February 19, 2004
http://www.youtube.com/watch?v.....re=related
Vart vill jag komma? (Varför i Allmänt och inte bland bärbart? Jag tänkte mig att detta rör mer Apple än deras nylanserade produkt)
Apple intrudecera sin nya Mac som en revolution, men då vill jag gärna jämföra den med min nuvarande dator som är 1,5 år äldre. Samt påpeka hur de anser att kunderna inte behöver optisk läsare då de kan vända sig till Macs egna produkter som säljer filmer, musik och vad det nu kan vara. Ser vi tecken på försök till monopol som vi så länge hatat Microsoft för?
Till att börja med jämför jag den nya Notebook Air som enligt Apple ska vara en dator i toppklass då deras tidigare produkter har varit det bästa marknaden kan erbjuda. Dock så glömde de nog inkl datorn jag har nu då den var mycket bättre än motsvarande Mac-datorer på sin tid för 1,5 år sen.
http://www.apple.com/macbookair/
http://global.msi.com.tw/index.....8;cat3_no=
Storlek: Min dator är 2,8cm till 3cm runt om, medan Air är 0.7 till 2cm. Då bär det inkl att min verkligen är av samma storlek runt om medan Apple har lutningar på samtliga hörn som förvrider måttet 0.7 något.
Vikt: Air 1.36 kg och min 1.95kg. Det måste tilläggas att min dator är helt och hållet byggd av metall och har en optisk läsare!
Prestanda: Båda har 2gb minne, Air har 80gb hårddisk medans min har det dubbla, 160gb. Båda datorer är utrustade med Dual Core, min AMD X2 Turion på 1,8ghz och Air en Intel Dual core 1,6ghz.
Skärm: Min 12" 1280*800, Air 13" 1280*800
Övrigt: Båda har Wi-Fi, Bluetooth (dock har Air en modernare version pga tidsåldern), mångfunktionella pekplattor. Dock har min 3 USB istället för två som på Air. Jag har också mick-ingång vilket Air saknar som dock är extremt viktigt men kompenseras genom den inbyggda webkameran. Jag har också inbyggd minneskortsläsare som borde för helvete vara standard bland dagens datorer men som Apple alltid lyckas utelämna. (Även ethernet som är riktigt viktigt, och telejack) Dock så har Air inbyggd webkamera vilket min inte har och blir därmed den enda segern för Apples Notebook Air i kategorin övriga..
Det bör också tilläggas att min dator HAR en DVD-brännare som tar upp minst en tredjedel av datorns utrymme.
Min dator kostade 12000kr för 1,5år sen, och Air kommer att åtminstone ligga i samma prissklass, idag.
Så är Air en revolution? Den har på många ställen sämre specs än min 1,5 år gammla dator. Men då kommer det till storleken. Men min dator hade åtminstone blivit en tredjedel så stor om man slopat DVD spelaren. D vs, är Air på samma nivå som min var för 1,5 år sen med samma pris? (Måste dock ge oehört god kritik till Apple för att ta initiativet att slopa DVD-spelaren så fler kan åtminstone följa detta spår)
January 8, 2005
Apple är ett företag som kan skapa monopol på sina produkter...
Microsoft blir stämda för det, just för att inget dominerande företag får ha monopol
de har blivit stämda för all sorts programvara de skeppar med windows, för att tredjepart tillverkare inte ska kunna sälja sina program etc, mediaplayern är även den kritiserad, och påstås limitera. (iLife någon ? hahah).
vad sysslar apple med? jo exakt det... jag vill se apple i microsoft sits och se hur deras MIGHTY BLUE APPLE sjunker till botten vid blotta hänsynen av alla stämningar.
inget nytt, och trist att det ska användas som ett argument, apple är en utopi skulle jag nästan påstå, en jävligt dyr utopi för övrigt.
September 27, 2005
Mm har också gått och funderat på det... varför M$ kan bli stämda för att de inkluderar mediplayer (eller var det så? Rätt mig om jag har fel) När jag hörde av en kompis att med deras mac ingick det ett program som kunde göra och köpa almenackor dirket via apple. Hur kan det vara tillåtet?
Nog för att Microsoft inte direkt är perfekt, det är jag den förste att erkänna, men det borde väll ändå vara lika för alla?
EDIT: ang. Air, och hur coolt tunn den är... Varför? Vad är poängen med att den är tunnare än typ 2 cm? Att du skall vara rädd för att bryta av den?
April 13, 2004
ojdå wrote: Mm har också gått och funderat på det... varför M$ kan bli stämda för att de inkluderar mediplayer (eller var det så? Rätt mig om jag har fel) När jag hörde av en kompis att med deras mac ingick det ett program som kunde göra och köpa almenackor dirket via apple. Hur kan det vara tillåtet?
Nog för att Microsoft inte direkt är perfekt, det är jag den förste att erkänna, men det borde väll ändå vara lika för alla?
EDIT: ang. Air, och hur coolt tunn den är... Varför? Vad är poängen med att den är tunnare än typ 2 cm? Att du skall vara rädd för att bryta av den?
Allt har med monopol och marknadsandelar att göra, och där kan de verkligen inte skryta 😛
M$ = 80 - 90% ca
Apple Mac = 5 - 6% ca
May 8, 2001
MacBook Air är revolutionernade TUNN, det måste man nog hålla med om ändå? Dessutom har den LED-skärm vilket är ovanligt.
Prestandamässigt så är den väl relativt vanlig men den tillhör väl toppskiktet om man man jämför med andra bärbara datorer i liknande prisklass med 13" skärm? T.ex finns det tunna och lätta Vaios från Sony men de har betydligt sämre prestanda (CPU) om jag inte missminner mig. Någon får gärna kolla upp detta, jag orkar inte...
Själv är jag dock lite tveksam till disk-prestandan då den kör med en 1.8" disk... Kanske syftar de på modellen med SSD när de säger att den ligger i toppskiktet? Men då är den ju å andra sidan VÄLDIGT dyr!
Hur som helst är den för dyr även med vanlig disk för att jag ska bli intresserad. Dock finns det ju många som inte bryr sig så mkt om priset, speciellt inte MAC-"fan boys" 😉 Jag är inte någon fanboy trots att jag har en Mac Mini. (Dock funkar den perfekt som enkel media-spelare för mig.)
Jag håller med dig till stor del, speciallt om att det inte är någon revolution. Samtidigt tycker jag inte att man kan jämföra en bärbar som väger 1.36 kilo mot en som väger nästan 50% mer och är tjockare... Ok att den optiska driven står för en hel del av vikten på den som du jämför med men ändå. Mig spelar den viktskillnaden inte någon roll men det kanske den gör för andra? Optisk drive har jag använt en gång på min bärbara och det var när jag installerade om Windows det första jag gjorde när jag fick den.
Alla är olika, bara för att den inte passar dig och mig behöver det inte betyda att den inte passar andra.
EDIT: Glömde pekplattan, den kanske är revolutionerande? Jag vet faktiskt inte då jag inte undersökt detta men man ska väl kunna göra lite roliga saker med den?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
February 19, 2004
jonaz wrote: MacBook Air är revolutionernade TUNN, det måste man nog hålla med om ändå? Dessutom har den LED-skärm vilket är ovanligt.
[Image Can Not Be Found]
Obs att den möter 0.7cm endast i spetsen. Resten av datorn ligger nämre de 2cm. LED-skärmen får den dock givetvis plus för.
jonaz wrote: Jag håller med dig till stor del, speciallt om att det inte är någon revolution. Samtidigt tycker jag inte att man kan jämföra en bärbar som väger 1.36 kilo mot en som väger nästan 50% mer och är tjockare... Ok att den optiska driven står för en hel del av vikten på den som du jämför med men ändå. Mig spelar den viktskillnaden inte någon roll men det kanske den gör för andra? Optisk drive har jag använt en gång på min bärbara och det var när jag installerade om Windows det första jag gjorde när jag fick den.
