January 21, 2003
HELIX wrote: [quote=Coore][quote=StarCraft]Jag har precis haft i skolan på fysiken läran om centrifugal kraft och mer avancerad g-kraft.
hmm.. då borde du väl veta att det inte finns något som heter centrifugalkraft.... 🙄
Inte finns något som heter centrifugalkraft?? Det var något nytt.
Det finns visst centrifugalkraft.
Centrifugalkraft får T.ex vattnet i en hink att stanna när man svingar den över huvudet. :blink:
June 3, 2001
Jag och en polare smällde deras saab 900. :bgrin: och :hrm: på samma gång.
Resan fick en brutal inbromsning (ca 1 meter) i ~95km/h.
Jäklar va det kändes i hela kroppen när det tog stopp. Ajajajaj...
Vi lärde oss i allafall att det inte går att åka 100 knyck i den kruvan med den bilen. 🙄
October 22, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Man kan klara sig om man inte har bälte också. En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h. Han satt inte fastspänd, klarade sig med några blåmärken och skrapsår. Då såg inte hytten trevlig ut efteråt.
Att hoppa från 7 våningen är ungefär samma sak som att krocka i 50km/h. Men vem vill pröva att hoppa? =)
January 15, 2002
fisken wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Man kan klara sig om man inte har bälte också. En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h. Han satt inte fastspänd, klarade sig med några blåmärken och skrapsår. Då såg inte hytten trevlig ut efteråt.
Att hoppa från 7 våningen är ungefär samma sak som att krocka i 50km/h. Men vem vill pröva att hoppa? =)
Är det 😕
Man kan ju överleva en krock i 50, men man överlever fan heller om man hoppar från ett höghus
February 12, 2003
fisken wrote: En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h.
Kan du ta den meningen en gång till?
50km/h motsvarar 3:e vårningen.......stor skillnad!
October 22, 2002
x-per wrote: [quote=fisken]En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h.
Kan du ta den meningen en gång till?
50km/h motsvarar 3:e vårningen.......stor skillnad!
Ser ut som jag var på fyllan när jag skrev den meningen. 🙂
Tradare 1 står still, tradare 2 kommer i 80km/h och kör in i tradare 1.
Så var de nog, då var de 5 våningen och 70km/h. Så lätt att blanda ihop lite siffror. En sjua här och en femma där.
November 4, 2001
Jontez wrote: [quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Är det 😕
Man kan ju överleva en krock i 50, men man överlever fan heller om man hoppar från ett höghus
Det var ju några som överlevde när dom hoppade ifrån ett flygplan så. Jo det lär inte vara omöjligt 😛
December 18, 2002
chrippaz wrote: [quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Är det 😕
Det var ju några som överlevde när dom hoppade ifrån ett flygplan så. Jo det lär inte vara omöjligt 😛
well.. står flygplanet på marken så 🙂
är det juh VÄLDIGT liten risk att du slår ihjäl dig 😀
October 22, 2002
chrippaz wrote: [quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Är det 😕
De där har jag också hört. De var någon pilot som körde ett plan på 50-60 talet och fick fel på planet och hoppade, vet dock ej höjd, men har hört 4000-5000m. De låter lite väl otroligt.
Fast att överleva och leva ett drägligt liv efteråt är ju inte direkt samma sak. 😛
December 18, 2002
fisken wrote: [quote=chrippaz][quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Är det 😕
De där har jag också hört. De var någon pilot som körde ett plan på 50-60 talet och fick fel på planet och hoppade, vet dock ej höjd, men har hört 4000-5000m. De låter lite väl otroligt.
Fast att överleva och leva ett drägligt liv efteråt är ju inte direkt samma sak. 😛
ingen människa överlever ett sådant fall.
September 28, 2003
GooGeL wrote: [quote=fisken][quote=chrippaz][quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...
Är det 😕
ingen människa överlever ett sådant fall.
jo jag har också hört det men han skulle ha landat på sluttningen av ett väldigt brant och snöigt berg sen kanat ner på något vänster. Det är ju inte helt omöjligt om det var ca 80-90 graders lutning där han landade
July 27, 2002
Naughtyboy2 wrote: Rekordet för överleva fritt fall är en flygvärdinna som sögs ut ur ett plan på ca 8000 m höjd.
Men om man överlever ett sånt fall så blir man nog aldrig sig själv ialla fall, snacka om psykiskt det lär ta.
Är nog olika för alla.
Jag tror dock att när man flyger där känns det inte så bra. 😀
February 12, 2003
Highest Fall Survived Without A Parachute
Vesna Vulovic, a flight attendant from Yugoslavia, survived a fall from 10,160 m (33,330 ft) when the DC-9 airplane she was traveling in blew up over Czechoslovakia (now Czech Republic), on January 26, 1972. A terrorist bomb was thought to be the cause, and no other passengers survived. Vesna broke both legs and was temporarily paralyzed from the waist down.
Vesna remembers nothing, but later learned that a former nurse, Bruno Henke, saw Vesna's legs sticking out of the fuselage. Bruno cleared Vesna's airways before rushing her to hospital. Three days later she awoke from a coma in a hospital in Ceska, Karmenice.
She says, "I was so lucky to have survived! I hit the earth – not the trees, not the snow, but the frozen ground." Strangely, the first words she uttered, "Can I have a cigarette," were in English!
Luckily, she suffered no psychological trauma, and no fear of flying. Prevented from returning to her job, she forged a new career in administration. "I was able to fly over the world for free," she says. Her experience has helped her form a philosophical attitude towards life. "I believe we are masters of our lives - we hold all the cards and it is up to us to use them right."
July 27, 2002
x-per wrote: Highest Fall Survived Without A Parachute
Vesna Vulovic, a flight attendant from Yugoslavia, survived a fall from 10,160 m (33,330 ft) when the DC-9 airplane she was traveling in blew up over Czechoslovakia (now Czech Republic), on January 26, 1972. A terrorist bomb was thought to be the cause, and no other passengers survived. Vesna broke both legs and was temporarily paralyzed from the waist down.Vesna remembers nothing, but later learned that a former nurse, Bruno Henke, saw Vesna's legs sticking out of the fuselage. Bruno cleared Vesna's airways before rushing her to hospital. Three days later she awoke from a coma in a hospital in Ceska, Karmenice.
She says, "I was so lucky to have survived! I hit the earth – not the trees, not the snow, but the frozen ground." Strangely, the first words she uttered, "Can I have a cigarette," were in English!
Luckily, she suffered no psychological trauma, and no fear of flying. Prevented from returning to her job, she forged a new career in administration. "I was able to fly over the world for free," she says. Her experience has helped her form a philosophical attitude towards life. "I believe we are masters of our lives - we hold all the cards and it is up to us to use them right."
Så sjukt, hela kroppen borde ju krossas, vadå bryta benen bara 😮
1 Guest(s)