March 18, 2003
Hej
Jag får ta och skapa mig en tråd angående detta ämne då chansen att det finns vettiga personer som kan en del på detta forum. Jag gör det hela ganska kort.
För en tid sedan så blev jag misstänkt för att ha slagit ner en person då det fanns blod på mina kläder och jag var i närheten då det hände (blodet var mitt eget då jag hade blött näsblod tidigare på kvällen) så polisen tog mina kläder med blod på i beslag för att ha som ev. bevis. Tiden gick och såklart så var det ju ej heller den andres blod på mina kläder och en annan person hade erkänt det hela.
Nu till grejen, jag fick ett samtal för en tid sedan då en man berättade att nu kan jag minsann hämta mina kläder, jag blir ju såklart glad över att jag ska få tillbaka mina kläder så idag hämtade jag ut dem, men vad ser jag!? Jo, på de ställen där blodfläckar hade hittats så hade de ju såklart avlägnsat blodfläckarna inklusive tyget som de satt på... Kan ju säga att en kavaj med hål full kragen är inget man vill ha på sig. Jag hade inte ens fått information om att kläderna blivit sönderskurna, eller ens att chansen att de skulle vara det fanns.
Nu till frågan... Har jag någon rätt till ersättning överhuvudtaget eller är det bara att glömma? Vore bra att veta så man har någon koll på vad som är rätt när man ringer till dem imorgon och pratar lite.
Tackar på förhand!
August 11, 2001
Jag vet inte om hur det funkar, men rent spontant så borde du kunna kräva ersättning för plaggen.
Fast å andra sidan kanske polisen har rätt att göra så här, för att kunna utreda ett brott. Brottsofferjouren i din kommun vet säkert bättre.
Jag blev själv häktad för ett brott jag inte begått. Blev släppt efter åtta timmar. Inget skadestånd eller så. Hade detta varit en vardag, å jag förlorat arbetstimmar hade jag krävt ersättning, men detta var en lördag så jag sket i vilket.
March 18, 2003
De bevisade ju inget genom att ha sönder mina kläder så jag anser åtminstone att jag borde ha rätt till ersättning, men som du säger så kanske de har rätt att göra så... Men ändå, det var ju mitt blod, skulle man inte få blöda på sina egna kläder utan att riskera att få dem sönderskurna? 🙁
January 13, 2003
Var glad.
Polisen i Malmö beslagtog en väns, väns tävlingshoj för den inte hade plåtar när den stog i hans källare. Helt ny och värd en bit över 500kkr och när han hämtade ut den hade de kört sönder den totalt och slipat sönder ramen osv. Vad jag vet har han inte fått rätt på det än.
August 21, 2005
Jag vet inte heller om du har nån rätt till att kräva ersättning, tyvärr. =(
Gör såhär:
Skriv insändare i en massa tidningar där du bor
Gör en hemsida, som du ber alla här på NH att gå med i ^^
Om folk lägger märke till dig så blir det ju dålig PR för Farbror Blå, och de kanske ändrar sig. =D
1 Guest(s)