Det är inte bara den optiska spelaren som tillkommer på vikten utan även faktumet att min dator är helt tillverkad i metall. Det är inte så konstigt att vikten isf går emot 50% mer.
Men det är som du säger, att vikten spelar inte enbart roll utan även storleken. 13" är dock för stort för en dator på vift, men den har vikten på sin sida.
jonaz wrote: Prestandamässigt så är den väl relativt vanlig men den tillhör väl toppskiktet om man man jämför med andra bärbara datorer i liknande prisklass med 13" skärm? T.ex finns det tunna och lätta Vaios från Sony men de har betydligt sämre prestanda (CPU) om jag inte missminner mig.
Men tillhör den verkligen bland toppskiktet om den ligger på samma nivå som min 1,5 år gammla laptop? Nu har jag dock inte kollat runt ibland dagens laptops men det låter väldigt skumt om datormarknaden har stått helt still i 1,5 år.
January 8, 2005
en sak man ska komma ihåg...
när det gäller datortillverkare, framförallt apple så är REVOLUTIONERANDE ett väldigt välanvänt ord, allt apple tar på, gör, skapar, petar på blir något som är helt fascinerande bra... inte
men de vill gärna tro det, och det är iaf vad de gör reklam med.
vi erkänner vi har ett sämre OS (iofs tycker inte jag det, men den uppfattningen får jag av deras reklam) så då gör vi så att ni får möjligheten att installera Windows också! är det inte grymt... !! vi låter användarna köpa vår dator för att installera vår konkurrents OS... ser ni inte hur bra apple är då! vi är bäst på allt! aa förutom OS då för där är vi besegrade, men OS är ändå bättre.
WHAT!
tycker apple har en bra produkt, den här air, men som sagt, den är i samma genre som alla andra av deras produkter, ITS THE MIGHTY BLUE APPLE! så därför är den skit grym, och revolutinerande och.... och ... fullständigt ordinarie.
[Edit] och om den är revolutionerande är det för ett alldeles för högt pris, endast mac geeks kommer köpa den, det finns inga personer som är religöst engagerade i ett dator märke någon annanstans, det skulle vara om Linux kunde samla sig till ett märke och skapa en dator, ingen microsfot anhängare skulle köpa en exakt likadan produkt bara för att det står microsoft på den, utan det är nog endast för en liten skala människor som anser apple vara svaret på universum och allt där kring (vilket för övrigt är 42).
February 19, 2004
engine52 wrote: Ang: din dator är inte lite ful sen hehe.. Fast smaken är som baken..
Ja, inspirationen är hämtad ifrån ett futuristiskt 80-tal. Känns mer som en industri-maskin än en familjedator.
Men det finns även en vit version för den kräsne 😉
[Image Can Not Be Found]
Min personliga favorit är dock inte någon Apple dator då de känns till en viss mån ännu äldre än min.
Min smak går nog mot HP-hållet.
[Image Can Not Be Found]
(obs att datorerna är 12 tummare)
*edit*
Steve Jobs skröt även med att de hade lyckats trycka ner ett "full size" tangentbord i sin Macbook Air som är på 13". Min 12" har också ett "full size" bord samt datorn är 3cm mindre på sidorna än Air!
May 8, 2001
@Ang:
Ska försöka kommentera din kommentarer:
1. Jag vet att den är ca 2 cm som mest och tycker nog att det är ganska tunnt...
2. Var inte så jag menade. Vill få fram att det är dyrt att köpa en lätt dator med bra (för att vara så liten) prestanda även om den inte har optisk drive. Kollade precis prisjakt och om man kollar datorer under 2 kilo med Core 2 Duo är de ganksa dyra. Väldigt få hade då så mkt som 2 GB minne dessutom.
3. Jag jämförde med andra bärbara med liknande vikt. Vet inte var gränsen går för "Ultraportabel" men Prisjakt har en kategori som heter "Lättviktiga" och då menar de under 1.5 kilo. Air har den bästa processorn, dvs Core 2 Duo, även om det inte är de snabbaste modellerna och dessutom mkt minne för denna kategori. Räknar man samman CPU, vikt & skärmstorlek + skärmtyp kan du väl iaf inte säga att den inte VERKAR ligger i toppskiktet prestandamässig? Inte först men den borde ligga ganska bra till? Annat som enligt mig krävs för att ligga i toppskiktet är också en jämförbart bra batteritid vilket jag inte har så bra koll på var sig för denna eller andra ultraportabla. Jag har heller inte tagit den ev slöa disken i beaktande. Så om den har kass batterikapacitet och/eller slö disk så kan det mkt väl vara så att den inte platsar i toppskiktet. Dessutom är priset inte heller speciellt högt i denna kategori... (Konstigt nog).
När det gäller prestandan så är det faktiskt ganska stor skillnad mellan en Core 2 Duo och en X2 Turion även om de sistnämnda har 200 MHz extra (jämför den billigare macen då). Men om man jämför MHz så har det kanske inte hänt så mkt. Tror den snabbate Penryn ligger på 2.8 GHz och då är det en "Extreme"-modell och kostar nästan som en halv Macbook Air bara den... Dessutom har den väl inte kommit än fast det är nära nu?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
July 27, 2006
Även jag har reagerat på hur det ser ut, Microsoft stäms och döms om vartannat men är långtifrån ensamma när det gäller "konkurrensbegränsande åtgärder".
Lika inför lagen är det enda riktiga, oavsett om man har 80% eller 4% av marknaden ska reglerna vara identiska.
Annars är det ju samma sak som att säga att det är ok att begå brott så länge man inte är myndig (4%), men när man är stor nog så ska man straffas utan pardon (80%).
Med klara och tydliga regler från start så slipper man dra företag inför rätta.
Men ska man dalta med småkillarna och låta dom komma undan med sitt bus så kommer dom fortsätta på samma vis när dom växt upp...
May 8, 2001
MangeM wrote: Även jag har reagerat på hur det ser ut, Microsoft stäms och döms om vartannat men är långtifrån ensamma när det gäller "konkurrensbegränsande åtgärder".
Lika inför lagen är det enda riktiga, oavsett om man har 80% eller 4% av marknaden ska reglerna vara identiska.Annars är det ju samma sak som att säga att det är ok att begå brott så länge man inte är myndig (4%), men när man är stor nog så ska man straffas utan pardon (80%).
Med klara och tydliga regler från start så slipper man dra företag inför rätta.
Men ska man dalta med småkillarna och låta dom komma undan med sitt bus så kommer dom fortsätta på samma vis när dom växt upp...
Även om jag tycker att man nästan kör en häxjakt mot MS ibland så förstår jag att det är svårt att åtala någon för att utnyttja sin dominerande ställning om man inte har någon... Apples 5-10% kan inte anses vara dominerande när MS är så stora som de är. Ju större Apple bli desto svårare borde det bli att döma MS.
Vad gäller din liknelse med brott så haltar den lite då man faktiskt sällan dömer minderåriga (tror att det heter så om man är under 15) alls och de under 18 inte straffas lika hårt som en vuxen... I vissa delstater i USA är det tom mildare straff ändå upp till 22 vilket anses vara den ungefärliga åldern då hjärnan är helt färdigutvecklad. Rätt eller fel vet i fan men så är det.
January 8, 2005
riktigt operativsystem ? är resten falska ? eller imgainary ? 🙂
nee jag förstår vad du menar, men det är just sånna här kommentarer som jag menar när jag skriver religösa anhängare till Apple.
jag tycker OSX är ett skit bra OS, men jag tycker även att Windows är ett skit bra OS, däremot tycker jag Ubuntu är bäst, men jag har ingen möjlighet att köra det, då det finns saker jag behöver på windows (eller andra behöver) så som vana och stöd till allt möjligt som spel etc.
3 Guest(s)