Kizo's foodlog - 14/12/2005|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kizo's foodlog - 14/12/2005
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag provade jag äntligen att göra mig en korvstroganoff, det blev förhinder i måndags. Tjejen vill ha stänger så då fick det bli pizza!
Anyhow, jag vill börja med att nämna att jag aldrig tidigare lagat någonting med sås eller så, förutom brunsås med sånt där pulver. Så det är alltså första gången jag gör något i den här stilen.

Ok, jag hade korv och tomatpurre, så jag behövde "röd mjölk" och något att stjocka till allt med, jag fick tipset om Maizenaredning så jag köpte ett paket mörk sådan. (Finns ljus och mörk så jag hade i alla fall 50% chans att välja rätt, jag har ingen aning om vilken jag borde tagit.)

Så jag tärnar min korv (tyvärr bara 9 bitar per skiva, man borde göra fler men jag orkade inte) och blev genast lite fundersam på hur mycket korv man egentligen borde ta, så jag använde 3/4 ring.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] När jag väl har det i stekpannan kom jag ju genast på en sak.
Jag hade ingen aning om hur man faktiskt GÖR stroganoff. 😕 Första frågan var ju om man skulle ha låg eller hög värme men det fick jag hjälp med på MSN direkt, som tur var.
Nästa problem var jag inte heller egentligen visste hur man faktiskt gör sås. Borde jag ha något mer än korv däri från början t.ex? Jag listade i alla fall ut att jag bör bryna korven lite innan jag gör något annat. I'm just that good.
Sås = Blöt
Alltså så borde mjölken göra såsen och jag hällde i så mycket som jag ville att det skulle bli sås, so far, so good.
Dessutom geggade jag genast i en del tomatpurre, fast det förblev vitt, istället för rosa eller liknande, det tycker jag fortfarande är konstigt, men men.
[Image Can Not Be Found] Nästa problem är ju vad tusan man ska ha i för smaken? Jag menar, jag vill ju inte att det ska smaka tomatpurre. Och nu ska ni veta, jag är väldigt dålig på kryddor och liknande och har absolut inget sinne för vad de smakar. Den enda kryddan jag kan är curry så jag använde mig av den. Även salt, för salt verkar man ska i allting. Jag var även sugen på att hälla i soya, för det är gott men jag blev osäker på om man brukar göra det, då den inte brukar vara så mörk. (Så, brukar man det?) Jag lät i alla fall bli.
[Image Can Not Be Found] Efter det började det faktiskt likna en sås, fast det var blått och löst som tusan... Eller snarare, som mjölk. Jag antog att det var här maizenredningen kom bra till hands, så jag spridde över lite (eller mycket, jag vet inte vad som är vad när det gäller sånt där, jag har aldrig använt eller sett det användas)
[Image Can Not Be Found] Därefter hädde jag på lite mer curry för jag tyckte det såg för just ut...Fastän jag blev ännu mer sugen på soyan vid det här tillfället.
[Image Can Not Be Found] Jag fick dessutom använda (vad som måste vara) en jäkla massa mer redning för att märka av något resultat. Jag tycker jag hällde på mer och mer hela tiden! (Det visade sig senare att det faktiskt stod på paketet att man skulle vänta med att använda det tills vätskan kokade men hur tusan skulle jag veta det innan jag ätit?!)

Till slut bestämde jag mig i alla fall för att den var färdig, efter att smakat lite på såsen.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] Ooops, missed one! Hoover Damn!

[Image Can Not Be Found] Det räckte och blev över. Lycka! Nu har jag mat ett par ggr. till! <3 [Image Can Not Be Found] Hoover Damn, it was tasty!

Så, där har ni det. Jag har faktiskt lyckats göra en stroganoff som dessutom smakade väldigt gott! Jag är övertygad om att det är tack vare att jag tärnade korven!

Några förslag på hur man kan Deluxa till den, nästa gång med kryddor or whatnot?

Edit:
För er som suktar efter mer:
http://gallery.kizozik.com/thu.....p?album=39

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
991428
December 14, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt! Jag har lite falukorv som väntar i frysen 😀

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
991430
December 14, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ähh va fan man äter väl ris med korvstroganoff..

Kizo
Member
Medlem
991432
December 14, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Ähh va fan man äter väl ris med korvstroganoff..

Jag brukar variera men anledningen till att jag gjorde makaroner nu var för att jag ville kunna lägga 100% koncentration på stroganoffen.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
991434
December 14, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Chilisauce, tomatpure, lök, peppar, smör, grädde osv kan vara ett bra alternativ. Jag föredrar att bryna korven och sedan hälla över den i en gryta där jag blandar allt.

Du behöver nödvändigtvis inte använda maizena men det är enklast. Har du grädde och smör i reder det sig iaf. Annars kan du ju alltid blanda mjöl och vatten och röra ner. Soya förhöjer smaken så det är inte helt fel heller.

Egentligen kan du ha i nästan vad som helst bara det blir gott. Är ju som pyttipanna.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
991456
December 14, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Curry, det kan man använda till allt. 🙂 Sen varför har du tärningar? >_<

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
991458
December 14, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

curry ^^

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
991461
December 14, 2005 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska väl vara "stavar" när man gör stroganoff?

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
991463
December 14, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Curry, det kan man använda till allt. 🙂 Sen varför har du tärningar? >_<

hehe ska ju vara pinnar 🙂

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
991472
December 14, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Coocking with Kezo.

Slutresultaten är inte så tokigt fast du inte verkar veta vad du håller på med.

Nån som sett "Matlagning med knarkarna (vad de nu heter)" (Om namnet ens är i närheten.)

Det är också matlagning de vet inte vad de gör men sista bilden som visas är endå bra.

Men på det stora hela, jag gör ungefär på ett likadant sätt. Man chansar, sen äter man.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
991478
December 14, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ni verkligen läser receptet så förstår ni varför det är tärningar 🙂

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
991480
December 14, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Stör mig nåt så innerligt på alla mattrådar som alltid ploppar upp i allmänt-delen på NH... Man blir ju så jävla hungrig av dom wink

Kizo
Member
Medlem
991509
December 14, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Coocking with Kezo.

Slutresultaten är inte så tokigt fast du inte verkar veta vad du håller på med.

Nån som sett "Matlagning med knarkarna (vad de nu heter)" (Om namnet ens är i närheten.)

Det är också matlagning de vet inte vad de gör men sista bilden som visas är endå bra.

Men på det stora hela, jag gör ungefär på ett likadant sätt. Man chansar, sen äter man.

Jag tar det som en stor komplimang, trots att jag blev jämförd med pundare. 😀

Sardaukar wrote: Om ni verkligen läser receptet så förstår ni varför det är tärningar 🙂

Precis! 😀

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
991516
December 14, 2005 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis till din första korv stroganoff! Hoppas det blir många fler!

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
991517
December 14, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

skapa mer så vi får mer att läsa 😀

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
991525
December 14, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Curry i korvstroganoff?
WTF?

sv_ea
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
991543
December 14, 2005 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Curry i korvstroganoff?
WTF?

Ursäkta mig men det kan inte vara helt korrekt att kalla din maträtt för Korv Sroganoff.

Arny wrote: Chilisauce, tomatpure, lök, peppar, smör, grädde

Borde inte vara svårt att söka på internet efter receptet!
Nu låter jag väldigt negativ och det är inte meningen, huvudsaken är ju att du tyckte det var gott. Jag skulle inte kunna äta den av två anledningar: curry och tärningar.
81 mot 5, det finns bara ett sätt att göra Stroganoff på! :blink:

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
991547
December 14, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen finns det ju alltid en pulverversion också...
Man köper en påse med bulver, steker vurren, i med pulvret + mjölk/vatten, låt sjuda ........ klart :p

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
991551
December 14, 2005 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Låtom oss kalla det en Indisk Stroganoff...

Kizo
Member
Medlem
991557
December 14, 2005 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, jag kom ju på att jag inte hade någon som helst aning om vad man ska ha i och den enda krydda jag vet vad den smakar är curry! 😛
Vad ska det vara i en "vanlig" då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 435
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL