February 22, 2003
kärnvapen, vapen i vilka förstörelseenergin frigörs genom reaktioner mellan atomkärnor. Fysikaliskt kan den explosiva delen i ett kärnvapen vara antingen en fissionsladdning, där energin helt härrör från klyvning av tunga atomkärnor, eller en fusionsladdning, där även sammansmältning av lätta atomkärnor utnyttjas. Förr benämndes de båda typerna ofta atomvapen resp. vätevapen (eller vätebomber). Den frigjorda energin kan bli mycket stor, mer än en miljon gånger så stor som i ett vanligt sprängämne räknat per viktenhet av det kompletta vapnet. Kärnvapens styrka, dvs. energiinnehåll, uttrycks därför i kiloton (kt) eller megaton (Mt), motsvarande 1 000 resp. 1 miljon ton sprängämne.
Verkan. De fysikaliska fenomen som uppstår vid explosionen skiljer sig både kvantitativt och kvalitativt från verkan av en konventionell sprängladdning. Vid en kärnvapenexplosion i luften kommer ca hälften av explosionsenergin att bli mekanisk i form av övertryck och strömning i luften (stötvåg). Omkring en tredjedel av energin strålas ut som ljus och värme. Återstoden, ca 15 % av energin, avges som joniserande strålning, dels genast (initialstrålning), dels fördröjt från fissionsprodukter i vapenresterna (radioaktivt nedfall). Stötvåg, värmestrålning och initialstrålning utbreder sig likformigt i alla riktningar och ger upphov till skador inom ett i princip cirkulärt område, vars radie främst beror av explosionsstyrkan. Som regel har värmestrålningen störst räckvidd mot människor i det fria. För vapen i styrkeintervallet 0,1 kt – 10 Mt varierar verkansradien från mindre än 1 km till ca 40 km.
Det radioaktiva nedfallet, som är av omedelbar betydelse endast om explosionen skett i kontakt med marken, träffar efter hand ett mycket större område utefter vindens riktning från explosionen.
Initialstrålningens jonisation av luften orsakar en mycket kortvarig elektromagnetisk puls (EMP). Pulsen har måttlig räckvidd vid explosioner i atmosfären men berör en mycket stor yta vid s.k. höghöjdsexplosion (mer än 30 km över marken).
Historik. Redan 1939 insåg några ledande fysiker att den just upptäckta kärnklyvningen skulle kunna utnyttjas till explosiv energifrigörelse (se ¤fission, Historisk bakgrund). Forskning härom pågick i flera länder, däribland Tyskland och Japan. Endast i USA fanns dock tillräckliga personella och ekonomiska resurser för att arbetet skulle kunna bedrivas med erforderlig kraft. Ett systematiskt, samlat program för utveckling av kärnvapen, med täcknamnet Manhattanprojektet, startade 1942 och resulterade i en första provexplosion i juli 1945. Styrkan blev ca 20 kt. Den 6 augusti fälldes den första ¤atombomben över Hiroshima, den 9 augusti ännu en över Nagasaki.
Den fortsatta utvecklingen av kärnvapen i USA ledde snart till mer avancerade konstruktioner. År 1953 provades den första fusionsladdningen, som visade sig utveckla ca 10 Mt. Samtidigt konstruerades också mindre laddningar (vissa med styrka under 1 kt) som t.ex. kunde skjutas med kanon. Den tekniska utvecklingen under senare tid har mer gällt ¤kärnvapenbärare än själva laddningarna. Moderna kärnvapen är mindre och lättare i förhållande till styrkan än de äldre modellerna, liksom även säkrare och mer flexibla i hanteringen. Däremot konstrueras de i regel för lägre styrka än 1950-talets bomber (upp till 0,5 Mt mot 10–20 Mt).
Efter hand framträdde fler kärnvapenmakter: Sovjetunionen (första prov 1949), Storbritannien (1952), Frankrike (1960) och Kina (1964). Indien utförde en provsprängning 1974 men tillkännagav samtidigt att man inte avsåg att skaffa kärnvapen. År 1998 framträdde Indien dock som kärnvapenmakt genom att utföra fem prov under ett par dagar. Endast några dagar senare genomförde även Pakistan ett antal prov (emligt egna uppgifter sex). Bland länder som anses ha utvecklat kärnvapen men som inte utfört något prov märks främst Israel. Efter Kuwaitkriget 1991 uppdagades att Irak sedan lång tid bedrivit ett kärnvapenprogram. Sydafrika erkände 1993 att man tidigare i hemlighet byggt sex primitiva kärnvapen, men sedan skrotat dessa.
