Sortima wrote: Jag tycker som så att det ska vara parets beslut, och inte bara personen som ska bära barnet. Som flera sagt det är minst sagt inte specielllt bra för ett barn att växa upp utan pappa vilket det i många fall blir om inte fadern får ha något att säga till om det hela. Att använda abort som prevetivmedel är inte rätt heller, men tänk er själva om det verkligen inte var meningen på något sätt?(P-piller och kondom tex) Då kan det väl ändå inte bara vara moderns rätt att bestämma över det hela ?
Hur ovanligt är det idag tror du??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Sortima]Jag tycker som så att det ska vara parets beslut, och inte bara personen som ska bära barnet. Som flera sagt det är minst sagt inte specielllt bra för ett barn att växa upp utan pappa vilket det i många fall blir om inte fadern får ha något att säga till om det hela. Att använda abort som prevetivmedel är inte rätt heller, men tänk er själva om det verkligen inte var meningen på något sätt?(P-piller och kondom tex) Då kan det väl ändå inte bara vara moderns rätt att bestämma över det hela ?
Och hur bra är det?
December 29, 2003
Tycker som nån sa att killen ska inte bli betalningsskyldig om han inte vill ha barnet, tjejen sabbar ju då inte lite för han heller......man är ju två om det....men killen kan väl inte kräva heller att hon ska föda det mot sin vilja....men nu har ju tjejerna vetorätt och det är ju inte alltid så bra.....använd världens äldsta preventivmetod.....kör i tarmen......
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sortima]Jag tycker som så att det ska vara parets beslut, och inte bara personen som ska bära barnet. Som flera sagt det är minst sagt inte specielllt bra för ett barn att växa upp utan pappa vilket det i många fall blir om inte fadern får ha något att säga till om det hela. Att använda abort som prevetivmedel är inte rätt heller, men tänk er själva om det verkligen inte var meningen på något sätt?(P-piller och kondom tex) Då kan det väl ändå inte bara vara moderns rätt att bestämma över det hela ?
Och hur bra är det?
Svårt att säga med någon större säkerhet..
Men många i min generation har växt upp med mamman och pappan på olika håll, och nog har det blivit folk av dom också..
Men rent generellt tycker jag nog att ett barn skall ha mamma och pappa under samma tak..
Lite lustigt egentligen i dessa homofiltider att det disskuteras att pappan skall finnas med i bilden, jag har fått uppfattningen att många i den yngre generationen anser att det inte spelar någon större roll om pappan saknas..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 4, 2001
Jag har som vana att alltid prata med mina flickvänner om detta innan. Man får helt enkelt komma överens om att om hon skulle råka bli med barn trots att man använder ppipper eller kodis, så gör man abort (eller behåller barnet om båda vill).
Om hon sedan efter detta skulle bli med barn och vägra göra bort, så är det hon som gör fel. Då har jag rätt att kräva att hon gör abort, eftersom detta var vår överenskommelse.
Man måste ju kunna ha ett ungdomsförhållande, och ha lite härlig sex utan att riskera att bli farsa mitt i allt.
Och till er som säger att man får låta bli att ha sex: Varför? När vi har möjlighet till olika sorters abort? Det enda som behövs för att lösa problemet är att man är överens innan, och att man sedan håller överenskommelse.
(Ps, någon som vet om man kan skriva något sorts kontrakt där kvinnan förbinder sig att göra abort? 😀 )
March 11, 2003
Spannen wrote: Jag har som vana att alltid prata med mina flickvänner om detta innan. Man får helt enkelt komma överens om att om hon skulle råka bli med barn trots att man använder ppipper eller kodis, så gör man abort (eller behåller barnet om båda vill).
Om hon sedan efter detta skulle bli med barn och vägra göra bort, så är det hon som gör fel. Då har jag rätt att kräva att hon gör abort, eftersom detta var vår överenskommelse.
Man måste ju kunna ha ett ungdomsförhållande, och ha lite härlig sex utan att riskera att bli farsa mitt i allt.Och till er som säger att man får låta bli att ha sex: Varför? När vi har möjlighet till olika sorters abort? Det enda som behövs för att lösa problemet är att man är överens innan, och att man sedan håller överenskommelse.
(Ps, någon som vet om man kan skriva något sorts kontrakt där kvinnan förbinder sig att göra abort? 😀 )
Nej, du kan inte förhandla bort ditt faderskap. Om du inte är beredd att ta konsekvenserna, så kanske du inte bör ha sex...
Och nej, bara för att abort finns som lösning, så betyder det inte att man kan vara mindre ansvarstagande. Inte heller har din muntliga överenskommelse med tjejen något som helst värde när det väl händer. Förstår du inte det, så borde absolut avstå från sex.
September 3, 2001
Håller med Spannen på allt förutom en punkt.
Tycker inte att man någonsin kan kräva en abort, oavsett om det är överenskommet sedan tidigare.
Men jag tycker att man kan förbehålla sig rätten att avstå från faderskapet, om det är så att överenskommelsen inte håller. Dvs om man nu kan leva med sitt samvete.
Avstå från sex tycker jag inte är någon lösning eller ens en bra ide.
Jag tycker att kommunikation och förståelse och tillit. är den bästa lösningen. Litar du inte på din tjej, ge fan i att sätta på henne. Byt tjej 😛
Nån sa i sida 1 att det är mannens fel att hon är gravid, för det var han som stoppade in den. Jag tycker att den kommentaren är korkad. Bara för att tjejen inte har en balle blir hon inte "oskyldig".
Argumentet håller bara om tjejen blivit våldtagen. DÅ är det hans fel.
March 23, 2004
Tycker det är självklart att kvinnan ska göra abort om mannen inte vill ha barnet.
Eftersom man är två om att ha sex så är det ju lika mycket kvinnans "fel" som mannens att barnet blev till.
Mannen har ju knappast bara pengar att förlora. Jag skulle tycka det vore extremt jobbigt att veta att jag någonstans har ett barn som jag inte träffar.
Man kan ju lika gärna säga att kvinnor ska vara beredda att ta ansvar och göra abort om de blir med ett oönskat barn, annars kanske de inte borde ha sex?
May 1, 2005
Kame_boy wrote: Håller med Spannen...
Håller med i det du säger där.
Jag tycker att det helt klart ligger för mycket makt hos kvinnan, eller rättare sagt för lite makt hos mannen. En man har inte rätt att kräva att hans barn ska födas om inte kvinnan vill det, men jag tycker att en man aldrig ska behöva tvingas till att bli far.
Argumenten som råder är att det är kvinnans kropp och att hon ska bestämma över den, men borde inte mannen ha likvärdigt inflytande över ett eventuellt faderskap? Att bli farsa är så mycket större än en graviditet/förlossning. Därför tycker jag på sätt och vis att en kvinna inte ensam ska kunna bestämma sig för att göra en man pappa. (kompromiss kan ju göras att pappan slipper underhåll osv, men hur klarar man det psykiskt som richardb sa)
Sen där där med att "killen får skylla sig själv" är så jävla idiotiskt. Visst, det handlar om ansvar, men som Kame_boy m fl påpekade, var kommer kvinnan in i ansvarsbilden? Hon nämns aldrig! I dagens "jämställda" samhälle så borde hon kunna få stå sitt kast och tvingas göra abort om hon släppt in petter-niklas utan skydd och mannen inte är med på graviditeten. Nu är den bilden inte fullt rättvis iofs, eftersom man då flyttar över hela ansvaret från mannen till kvinnan egentligen. Men någon form av gemensamt ansvar bör det vara!
Så frågan är mångt och mycket: Ska en kvinnas kropp eller en mans liv värderas högst? I nuläget är det det förstnämnda.
March 11, 2003
dreamweaver wrote:
Håller med i det du säger där.Jag tycker att det helt klart ligger för mycket makt hos kvinnan, eller rättare sagt för lite makt hos mannen. En man har inte rätt att kräva att hans barn ska födas om inte kvinnan vill det, men jag tycker att en man aldrig ska behöva tvingas till att bli far.
Argumenten som råder är att det är kvinnans kropp och att hon ska bestämma över den, men borde inte mannen ha likvärdigt inflytande över ett eventuellt faderskap? Att bli farsa är så mycket större än en graviditet/förlossning. Därför tycker jag på sätt och vis att en kvinna inte ensam ska kunna bestämma sig för att göra en man pappa. (kompromiss kan ju göras att pappan slipper underhåll osv, men hur klarar man det psykiskt som richardb sa)
Sen där där med att "killen får skylla sig själv" är så j**la idiotiskt. Visst, det handlar om ansvar, men som Kame_boy m fl påpekade, var kommer kvinnan in i ansvarsbilden? Hon nämns aldrig! I dagens "jämställda" samhälle så borde hon kunna få stå sitt kast och tvingas göra abort om hon släppt in petter-niklas utan skydd och mannen inte är med på graviditeten. Nu är den bilden inte fullt rättvis iofs, eftersom man då flyttar över hela ansvaret från mannen till kvinnan egentligen. Men någon form av gemensamt ansvar bör det vara!
Så frågan är mångt och mycket: Ska en kvinnas kropp eller en mans liv värderas högst? I nuläget är det det förstnämnda.
Samma sak bör gälla för både män och kvinnor. Är de inte beredda att ta ansvaret för ett barn, då bör de inte pippa heller.....
Problemet idag är väl att aborter ses som en lämplig lösning, och kan tas till som problemlösare lite väl enkelt.
Som exempel kan jag referera till en kollegas dotter som blev på smällen. Killen gillade inte att köra med kådis, och hon ville inte riskera att förhållandet tog slut på grund av en sådan sak. Självklart blev hon gravid, och killens första kommentar var frågan om "hon hade beställt tid".
Vad är då kontentan av detta? Jo, hon var inte mogen att ha ett sexuellt förhållande, då hon inte förstod att kravet han ställde var beviset på att han inte var rätt för henne.
Inte heller han borde haft sex överhuvudtaget. Om man är så omogen att man inte inser att den här sortens krav är direkt förkastliga, inser konsekvenserna om vad som kan hända, och är beredd på att ta sitt ansvar, då skall man inte heller ha sex. Inte mer med det.
denstore wrote: [quote=dreamweaver] Håller med i det du säger där.
Jag tycker att det helt klart ligger för mycket makt hos kvinnan, eller rättare sagt för lite makt hos mannen. En man har inte rätt att kräva att hans barn ska födas om inte kvinnan vill det, men jag tycker att en man aldrig ska behöva tvingas till att bli far.
Sen där där med att "killen får skylla sig själv" är så j**la idiotiskt. Visst, det handlar om ansvar, men som Kame_boy m fl påpekade, var kommer kvinnan in i ansvarsbilden? Hon nämns aldrig! I dagens "jämställda" samhälle så borde hon kunna få stå sitt kast och tvingas göra abort om hon släppt in petter-niklas utan skydd och mannen inte är med på graviditeten. Nu är den bilden inte fullt rättvis iofs, eftersom man då flyttar över hela ansvaret från mannen till kvinnan egentligen. Men någon form av gemensamt ansvar bör det vara!
Samma sak bör gälla för både män och kvinnor. Är de inte beredda att ta ansvaret för ett barn, då bör de inte pippa heller.....
Problemet idag är väl att aborter ses som en lämplig lösning, och kan tas till som problemlösare lite väl enkelt.
Som exempel kan jag referera till en kollegas dotter som blev på smällen. Killen gillade inte att köra med kådis, och hon ville inte riskera att förhållandet tog slut på grund av en sådan sak. Självklart blev hon gravid, och killens första kommentar var frågan om "hon hade beställt tid".
Vad är då kontentan av detta? Jo, hon var inte mogen att ha ett sexuellt förhållande, då hon inte förstod att kravet han ställde var beviset på att han inte var rätt för henne.
Inte heller han borde haft sex överhuvudtaget. Om man är så omogen att man inte inser att den här sortens krav är direkt förkastliga, inser konsekvenserna om vad som kan hända, och är beredd på att ta sitt ansvar, då skall man inte heller ha sex. Inte mer med det.
Helt rätt och riktigt av dej..
/Amen
May 1, 2005
denstore wrote: Samma sak bör gälla för både män och kvinnor. Är de inte beredda att ta ansvaret för ett barn, då bör de inte pippa heller.....
Bör ja, men målsättningen är att ansvaret som tas innan befruktning är likställt. Det i sin tur kräver att konsekvenserna för respektive part står i samma proportion till respektive ansvar och framför allt en beslutanderätt som står i proportion till konsekvensen. Så är det inte nu.
1. Kvinnan får välja att föda
Mannens konsekvens: Han blir far.
2. Mannen får välja abort
Kvinnans konsekvens: Hennes kropps integritet inkräktas på.
Idag är det oinskränkt fall 1 som gäller, vilket jag tycker måste balanseras med fall 2. Jag tycker att fall 2:s konsekvens är mildare än vad ett faderskap innebär.
Eftersom det är som så att kvinnan i slutändan ändå bestämmer, varför skulle hon ta ansvar innan graviditet? Hon har ju ändå fullmakt som det ser ut nu, så allt faktiskt ansvar ligger på mannen.
Gissar att i de flesta fall är det den unge virile pojken som är orsaken till det hela..
"Ingen fara, jag drar ut när det börjar bli dags..
"Shit, jag hann inte, alternativt kunde inte"
Hur många känner igen sej??
March 11, 2003
dreamweaver wrote:
Bör ja, men målsättningen är att ansvaret som tas innan befruktning är likställt. Det i sin tur kräver att konsekvenserna för respektive part står i samma proportion till respektive ansvar och framför allt en beslutanderätt som står i proportion till konsekvensen. Så är det inte nu.1. Kvinnan får välja att föda
Mannens konsekvens: Han blir far.2. Mannen får välja abort
Kvinnans konsekvens: Hennes kropps integritet inkräktas på.Idag är det oinskränkt fall 1 som gäller, vilket jag tycker måste balanseras med fall 2. Jag tycker att fall 2:s konsekvens är mildare än vad ett faderskap innebär.
Eftersom det är som så att kvinnan i slutändan ändå bestämmer, varför skulle hon ta ansvar innan graviditet. Hon har ju ändå fullmakt som det ser ut nu, så allt faktiskt ansvar ligger på mannen.
Saken är enkelt åtgärdad. Gör processen med abortering svårare, och kräv samtalsterapi av parterna efter. Det kanske ger de inblandade insikt i vad de har ställt till med. Som det är idag blir det att tjejen kan skadas, såväl kroppsligt som psykiskt och killen tycker att det var en enkel match att krypa ifrån sitt ansvarstagande.
May 1, 2005
denstore wrote: Saken är enkelt åtgärdad. Gör processen med abortering svårare, och kräv samtalsterapi av parterna efter. Det kanske ger de inblandade insikt i vad de har ställt till med.
Det där med försvårad aborteringsprocess köper jag till 100%, men då komplettera med samtalsterapi även innan/under aborteringsprocessen. Det får ju iaf tjejen att (förhoppningsvis) bli fullt medveten om konsekvenserna det får för henne, honom och barnet om hon väljer att föda mot killens veto.
Tror iofs inte att det skulle ha så stor effekt på hur många som har skyddat sex eller inte (förutom de som redan gjort en abort), men det skulle nog vara ett bra medel när väl "olyckan" är framme.
March 11, 2003
ilg@dd wrote: Gissar att i de flesta fall är det den unge virile pojken som är orsaken till det hela..
"Ingen fara, jag drar ut när det börjar bli dags..
"Shit, jag hann inte, alternativt kunde inte"Hur många känner igen sej??
Egentligen tror jag att merparten av de flesta oönskade graviditeter har med killars ovilja att använda gummi att göra. I hela min sexuella karriär, så har jag upplevt sprucken kondom en enda gång. Och den gången vet jag varför det hände.
För fasen, hade fler killar insett underhåll och besök på hudis är priset de får betala för att slippa kodisen, så hade det här inte varit något problem.
March 11, 2003
dreamweaver wrote:
Tror iofs inte att det skulle ha så stor effekt på hur många som har skyddat sex eller inte (förutom de som redan gjort en abort), men det skulle nog vara ett bra medel när väl "olyckan" är framme.
Som jag skrev ovan, så handlar detta till 99% om killars ovilja att använda kondom. Hade man fått bukt med detta, så hade problemet varit ur världen.
2 Guest(s)