränsle för att skjuta ut det genom raketerna.. men jag tänkte mer på något nytt som vi kommer på hur vi kan få ut skit i rymden och förorena andra planeter :bgrin:
( Ironi to the max )

Vi måste ju se till att marsmänniskorna inte får självförtroende nog att komma hit och jävlas 😉

Sedan kan det vara intressant att räkna på hur mycket det skulle kosta, både i pengar och i uran (för framställning av el som kan användas vid elektrolys av vatten och då få fram raketbränsle), för varje kilo man skulle skicka upp.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1115285
February 1, 2007 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

De enda jag har träffat fulla på byggen är finska svetsare, och jag är osäker på ifall de svetsar bättre nyktra. Dessutom röntgas alla svetsar på ett kärnkraftverk så det håller nog.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1115626
February 3, 2007 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

"Forsmark 1 stängdes i natt"
"I natt stängdes reaktorn Forsmark 1 på Forsmarks kärnkraftverk efter att man upptäckt ett materialfel i säkerhetssystemet.
Det är oklart hur länge stoppet pågår."

Tycker det känns mer och mer oroande, kan det vara dags att kanske lägga ner dessa gamla kärnkraftverk och ev bygga nya?

*Edit*
För ordningen skull tar vi väl länk till andra stora tidningar också:
DN:"Forsmark 1 stängd i natt"
AB:"Forsmark 1 stängd i natt"
SvD:"Forsmark 1 stängd i natt"

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1115673
February 3, 2007 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: "Forsmark 1 stängdes i natt"
"I natt stängdes reaktorn Forsmark 1 på Forsmarks kärnkraftverk efter att man upptäckt ett materialfel i säkerhetssystemet.
Det är oklart hur länge stoppet pågår."

Tycker det känns mer och mer oroande, kan det vara dags att kanske lägga ner dessa gamla kärnkraftverk och ev bygga nya?

*Edit*
För ordningen skull tar vi väl länk till andra stora tidningar också:
DN:"Forsmark 1 stängd i natt"
AB:"Forsmark 1 stängd i natt"
SvD:"Forsmark 1 stängd i natt"

Jo, det känns ju som att Forsmark gjort sitt. Det skulle vara klart bättre att bygga nya kärnkraftverk, gärna i norrland där det inte är lika tätbefolkat (jag vet att det kan låta hemskt, men alla kärnkraftverk ligger i södra Sverige ganska nära större städer (Göteborg, Växjö och Sthlm/Uppsala) och det är kanske inte jättelyckat om det skulle ske en olycka).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL