February 1, 2004
Jag läste en intervju i GP > 2 dagar.
Den var om Kenny Bräck efter krashen i Texas.
Jag blev helt ställd när jag läste detta.
"Senare har g-krafterna från olyckan redovisats - de högsta som uppmätts vid en krasch. 214 G i bilen, 193 G i hjälmen. När Kenny Bräcks bil for in i stolpen vägde han alltså 193 gånger sin egen vikt. Drygt 13 TON."
Jag har precis haft i skolan på fysiken läran om centripetal kraft och mer avancerad g-kraft.
Jag insåg vilka KRAFTER som verkade på hans kropp när jag såg dessa siffror.
En JAS pilot klarar 6 G...
Is he a living dead...?
January 28, 2003
rippz wrote: Shit vilken kraftig man :cy:
Nja, 13 000/193=67,35kg
Så så kraftig är han inte 😉
Json_81 wrote: Jag tror det är lite skillnad på att bli utsatt för det under någon sekund jämfört med piloterna som har det under en längre tid.
Det handlar nog bara om hundradelar, om ens det
May 17, 2002
Arny wrote: Kenny Bräck är för övrigt hemma i Sverige igen. Just nu tittar han på FBK-HV71 i Karlstad. I intervjun med TV4 uppgav han att han kanske ska börja tävla redan i maj. Snabb återhämtning!
den snabba återhämntingen beror nog på att han hade så god fysik vid kraschen..
upplever inte Gripenpiloterna 9 g vid de värsta girarna?
July 19, 2001
Coore wrote: [quote=StarCraft]Jag har precis haft i skolan på fysiken läran om centrifugal kraft och mer avancerad g-kraft.
hmm.. då borde du väl veta att det inte finns något som heter centrifugalkraft.... 🙄
Inte finns något som heter centrifugalkraft?? Det var något nytt.
July 28, 2001
Som x-per skrev så upplever en gripen-pilot 9g vid dom värsta spärrarna men slår man av mjukvaruspärren så kan man utföra 12gs svängar men då är det mycket *mycket* troligt att piloten tuppar och och kraschar 'j*vlar'
vid plan flykt upplever piloten endast 1g... en munsbit alltså 😀
3 Guest(s)