January 6, 2004
Det heter Kittla/Kittlas = uppleva en obehaglig irritation på huden
Källa: http://lexikon.nada.kth.se/cgi.....in/sve-sve
May 10, 2002
Öwall wrote: man kan väl säga hur man vill egentligen, det är ju inte så stor skillnad.
inte som kex och kex eller kaviar och kaviar eller lakrits och lakrits.
kex uttalas Kex inte tjex, kaviar är kaviar jag vet inte vad du menar med det? är det kaviöör du tänker på? lakrits är laakriss :eye: jävligt stor skillnad
March 14, 2001
abishai wrote: [quote=Öwall]man kan väl säga hur man vill egentligen, det är ju inte så stor skillnad.
inte som kex och kex eller kaviar och kaviar eller lakrits och lakrits.
kex uttalas Kex inte tjex, kaviar är kaviar jag vet inte vad du menar med det? är det kaviöör du tänker på? lakrits är laakriss :eye: jävligt stor skillnad
Är det inte så att svenska akademin rekommenderar (eller vad man säger, uttalningen i ordlistan) en att uttala kex tjex?
May 10, 2002
Suizide wrote: [quote=abishai]ibland blir det att man säger kickla, precis som jag säger köft istället för köpt ibland t.ex - men skillnaden är väl att jag vet vad som är rätt och fel.
Va?? köft? har ja aldrig hört nån säga...men de kan ju va nån dialektgrej.
Kan det vara, "vars har du köpt den där?" "vars ha du köftndär? med P:et låter det bara dumt :eye:
November 27, 2003
nXsty wrote: [quote=Fia.B]så säger jag med 🙄 det här handlar ju om talspråk, spelar väl ingen roll hur man säger det så länge man gör sig förstådd.
Hade någon sagt kicklas till mig innan jag läst den här tråden så hade jag inte fattat iaf. 😛
I'm with you .. jag läste [Kick'lass] först :wide:
//Andreas
1 Guest(s)