Under 1950-talets senare del fanns även i Sverige starka krafter som förordade svensk kärnvapenanskaffning, och frågan hölls öppen under några år. Denna s.k. handlingsfrihetslinje övergavs formellt 1968, då Sverige anslöt sig till icke-spridningsfördraget, i realiteten dock redan 1962–63.
Världens totala kärnvapenarsenal växte snabbt. USA hade redan mot slutet av 1960-talet ca 30 000 laddningar. Antalet började därefter minska p.g.a. tillbakadragningar och – efter 1987 – även överenskommen nedrustning. Den f.d. sovjetiska arsenalen tros ha vuxit fram till 1980-talets slut då den anses ha omfattat ca 40 000 laddningar. Mot slutet av 1990-talet ansågs de ryska och amerikanska arsenalerna innehålla omkring 10 000 stridsdelar vardera. De övriga kärnvapenmakterna har vardera några hundra vapen av betydligt färre typer.
February 12, 2002
Smirnoff wrote: Kärnvapen skit lätt att tillverka (har en egen fabrik i källaren som jag tillverkar kärnvapen för fosterlandets bästa) 🙂
Det ska vara Vätebomb! finns inget som är kraftigare än den!
Villket sammanträffande! Jag med!
Brukar vara ute å provspränga på natten då jag inte stör nån... 🙄
January 30, 2002
jag har faktiskt en bra idé! Om vi la ner försvaret och placerade ut ett antal kärnvapen över hela sverige... Om någon får för sig att anfalla sverige hotar vi med att spränga oss själv i luften vilket leder till att ingen vill invadera oss!
Tänk vad mycket pengar vi skulle spara!!
😀 😛
March 20, 2001
Smirnoff wrote: Kärnvapen skit lätt att tillverka (har en egen fabrik i källaren som jag tillverkar kärnvapen för fosterlandets bästa) 🙂
Det ska vara Vätebomb! finns inget som är kraftigare än den!
nej, det ska vara napalm. Då kan dom värma sig innan husen och allt dom äger försvinner.
January 30, 2002
HELIX wrote: Det är väl ändå förbannat dumt att spränga oss stjälva? Vi borde istället spränga deras land..
nja... då behöver vi ju en försvarsmakt! om vi däremot verkar tillräckligt labila och självmordsbenägna och dessutom sitter på en massa kärnvapen vill ingen anfalla oss. dessutom kommer våra grannländer göra allt för att hindra fienden att nå oss... 😛
(hoppas ni fattar att jag skämtar, men håll med om att idén är intressant)
July 11, 2002
jan-e wrote: [quote=HELIX]Det är väl ändå förbannat dumt att spränga oss stjälva? Vi borde istället spränga deras land..
nja... då behöver vi ju en försvarsmakt! om vi däremot verkar tillräckligt labila och självmordsbenägna och dessutom sitter på en massa kärnvapen vill ingen anfalla oss. dessutom kommer våra grannländer göra allt för att hindra fienden att nå oss... 😛
Är du en vänstrish? du verkar inte gilla försvaret..
January 30, 2002
Smirnoff wrote: [quote=jan-e][quote=HELIX]Det är väl ändå förbannat dumt att spränga oss stjälva? Vi borde istället spränga deras land..
Är du en vänstrish? du verkar inte gilla försvaret..
näpp, inte vänster... Tycker bara att det skulle spara pengar. Var iof sig halvt om halvt på skämt... Varför måste man förresten vara vänster om man ogillar krig?
Har inget speciellt emot försvart, trivdes rätt så bra i lumpen även om jag tyckte att det slösades en hel del pengar.
May 29, 2001
Mind wrote: intresant, inte för att jag förstår varför du lägger det här,
föresten, vad hette den bomben som bara grillar allt organiskt och knappt rör nått annat ?
neutron bomb, ska tydligen inte smutsa ner så mycket heller...perfekt för etnisk utrensning, bara å nuka..vänta ett år eller nåt och sen så flyttar man in sitt eget folk
2 Guest(s)