August 28, 2004
En tablett morgon, och en kväll. 1 g tabletter. Jag tog en 11:00 på morgonen, och en 17:00 på kvällen. Skulle jag tillfriska snabbare från Halsfluss ifall jag tar ännu en halv tablett till innan läggdags? Annat än rekomendationen då, andra biverkningar bryr jag mig inte om, undrar ifall det skulle påskynda mitt tillfrisknande.
November 27, 2003
Penicillin verkar endast på bakterier som växer och inte på celler som ligger latent så därför måste du se till att bara ha ett stadigt intag och följer du bara doktorns ordination kommer du ha tillräckligt med penicillin i kroppen så att det kommer angripa bakterierna när de ska försöka växa. Bakterierna kan ligga latent länge och så länge de inte gör det verkar inte penicillinet vilket gör att det tar tid innan man ser någon egentlig effekt.
//Andreas
September 12, 2001
Delph1 wrote: Penicillin verkar endast på bakterier som växer och inte på celler som ligger latent så därför måste du se till att bara ha ett stadigt intag och följer du bara doktorns ordination kommer du ha tillräckligt med penicillin i kroppen så att det kommer angripa bakterierna när de ska försöka växa. Bakterierna kan ligga latent länge och så länge de inte gör det verkar inte penicillinet vilket gör att det tar tid innan man ser någon egentlig effekt.
//Andreas
Sedan är det faktiskt viktigt att inte överdosera Penicillin.
November 27, 2003
skiroy wrote: [quote=Delph1]Penicillin verkar endast på bakterier som växer och inte på celler som ligger latent så därför måste du se till att bara ha ett stadigt intag och följer du bara doktorns ordination kommer du ha tillräckligt med penicillin i kroppen så att det kommer angripa bakterierna när de ska försöka växa. Bakterierna kan ligga latent länge och så länge de inte gör det verkar inte penicillinet vilket gör att det tar tid innan man ser någon egentlig effekt.
//Andreas
Sedan är det faktiskt viktigt att inte överdosera Penicillin.
Absolut, men de flesta blir tyvärr mer eller mindre resistenta mot det efter ett antal kurer, men det är ju rätt korkat att snabba på det 🙁
//Andreas
September 12, 2001
Lodisen wrote: Ah, vore ett h*****e att bli resistant mot det. =(
Jag kunde knappt tala vid 11:00 imorse, sedan 12 timmar senare har jag nästan inga besvär alls med halsflussen. Penicillin är verkligen ett mirakelmedel på mig. 🙂
Är det första gången du intar Penicillin så är det kanske inte så konstigt.
August 28, 2004
skiroy wrote: [quote=Lodisen]Ah, vore ett h*****e att bli resistant mot det. =(
Jag kunde knappt tala vid 11:00 imorse, sedan 12 timmar senare har jag nästan inga besvär alls med halsflussen. Penicillin är verkligen ett mirakelmedel på mig. 🙂
Är det första gången du intar Penicillin så är det kanske inte så konstigt.
Tror det kan vara andra eller tredje, dock så var det nog 10 år sedan jag sist använde det. Igår hade jag lite små ont i halsen, men inga problem. Nu är det helt borta, till och med de vita fläckarna på halsmandlarna är borta.
2 Guest(s)