Kenny Bräck är otrolig!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kenny Bräck är otrolig!
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
588590
April 4, 2004 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=Callister] Så sjukt, hela kroppen borde ju krossas, vadå bryta benen bara 😮

Stabil quinna kanske? 😛

Vad mycket de måste hinna tänka när de faller, om de inte svimmar...

Ja vafan, det måste ju vara helt... sjukt... Men där där ryssen svimma ju 🙂

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
588611
April 4, 2004 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=PaiN][quote=Callister] Så sjukt, hela kroppen borde ju krossas, vadå bryta benen bara 😮

Stabil quinna kanske? 😛

Vad mycket de måste hinna tänka när de faller, om de inte svimmar...

Ja vafan, det måste ju vara helt... sjukt... Men där där ryssen svimma ju 🙂

Vilken jävla ryss?? :wide:

Om du menar hon flygvärdinnan, så var hon jugoslav.

Tror f.ö. att man nog hade svimmat under det fallet, men lär ju vara ganska säker på att man ska dö..

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
588658
April 4, 2004 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

ajuste, min morbror har sett en Nissan micra som kört in i en fullastad timmerbil, var på grusväg, man ser tydliga bromsspår från båda parter (micran dock på fel sida av vägen) Sen så stod den lilla Nissan ca 5 meter bort från timmerbilen, tyngdlagen gällde.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
588665
April 4, 2004 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: [quote=HELIX][quote=Coore][quote=StarCraft]Jag har precis haft i skolan på fysiken läran om centrifugal kraft och mer avancerad g-kraft.

hmm.. då borde du väl veta att det inte finns något som heter centrifugalkraft.... 🙄

Inte finns något som heter centrifugalkraft?? Det var något nytt.

Det finns visst centrifugalkraft.
Centrifugalkraft får T.ex vattnet i en hink att stanna när man svingar den över huvudet. :blink:

näää.. det är centripetalkraft du tänker på...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
588681
April 4, 2004 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Zeth][quote=HELIX][quote=Coore][quote=StarCraft]Jag har precis haft i skolan på fysiken läran om centrifugal kraft och mer avancerad g-kraft.

hmm.. då borde du väl veta att det inte finns något som heter centrifugalkraft.... 🙄

Inte finns något som heter centrifugalkraft?? Det var något nytt.

Det finns visst centrifugalkraft.
Centrifugalkraft får T.ex vattnet i en hink att stanna när man svingar den över huvudet. :blink:

näää.. det är centripetalkraft du tänker på...

Nej....centripetalkraft är den kraften propellrar upplever.....alltså en utdragande kraft!
Centrifugalkraft är sånt som är i tex en hink eller karuseller mm

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
588718
April 4, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: [quote=chrippaz][quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Man kan klara sig om man inte har bälte också. En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h. Han satt inte fastspänd, klarade sig med några blåmärken och skrapsår. Då såg inte hytten trevlig ut efteråt.

Att hoppa från 7 våningen är ungefär samma sak som att krocka i 50km/h. Men vem vill pröva att hoppa? =)

Är det 😕
Man kan ju överleva en krock i 50, men man överlever fan heller om man hoppar från ett höghus

Det var ju några som överlevde när dom hoppade ifrån ett flygplan så. Jo det lär inte vara omöjligt 😛

well.. står flygplanet på marken så 🙂
är det juh VÄLDIGT liten risk att du slår ihjäl dig 😀

Så rätt så 😉

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
588769
April 4, 2004 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jontez wrote: [quote=GooGeL][quote=chrippaz][quote=Jontez][quote=fisken][quote=[Gamepredator] Sulan]En frontalkrock i 50km/h motsvarar 40G. Förutsatt att bilen tvärstannar då. Ni kan ju tänka er hur man ser ut ifall man inte använt bälte...

Man kan klara sig om man inte har bälte också. En kollega till mig körde in i en min brorsas långtradare dom stog still i 80km/h. Han satt inte fastspänd, klarade sig med några blåmärken och skrapsår. Då såg inte hytten trevlig ut efteråt.

Att hoppa från 7 våningen är ungefär samma sak som att krocka i 50km/h. Men vem vill pröva att hoppa? =)

Är det 😕
Man kan ju överleva en krock i 50, men man överlever fan heller om man hoppar från ett höghus

Det var ju några som överlevde när dom hoppade ifrån ett flygplan så. Jo det lär inte vara omöjligt 😛

well.. står flygplanet på marken så 🙂
är det juh VÄLDIGT liten risk att du slår ihjäl dig 😀

Så rätt så 😉

En 747 är det mellan 7,57-8,36m från översta nödutgången. Då finns det risk att du slår ihjäl dig.

http://www.boeing.com/assocproducts/aircompat/acaps/7474sec2.pdf

Sida 22 i pdf:en

MrWeizel
Member
Medlem
588854
April 4, 2004 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Nej....centripetalkraft är den kraften propellrar upplever.....alltså en utdragande kraft!

Hmm, det är ju exakt samma kraft som vattnet påverkas av, bara det att hinken stoppar vattnets rörelse utåt :wide:

x-per
Member
Medlem
588878
April 4, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=x-per]Nej....centripetalkraft är den kraften propellrar upplever.....alltså en utdragande kraft!

Hmm, det är ju exakt samma kraft som vattnet påverkas av, bara det att hinken stoppar vattnets rörelse utåt :wide:

Ja det är ju exakt det som skiljer mellan centripetalkraft och centrifugalkraft......det är exakta motsatserna!

Om du snurrar tex en jojjo runt (ej upp och ner som den ska) så precis där du håller i snöret (cirklens mittpunk) upplever centripetalkraft medans jojjon som är längst ut upplever centrifugalkraft!

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
588895
April 4, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=MrWeizel][quote=x-per]Nej....centripetalkraft är den kraften propellrar upplever.....alltså en utdragande kraft!

Ja det är ju exakt det som skiljer mellan centripetalkraft och centrifugalkraft......det är exakta motsatserna!

Om du snurrar tex en jojjo runt (ej upp och ner som den ska) så precis där du håller i snöret (cirklens mittpunk) upplever centripetalkraft medans jojjon som är längst ut upplever centrifugalkraft!

Snälla... du har så fel... no offence men - ge upp 😉
Finns inget som heter cetrifugalkraft...

http://susning.nu/Centrifugalkraft

x-per
Member
Medlem
588900
April 4, 2004 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: [quote=x-per][quote=MrWeizel][quote=x-per]Nej....centripetalkraft är den kraften propellrar upplever.....alltså en utdragande kraft!

Snälla... du har så fel... no offence men - ge upp 😉
Finns inget som heter cetrifugalkraft...

http://susning.nu/Centrifugalkraft

Hahahahahahhaahahahahhaahahahahahah den sidam bevisade bara det jag sa 😀 😀

MrWeizel
Member
Medlem
588950
April 4, 2004 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Ja det är ju exakt det som skiljer mellan centripetalkraft och centrifugalkraft......det är exakta motsatserna!

Den exakta motsatsen till något som dras utåt måste vara något som dras innåt, eller har du något hemmagjort experiment a la biltak-på-Spanienresa som visar att du har rätt? :wide:

x-per
Member
Medlem
588974
April 4, 2004 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ur bonniers lexicon:

centrifugalkraft
Om en kropp rör sig i en krökt bana under påverkan av t.ex.spänningen i ett snöre eller gravitationen från en stor massa, råder jämvikt mellan den mot krökningscentrum verkade centripetalkraften och en lika stor reaktionskraft, kallad centrifugalkraft, vars storlek (P) beror på kroppens massa (m), krökningsradien (r) och vinkelhastigheten (hittar inte tecknet på tgb): P = m *r * (hittar inte tecknet) upphöjt i 2 = m +v upphöjt i 2/r (v = banhastigheten!

Cetripetalkraft
en mot krökningscentrum riktad kraft som tvingar en kropp att röra sig i en krokig bana!

Alltså det här trodde jag alla visste.....detta fick jag lära mig...tror det var i 2:an eller 3:an!
Men vissa verkar ju vara lägre utvecklade men det är la sånt det är i det svenska sammhället!

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
589026
April 4, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote:
En JAS pilot klarar 6 G...

9g+

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
589054
April 4, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Trodde de innre organen pressades ihop vid 40G.. 😕

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
589128
April 4, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså det här med G-krafter och tidsintervall. Massa i allmänhet har en viss tröghet och accelereras i allmänhet inte toksnabbt direkt när den utsätts för en tyngdaccelerationsacceleration (alltså när G-kraften ändras snabbt). Sedan det man ska ta hänsyn till är att kroppen skadas inte förrän kroppen hunnit pressas samman till en viss grad, vilket kroppen inte hinner om tidsintervallet är väldigt kort - trots höga G-krafter. Dock kan det slita tag i kroppen om G-kraften ändras snabbt, alltså att det rycker till i kroppen. Men den dämpas av den tröghetskraft jag nämnde ovan.

Finns många konstiga teorier i den här tråden som skulle behöva redas ut. Men eftersom det skulle bli material nog att fylla en fysikbok så uppmanar jag er att läsa den ni har fått från skolan istället. 🙄

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
589238
April 4, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Alltså det här trodde jag alla visste.....detta fick jag lära mig...tror det var i 2:an eller 3:an!
Men vissa verkar ju vara lägre utvecklade men det är la sånt det är i det svenska sammhället!

Jo, sen finns det ju de som är väldigt högt utvecklade också och "bevisar" med väldigt enkla medel att samtliga fysikprofessorer i världen har haft fel rörande termodynamik. Blåst på några mera saker med din fläkt på sistone? Fått nobelpris för det?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
589244
April 4, 2004 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: [quote=x-per]Alltså det här trodde jag alla visste.....detta fick jag lära mig...tror det var i 2:an eller 3:an!

Jo, sen finns det ju de som är väldigt högt utvecklade också och "bevisar" med väldigt enkla medel att samtliga fysikprofessorer i världen har haft fel rörande termodynamik. Blåst på några mera saker med din fläkt på sistone? Fått nobelpris för det?

Haha det där kommer du få leva med till döddagar x-per! laugh

Även om jag var bortrest då den famösa fläktkylningstråden var aktiv så höll sig dess rykte kvar och nådde även mina öron. wink

x-per
Member
Medlem
589254
April 4, 2004 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=matsansan][quote=x-per]Alltså det här trodde jag alla visste.....detta fick jag lära mig...tror det var i 2:an eller 3:an!

Haha det där kommer du få leva med till döddagar x-per! laugh

Även om jag var bortrest då den famösa fläktkylningstråden var aktiv så höll sig dess rykte kvar och nådde även mina öron. wink

Ja vissa bevisar ju sin omognad på det sättet ja!

DeDeath
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
589363
April 5, 2004 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: Mmm, bara att han var helt sönderkrossad efter det.

Lite mör iaf 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL