KKK: Förklara symboliken i att bränna kors för mig tack...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
KKK: Förklara symboliken i att bränna kors för mig tack...
Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

en av primärfrågan till den uppsats jag skrev 2000 var "varför bränner dem kors???".

Men jag fick aldrig svar på den... nu såg jag "Stina om KKK" på SVT igår
och frågan kom upp i mitt huvud igen!...

Dem är ju ultra-kristna...jag förstår inte...
korset symboliserar ju jesus lidande för våra synder....jag fattar inte!!! 👿

Hoppas på ett vettigt svar...

sprewt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
249579
January 9, 2003 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

detta kanske inte är ett så bra svar.. men en teori är juh att d symboliserar hatet.. sen kanske d har blivit en grejj bara.. vi snackar om en "folkgrupp" som hatar alla som inte är vita.. hur smart är man då? o_O

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
249581
January 9, 2003 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att KKK anser sig vara nå slags korsriddare, den vita dräkten bar dom för att skrämma dom svarta så att dom skulle tro att dom var spöken, kanske samma sak med att bränna kors..det kanske är en kombination av korsriddarstuket med en extra skrämsel effekt

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
249582
January 9, 2003 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det nu skulle vara så att vita människor är smartare osv än andra så bevisar då de i KKK undantaget av regeln....

Kan man mer än att sitta och skratta åt de i KKK?
Dock konstigt att de har haft så jäkla många medlemmar (va väl 1 miljon som mest om jag inte är helt ute och cyklar?).

sprewt
Medlem
249594
January 9, 2003 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

som mest var d typ 8 miljoner! :DD men nu ligger d väll på mellan 750 000 till en miljon..

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
249601
January 9, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

na...knappt fem miljoner, var de väl som mest...

karling
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
249602
January 9, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

sprewt wrote: som mest var d typ 8 miljoner! :DD men nu ligger d väll på mellan 750 000 till en miljon..

omg 8 miljoner stämmer det?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
249613
January 9, 2003 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

karling wrote: [quote=sprewt]som mest var d typ 8 miljoner! :DD men nu ligger d väll på mellan 750 000 till en miljon..

Verkar det otroligt eller?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
249707
January 9, 2003 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

KKK = White Trash

sprewt
Medlem
249810
January 9, 2003 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

d var vad jag hörde på en dokumentär på tv4.. rikta era klagomål dit ist 🙂 plus att ni får tänka på att d bor liiiite fler människor i usa än i sverige och att d där var för ganska länge sedan 🙂

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
249816
January 9, 2003 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Jag tror att KKK anser sig vara nå slags korsriddare, den vita dräkten bar dom för att skrämma dom svarta så att dom skulle tro att dom var spöken, kanske samma sak med att bränna kors..det kanske är en kombination av korsriddarstuket med en extra skrämsel effekt

Jag tror som dig, jag har för mig att jag hört det nån stans, med korsriddare alltså.

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
249871
January 9, 2003 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver man säga nåt mer änn att det va amerikanickerna som starta skkkiten och e med i det oxå......amerikaner e fan inte så jäkla brighta alltid wink

+ att jag såg en dokumentär om afrika lr nåt kommer inte ihåg vilket land det va men dom hade en tradition med en massa ritualer och seder och skit där dom hade vita dräkter med en spetsig huva, vissa hade samma fast i svart och röd och dom betyde en massa saker som jag heller inte kommer ihåg men därifrån har KKK tagit sina dräkter och det flata e att folkslaget e mörkhyade :eye:

warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
249961
January 9, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade lite KKK historia på nätet vet inte alls om källan kan anses vara det minsta pålitlig och orkar inte heller kolla upp det. Stämmer informationen (Vet att stora delar i alla fall gör det) så har ni en del svar här. http://www.johnnyleeclary.com/.....istory.htm

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
250029
January 10, 2003 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Måste bara berätta. en av grannarna till mina föräldrar bodde i en by i sydafrika några år, för inte så länge sedan. Efter som de var och är svenskar i grund och botten så ville de inte släppa sina svenska traditioner så, på midsommar afton meddelade de sina grannar att de skulle ha fest. De började dagen med att snickra ihop ett stort kors. För att sen ge sig ut och samla ihop blommor och grönt som såklart användes till att klä midsommarstången. Grannarna hade såklart nyfikna som de var kikat över häcken, och till sin förfäran sett när de höll på att klä korset. en halvtimme efter att de rest midsommarstången ringde det på dörren och halva grannsällskapet stod utanför och undrade vad som försiggick. De trodde såklart att de vita främlingarna skulle bränna korset... Midsommarstången eldades förstås aldrig upp, och grannsällskapet fick vara med och dansa "små grodorna" runt den under mkt skratt och förvånade miner.
Om man funderar lite på situationen så kan man förstå hur bisarrt det måste ha varit, och hur mkt mod det måste ha krävts av grannsällskapet att komma o ringa på dörren, om de verkligen fick för sig att det var kkk som skulle ha festligheter..

Jaja.. Sol på er. Bakk to work..

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
250048
January 10, 2003 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

dem har ju faktiskt en hemsida själva...
http://www.kkk.com där finns faq...men dem skriver väl själva vad dem vill ju så...

Men jag vidhåller att de var som mest omkring 5miljoner medlemmar

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
250059
January 10, 2003 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

ni har missat en grej när ni sitter och kallar de korkade... även om de inte känns så vidare klyftiga och har rent vidriga åsikter (med dåligt, eller rättare sagt icke existerande, faktaunderstöd) så är inte korkade rätt ord... snarare hjärntvättade...

det som är/var läskigt med kkk till skillnad från t.ex. dagens nynazister är ju att det var framgångsrika och "intelligenta" människor som till stor del utgjorde medlemsskaran...

inte som idag när det är mobbade och utstötta människor som rekryteras...

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
250145
January 10, 2003 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Biblo wrote: "varför bränner dem kors???".

För att dom tycker att det är skittufft.. 8)

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
250185
January 10, 2003 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: ni har missat en grej när ni sitter och kallar de korkade... även om de inte känns så vidare klyftiga och har rent vidriga åsikter (med dåligt, eller rättare sagt icke existerande, faktaunderstöd) så är inte korkade rätt ord... snarare hjärntvättade...

det som är/var läskigt med kkk till skillnad från t.ex. dagens nynazister är ju att det var framgångsrika och "intelligenta" människor som till stor del utgjorde medlemsskaran...

inte som idag när det är mobbade och utstötta människor som rekryteras...

nej det e fel amerikaner e korkade fattar inte sitt eget bästa 8)

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
250290
January 10, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

karling wrote: [quote=sprewt]som mest var d typ 8 miljoner! :DD men nu ligger d väll på mellan 750 000 till en miljon..

var ju ett tag när det var "inne" att vara med i KKK parlamentariker i usa var med.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
251856
January 12, 2003 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

såg oxo d där programet om kkk o har för mig nån där sa:
"Om 10% av dom vita i USA skulle gå me i kkk så skulle dom svarta få simma tillbaka till afrika"

men e d inte nästan lika många svarta i usa som vita? om inte mer

så om 10% av dom svarta va som kkk (fast tvärtom) så skulle ju dom vita få simma tillbax till afrika 🙄

ja tycker amerikaner e konstiga o så finns d ju dessutom extra konstigt folk ibland dom konstiga

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL