Kärnkraftsavveckling?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kärnkraftsavveckling?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på att kärnkraften håller på att avvecklas i Sverige, förefaller denna artikel lite konstig: http://www.st.nu/nyheter/lokal.....;id=472256
"Varje år transporteras cirka 100 000 radioaktiva kollin genom Sverige."
Vad jag vet, så var väl tanken på avveckling baserad på avfallet farlighet..
Vad är det för mening att avveckla, när det "importeras" skit från andra länder?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
899491
May 29, 2005 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

det är väl ingen nyhet, att Sverige tar emot en massa skit från andra länder, som inte klarar av det själva

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
899494
May 29, 2005 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: det är väl ingen nyhet, att Sverige tar emot en massa skit från andra länder, som inte klarar av det själva

Nej, nyheten var att en tradare ramlat omkull med sådant i lasten.
Och ang. "som inte klarar av det själva"..
Det är lätt att gräva ned saker i marken och lämna problemen åt kommande generationer..
Det är inte vad jag relaterar till att "klara av" något.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

ToTT_e
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
899502
May 29, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Vill bara inflika att allt som klassas som radioaktivt eller radioaktivt avfall inte nödvändigtvis behöver vara uranstavar från en reaktor.

Det vanligaste (?) är saker i stil med den lilla laddningen till röntgenmaskinen hos tandläkaren, som är stor som en halv ärta, eller delar av maskinen som varit i direktkontakt med laddningen, som delar av maskinen etc. Halveringstiden för sånt är inte i närheten av kärnbränsle, och hantering av sådant material behöver inte ens vara skadligare än den bakgrundsstrålning som vi utsätts för varje dag, om man nu inte stoppar fickorna fulla och släpar runt på grejjorna i flera år.

Dock är det klassat som radioaktivt, med rejält tilltagna säkerhetsföreskrifter. Många av behållarna ska t.ex. klara att bli överkörda av en lastbil eller en tåg/flygolycka utan att läcka.

/T

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
899512
May 29, 2005 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Då har man lärt sig någonting nytt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
899558
May 29, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

ToTT_e wrote: Vill bara inflika att allt som klassas som radioaktivt eller radioaktivt avfall inte nödvändigtvis behöver vara uranstavar från en reaktor.

Det vanligaste (?) är saker i stil med den lilla laddningen till röntgenmaskinen hos tandläkaren, som är stor som en halv ärta, eller delar av maskinen som varit i direktkontakt med laddningen, som delar av maskinen etc. Halveringstiden för sånt är inte i närheten av kärnbränsle, och hantering av sådant material behöver inte ens vara skadligare än den bakgrundsstrålning som vi utsätts för varje dag, om man nu inte stoppar fickorna fulla och släpar runt på grejjorna i flera år.

Dock är det klassat som radioaktivt, med rejält tilltagna säkerhetsföreskrifter. Många av behållarna ska t.ex. klara att bli överkörda av en lastbil eller en tåg/flygolycka utan att läcka.

/T

Nu är det ju ingen hemlighet att Finland skickar kärnkraftsavfall till Sverige och Forsmark..

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
899561
May 29, 2005 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: det är väl ingen nyhet, att Sverige tar emot en massa skit från andra länder, som inte klarar av det själva

Sen tror jag det har att göra med att de kanske tjänar bra med stålar på att ta hand om avfall.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
899562
May 29, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Xenomorphed]det är väl ingen nyhet, att Sverige tar emot en massa skit från andra länder, som inte klarar av det själva

Sen tror jag det har att göra med att de kanske tjänar bra med stålar på att ta hand om avfall.

Lyckas man inte göra skiten ofarlig under sin egen livstid så borde det inte tillåtas.
Gubbarna ska inte tjäna pengar på att göra ingenting.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
899567
May 29, 2005 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Pojo][quote=Xenomorphed]det är väl ingen nyhet, att Sverige tar emot en massa skit från andra länder, som inte klarar av det själva

Lyckas man inte göra skiten ofarlig under sin egen livstid så borde det inte tillåtas.

Det är en annan sak men i princip allt styrs av pengar.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
899570
May 29, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=ilg@dd][quote=Pojo][quote=Xenomorphed]det är väl ingen nyhet, att Sverige tar emot en massa skit från andra länder, som inte klarar av det själva

Det är en annan sak men i princip allt styrs av pengar.

Olyckligtvis ja..

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
899739
May 29, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser inget problem med att Sverige får betalt för att ta hand om avfallet. Så länge det sköts på ett bra sätt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
900128
May 30, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ser inget problem med att Sverige får betalt för att ta hand om avfallet. Så länge det sköts på ett bra sätt.

Hur vet du att dom sköter det på ett bra sätt??
Det visar sej ju först när du och x antal ev. trearmade fembenta generationer efter dej slutat finnas.
laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 288
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL