klanka inte ner på märkesdatorer!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
klanka inte ner på märkesdatorer!
Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 5, 2001 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Är trött på alla er som klnakar ner på märkesdatorerna och säger att de är så j**la dåliga. Hur kan det då komma sig att de säljer så himla bra i förhållande till hemmabyggen?
Dessutom så har de stora företagen gått samman och enats om olika standarder, tänk om de inte gjort så. Då hade Pc:n sett ut som spelkonsolerna där spelen bara fungerar på ett system. Vi skulle säkert behöva köpa mer hårdvara om det inte fanns en massa standards!
Så tänk på allt gott som Gatewat, Compaq, Dell, IBM & andra har gett oss.

LeviAthaN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1137
57752
September 5, 2001 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

*tänker*
Ledsen, du... men jag kommer inte på något! 😛

Den enda anledningen till att märkesdatorer har större delen av marknaden är deras lättillgänglighet. Företag som köper in datorer köper ju sällan custombyggen, likaså skolor och andra institutioner. Bara för det så behöver dessa datorer inte vara bra på något sätt.

Woxiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
57789
September 5, 2001 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Plus att man får inte välja saker... För att oftast köper dom in dom billigaste delarna och sätter i datorerna! och dom billigaste sakerna e nästan aldrig bra... Plus att dom kostar fan så mycket mer att uppgrader...

Mr Doe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
57797
September 5, 2001 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inget annat än hålla med dom föregående talarna 😀

lazzi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
57799
September 5, 2001 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Exakt.. skulle den "vanliga" hem-användaren bygga en dator själv? ´Tror inte det, de springer in till on-off och säger "JAG VILL HA DATA".. sen får de en burk som de kallar för en dator hehe

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
57801
September 5, 2001 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Märkesdatorer har ju inte bättre prestanda än en bra gjort custom dator. (Nu talar jag inte om SGI burkar och sånt)

DaLys
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 346
57818
September 5, 2001 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Än del märkesdatorer e ganska hyfsade fast att bygga själv e ju alltid bäst... smile

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
121858
December 16, 2001 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

öhum, zaver, har du ändrat uppfattning nu då?

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
121867
December 16, 2001 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-05 21:14, Zaver wrote:
Är trött på alla er som klnakar ner på märkesdatorerna och säger att de är så j**la dåliga. Hur kan det då komma sig att de säljer så himla bra i förhållande till hemmabyggen?
Dessutom så har de stora företagen gått samman och enats om olika standarder, tänk om de inte gjort så. Då hade Pc:n sett ut som spelkonsolerna där spelen bara fungerar på ett system. Vi skulle säkert behöva köpa mer hårdvara om det inte fanns en massa standards!
Så tänk på allt gott som Gatewat, Compaq, Dell, IBM & andra har gett oss.

Jag tycker igentligen inte att det är något större fel med märkesdatorer. Men ett hemmabygge är bättre och roligare när man får bygga den själv. Märkesdatorer säljer ju bättre pga. av att folk tror att det är svårt att bygga och för att dom inte har kunskap eller ork. Men vill man ha det bästa så ska man nog bygga själv.

bonko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 591
121885
December 16, 2001 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Anledning till att märkesdatorer säljs bra är den att folk inte kanske vet vad som passar till vad, och tycker det är bekvämare att köpa en compaq dator som startar direkt och betalar gärna nån tusenlapp mer för det...

För att gå in mer på compaq; Deras skärmar är helt suveräna, och inte å farligt dyr om man jämför me andra, lika så bärbara datorer från dom. Dom är också jävligt bra, men när vi kommer till stationära punkten, där får compaq sitt dåliga rykte! När folk börjar pilla in ett nytt nätverkskort lr grafikkort eller nån mjukvara så kan det fara åt h*****e...

Personligen hatar jag märkesdatorer, men jag är medveten om deras fördelar, lika så nackdelar... 😛

Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
121904
December 16, 2001 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-16 22:36, bonko wrote:
Anledning till att märkesdatorer säljs bra är den att folk inte kanske vet vad som passar till vad, och tycker det är bekvämare att köpa en compaq dator som startar direkt och betalar gärna nån tusenlapp mer för det...

För att gå in mer på compaq; Deras skärmar är helt suveräna, och inte å farligt dyr om man jämför me andra, lika så bärbara datorer från dom. Dom är också jävligt bra, men när vi kommer till stationära punkten, där får compaq sitt dåliga rykte! När folk börjar pilla in ett nytt nätverkskort lr grafikkort eller nån mjukvara så kan det fara åt h*****e...

Personligen hatar jag märkesdatorer, men jag är medveten om deras fördelar, lika så nackdelar... 😛

såsant

Doberman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 342
121927
December 16, 2001 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja du... kan du inte tänka ut varför märkesdatorer säljer bättre än våra hemmabyggen, så får väl du tänka över följande:

Kan det vara så att folk inte har kunskap nog att sätta ihop en egen dator eller att det kanske känns tryggare att köpa den på ON OFF eller liknande ställe...?! Och att de flesta som köper datorer inte är så haj på området... de flesta som köper är vanliga hushåll utan datorkunskaper och vetskap om att man kan sätta ihop själv eller i datorbutiker...

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
121928
December 16, 2001 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-16 21:58, ksw wrote:

När vi ändå är inne på "Nya datorer"!

ksw, när ska du få din dator då?
Din signatur har du ju haft ett tag nu. laugh

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Halvoo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 143
121965
December 17, 2001 - 2:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft både en märkesdator och flera andra "hemmabyggen". Jag har den erfarenheten att det sitter lite av varje i märkesdatorerna och de fungerar men inte mer.
Min pappa har på sitt jobb flera märkesdatorer och det har vart stora problem med flertalet av dem och när de plockat ner dem så har inte en enda av datorern haft samma komponenter i sig!
Vi själva har som sagt också haft en märkesdator privat och den fungerade hyfsat men är sedan länge slängd.
Och som flera av de andra skriver så är det många vanliga personer som inte behöver det bästa och som bara är ute efter en dator att surfa på och för dem är ju IBM kanske det rätta valet.
Sen så finns det ju de som inte ens vet hur man släcker lyset hemma men som endå ska köpa sig en dator...
Men för mig och många andra av er som läser detta så vill man ju veta vad som finns i burken och det är ju roligt att själv plocka ihop delarna. Sen så vet man ju att när man själv har plockat ihop burken så går det ju att uppgradera efter ett tag och det är ju inte alltid det går så bra på märkesdatorer.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
122006
December 17, 2001 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

jag sak ändra min sign... den kommer i mars nästa år.......
en PIV 1.9ghz 512RDRAM 120GB GF3 DVD-RW CD-RW *diskett-station* mmm

FluX
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
122029
December 17, 2001 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

märkesdatorer sämsta grejorna till dryast pris

Doberman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 342
122042
December 17, 2001 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

De enda "märkesdatorer" jag har bra erfarenhet av är Dell...

Kane
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 648
122048
December 17, 2001 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jag säger bara så här:

1. Dyrt att uppgradera.
2. Är svårt att överklocka.
3. Går inte välja hårdvaran själv.
Redan färdigbyggd juh..

LANmover
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
122051
December 17, 2001 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-16 23:59, [NH] WIGGER wrote:

On 2001-12-16 21:58, ksw wrote:

När vi ändå är inne på "Nya datorer"!

ksw, när ska du få din dator då?
Din signatur har du ju haft ett tag nu. laugh

TIPS! istället för att köpa en ny dator som kosta jättemånga pengar, skriv istället på NH i din sign att du har en snabb och ny dator så känns det nästan så!

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
122448
December 17, 2001 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom märkesdatorer jag har varit i kontakt med IBM,DELL & AST (polares datorer) har det varit skitkomponenter i ! konstiga bios, accepterade inte vanliga minnen som funkar i alla andra datorer, urusla uppgraderingsmöjligheter osv,osv...

Skulle aldrig i mitt liv köpa en märkesdator!

Mvh..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 310
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL