March 15, 2004
Att göra kladdkaka i muffinsformar tyckte jag var en riktig brilliant idé. Vilket det självklart var i en dag eller två. Sen så fastnade muffinsformen i kladdkakan.
Hur ska jag göra för att få bort muffinsformarna från kladdkakorna? Vill spara så mycket kladdkaka som möjligt.
Vem har någon klurig idé?
Hjälp mina underbara kladdkakor!
August 9, 2003
frys dem, ta av pappret och sen tina
Kan gå, brukar vara lättare då.
Men annars så brukar det ju fungerar lite bättre med chokeladmuffins i muffinsformar, låter man dem stå inne lite kortare tid än vad de ska så blir de typ som kladdkaka och troligen lite lättare att ta bort ifrån formen.
November 26, 2002
Lehto wrote: när du gör kakorna, innan du häller/lääger ner smeten i formarna lägg i lite ströbröd på kanterna / botten! Då bör dom lossna dirr när du ska käka dom! Kan iofs vara svårt att få ströbröd på kanterna men botten iaf 😉
meh, man smörar ju först. då fastnar ströbrödet överallt och kakan ingenstans!
March 23, 2003
Öwall wrote: [quote=Lehto]när du gör kakorna, innan du häller/lääger ner smeten i formarna lägg i lite ströbröd på kanterna / botten! Då bör dom lossna dirr när du ska käka dom! Kan iofs vara svårt att få ströbröd på kanterna men botten iaf 😉
meh, man smörar ju först. då fastnar ströbrödet överallt och kakan ingenstans!
Thats the way to do it 🙂
March 15, 2004
Lehto wrote: nej då! Funkar as bra med ströbröd!
Men det räcker kanske att lägga ett lager på botten! I kanterna är det ju inte så svårt att få bort kakan från, värre från botten?
För mig är det faktiskt tvärtom.
Men bra tips. Ska nog testa o göra chokladmuffins nästa gång i allafall. Får väl skära loss det lilla som blir kvar av pappret istället.
November 26, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Öwall]meh, man smörar ju först. då fastnar ströbrödet överallt och kakan ingenstans!
Bara en aning jobbigt att göra om man gör en sats på sådär 25 muffinsar 😛
jag tänkte på sånahäringa muffinsformar i metall när jag skrev inlägget =S
har man pappersformar så är det väl bara att äta loss det väl?
September 22, 2005
1 Guest(s)