Kenny Bräck är otrolig!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kenny Bräck är otrolig!
MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
sp_UserOfflineSmall Offline
588311
April 3, 2004 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

En katapultstol i en fighter Jet utsätter piloten för 21 G...=)

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
588314
April 3, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Coore][quote=StarCraft]Jag har precis haft i skolan på fysiken läran om centrifugal kraft och mer avancerad g-kraft.

hmm.. då borde du väl veta att det inte finns något som heter centrifugalkraft.... 🙄

Inte finns något som heter centrifugalkraft?? Det var något nytt.

Det finns visst centrifugalkraft.
Centrifugalkraft får T.ex vattnet i en hink att stanna när man svingar den över huvudet. :blink:

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
588327
April 3, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och en polare smällde deras saab 900. :bgrin: och :hrm: på samma gång.
Resan fick en brutal inbromsning (ca 1 meter) i ~95km/h.
Jäklar va det kändes i hela kroppen när det tog stopp. Ajajajaj...

Vi lärde oss i allafall att det inte går att åka 100 knyck i den kruvan med den bilen. 🙄

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
588371
April 3, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Man kan klara sig om man inte har bälte också. En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h. Han satt inte fastspänd, klarade sig med några blåmärken och skrapsår. Då såg inte hytten trevlig ut efteråt.

Att hoppa från 7 våningen är ungefär samma sak som att krocka i 50km/h. Men vem vill pröva att hoppa? =)

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
588378
April 3, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Man kan klara sig om man inte har bälte också. En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h. Han satt inte fastspänd, klarade sig med några blåmärken och skrapsår. Då såg inte hytten trevlig ut efteråt.

Att hoppa från 7 våningen är ungefär samma sak som att krocka i 50km/h. Men vem vill pröva att hoppa? =)

Är det 😕
Man kan ju överleva en krock i 50, men man överlever fan heller om man hoppar från ett höghus

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
588388
April 3, 2004 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h.

Kan du ta den meningen en gång till?

50km/h motsvarar 3:e vårningen.......stor skillnad!

alrik
Member
Medlem
588420
April 3, 2004 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=fisken]En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h.

Kan du ta den meningen en gång till?

50km/h motsvarar 3:e vårningen.......stor skillnad!

Ser ut som jag var på fyllan när jag skrev den meningen. 🙂
Tradare 1 står still, tradare 2 kommer i 80km/h och kör in i tradare 1.

Så var de nog, då var de 5 våningen och 70km/h. Så lätt att blanda ihop lite siffror. En sjua här och en femma där.

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
588423
April 3, 2004 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

körde han in från sidan eller framme? bakom!? :X

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
588442
April 3, 2004 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jontez wrote: [quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Är det 😕
Man kan ju överleva en krock i 50, men man överlever fan heller om man hoppar från ett höghus

Det var ju några som överlevde när dom hoppade ifrån ett flygplan så. Jo det lär inte vara omöjligt 😛

GooGeL
Member
Medlem
588455
April 3, 2004 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Är det 😕

Det var ju några som överlevde när dom hoppade ifrån ett flygplan så. Jo det lär inte vara omöjligt 😛

well.. står flygplanet på marken så 🙂
är det juh VÄLDIGT liten risk att du slår ihjäl dig 😀

alrik
Member
Medlem
588482
April 4, 2004 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Är det 😕

De där har jag också hört. De var någon pilot som körde ett plan på 50-60 talet och fick fel på planet och hoppade, vet dock ej höjd, men har hört 4000-5000m. De låter lite väl otroligt.

Fast att överleva och leva ett drägligt liv efteråt är ju inte direkt samma sak. 😛

alrik
Member
Medlem
588483
April 4, 2004 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: körde han in från sidan eller framme? bakom!? :X

bakifrån.

GooGeL
Member
Medlem
588491
April 4, 2004 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=chrippaz][quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Är det 😕

De där har jag också hört. De var någon pilot som körde ett plan på 50-60 talet och fick fel på planet och hoppade, vet dock ej höjd, men har hört 4000-5000m. De låter lite väl otroligt.

Fast att överleva och leva ett drägligt liv efteråt är ju inte direkt samma sak. 😛

ingen människa överlever ett sådant fall.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
588494
April 4, 2004 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: [quote=fisken][quote=chrippaz][quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Är det 😕

ingen människa överlever ett sådant fall.

jo jag har också hört det men han skulle ha landat på sluttningen av ett väldigt brant och snöigt berg sen kanat ner på något vänster. Det är ju inte helt omöjligt om det var ca 80-90 graders lutning där han landade

GooGeL
Member
Medlem
588520
April 4, 2004 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

90 grader lutning = käpprätt neråt :O

tror inte på det fören ni mekar upp lite ren fakta :eye:

Naughtyboy2
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
588557
April 4, 2004 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Rekordet för överleva fritt fall är en flygvärdinna som sögs ut ur ett plan på ca 8000 m höjd.
Men om man överlever ett sånt fall så blir man nog aldrig sig själv ialla fall, snacka om psykiskt det lär ta.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
588572
April 4, 2004 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Naughtyboy2 wrote: Rekordet för överleva fritt fall är en flygvärdinna som sögs ut ur ett plan på ca 8000 m höjd.
Men om man överlever ett sånt fall så blir man nog aldrig sig själv ialla fall, snacka om psykiskt det lär ta.

Är nog olika för alla.
Jag tror dock att när man flyger där känns det inte så bra. 😀

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
588579
April 4, 2004 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Highest Fall Survived Without A Parachute
Vesna Vulovic, a flight attendant from Yugoslavia, survived a fall from 10,160 m (33,330 ft) when the DC-9 airplane she was traveling in blew up over Czechoslovakia (now Czech Republic), on January 26, 1972. A terrorist bomb was thought to be the cause, and no other passengers survived. Vesna broke both legs and was temporarily paralyzed from the waist down.

Vesna remembers nothing, but later learned that a former nurse, Bruno Henke, saw Vesna's legs sticking out of the fuselage. Bruno cleared Vesna's airways before rushing her to hospital. Three days later she awoke from a coma in a hospital in Ceska, Karmenice.

She says, "I was so lucky to have survived! I hit the earth – not the trees, not the snow, but the frozen ground." Strangely, the first words she uttered, "Can I have a cigarette," were in English!

Luckily, she suffered no psychological trauma, and no fear of flying. Prevented from returning to her job, she forged a new career in administration. "I was able to fly over the world for free," she says. Her experience has helped her form a philosophical attitude towards life. "I believe we are masters of our lives - we hold all the cards and it is up to us to use them right."

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
588581
April 4, 2004 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Highest Fall Survived Without A Parachute
Vesna Vulovic, a flight attendant from Yugoslavia, survived a fall from 10,160 m (33,330 ft) when the DC-9 airplane she was traveling in blew up over Czechoslovakia (now Czech Republic), on January 26, 1972. A terrorist bomb was thought to be the cause, and no other passengers survived. Vesna broke both legs and was temporarily paralyzed from the waist down.

Vesna remembers nothing, but later learned that a former nurse, Bruno Henke, saw Vesna's legs sticking out of the fuselage. Bruno cleared Vesna's airways before rushing her to hospital. Three days later she awoke from a coma in a hospital in Ceska, Karmenice.

She says, "I was so lucky to have survived! I hit the earth – not the trees, not the snow, but the frozen ground." Strangely, the first words she uttered, "Can I have a cigarette," were in English!

Luckily, she suffered no psychological trauma, and no fear of flying. Prevented from returning to her job, she forged a new career in administration. "I was able to fly over the world for free," she says. Her experience has helped her form a philosophical attitude towards life. "I believe we are masters of our lives - we hold all the cards and it is up to us to use them right."

Så sjukt, hela kroppen borde ju krossas, vadå bryta benen bara 😮

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
588587
April 4, 2004 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Så sjukt, hela kroppen borde ju krossas, vadå bryta benen bara 😮

Stabil quinna kanske? 😛

Vad mycket de måste hinna tänka när de faller, om de inte svimmar...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL