Klara engelska och svenska.... :-(|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Klara engelska och svenska.... :-(
bjorne_
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 127
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jo det Ă€r sĂ„ att jag har IG i Svenska och Engelska. Börja med att jag nĂ€stan aldrig kom till skolan i 7,8 och 9:an pĂ„grund av att jag hade sömnstörningar. Det sluta med att jag fick IG i alla Ă€mnen. Året efter 9:an gick jag pĂ„ ett IV-program, efter som jag fortfarande hade sömnstörningar sĂ„ kom jag inte till skolan sĂ„ vĂ€rst mycket dĂ„ heller. Det sluta med att jag fick ig i bĂ„de svenska och engelska dĂ€r, klara mig dock i matte och dator dĂ€r jag fick vg =). Men efter som man inte kommer in pĂ„ nĂ„got gymnasieprogram utan godkĂ€nt i Svenska och Engelska sĂ„ har jag tĂ€nkt göra nĂ„gra tester i min gammla skola 1 vecka efter sommarlovets slut och kan dĂ„ fĂ„ godkĂ€nnt i dem 2 Ă€mnena och kanske ifall jag har tur kommer jag in pĂ„ nĂ„t gymnasieprogram redan i Ă„r. Jag vill verkligen fĂ„ godkĂ€nnt i de Ă€mnena och skulle behöva tips frĂ„n er var jag kan fĂ„ kunskapen som behövs för att klara Ă„rkurs 9:e svenska/engelska. GĂ€rna nĂ„got program man kan hĂ€mta pĂ„ internet eller dylikt.

Alla tips uppskatta jÀttemycket.

//
Björne

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
378358
July 26, 2003 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Om skolan inte gett dig mer stöd Àn sÄ om du haft sömnstörningar har dom gjort vÀldigt fel. Kontakta skolverket, att dom inte ska ha ordnat sÄ du kunnat klara kurserna hemma osv Àr skandal! ALLA ska kunna fÄ G oavsett sjukdom.

Jag var sjuk i hela 7:an o lite till, dom sa att jag inte skulle fÄ g i nÀstan nÄgra kurser pga att jag hade varit borta sÄ mkt och inte gjort nÄgot, jag ringde skolverket och dom löste allt. gick ut med 240 poÀng, skulle hamnat pÄ IV annars...

Sen brukar det vara ganska lÀtt att lÀsa upp betyg pÄ IV, en polare som torskade pÄ IG i svenska, utan att anstrÀnga sig klarade han MVG pÄ IV.

Det finns programm som t ex EZ language, men skolan Àr dock skyldig att förse dig med ALLT material som kan tÀnkas behövas för att du ska klara proven.

bjorne_
Medlem
378373
July 26, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter som jag aldrig fick nĂ„gon dignos sĂ„ Ă€r det lite svĂ„rt. Fick nĂ„gra tableter som skulle hjĂ€lpa mig med sömnen men de funka inte. SĂ„ kontakta en sömnspeciallist som jag fick nĂ„got av ocksĂ„, funka inte heller sĂ„ bra. I 9:an sĂ„ snacka jag regelbundet med 2 gubbar. De mena att det var tv/dator som gjorde att jag inte gick till skolan. Var utan dator och tv i drygt 1Âœ mĂ„nad. Det hjĂ€lpte inte ett dugg. Kan lova er att det var drygt att sitta och inte göra nĂ„t i flera timmar pĂ„ natten för att sedan somna sĂ„ man inte kom till skolan. Jag tror delvis det beror pĂ„ mig att jag inte fixat hjĂ€lp. Jag kan verkligen inte skylla pĂ„ min mamma eller igentligen ingen annan Ă€n mig sjĂ€lv. Jag har varit ganska passiv gĂ€llande min skolan och fixa sömnproblemet.

Nu vill jag bara fÄ godkÀnt i sv/eng, efter som alla Àr sÄ dömande sÄ kÀnner jag inte direkt för att frÄga nÄgon kompis om hjÀlp, utan vill lösa det sjÀlv.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
378396
July 26, 2003 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

LÀs böcker. DÄ fÄr du ganska bra svenskakunskaper.
Det Àr det bÀsta jag kan komma pÄ iallafall

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
378397
July 26, 2003 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kugga pĂ„ fotosyntesen (eller vafan det heter) och fick IG i naturvetenskap. 🙁 :bok:

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
378407
July 26, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hadde sömnproblem varje mÄndagsmorgon sÄ jag missade alltid hemkunskapen, fick IG dÀr. inte mÄnga som har IG i hemkunskap vill jag tala om.

Cyberhawk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 881
378423
July 26, 2003 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jag hadde sömnproblem varje mÄndagsmorgon sÄ jag missade alltid hemkunskapen, fick IG dÀr. inte mÄnga som har IG i hemkunskap vill jag tala om.

haha, jag fick nĂ€stan ig i hemkunskap, typ nĂ€stan alla lĂ€xförhör fick jag ig, sĂ„ jag var vĂ€ll sĂ„ skillad att laga mat dĂ„ eftersom jag fick g i betyget (g- sa lĂ€raren) 😀

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
378430
July 26, 2003 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade sifferbetyg och fick en 2:a i hemkunskap.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
378434
July 26, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag höll pĂ„ att fĂ„ IG i musik för att jag försov mej alla lektioner (fasten vi hade sovmorgon innan) sen lekte jag "Eurovision song contest" pĂ„ whiteboarden dĂ€r framme. En grupp tjejer hade döpt sitt "band" till "babes", det Ă€ndrade jag till apes och det var inte uppskattat 😉

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
378460
July 26, 2003 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Jag hade sifferbetyg och fick en 2:a i hemkunskap.

jag fick 3a tror jag

tacka vet ja sifferbetygen som jag iaf hade fram tom 9an

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
378617
July 26, 2003 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

jag fick vg i hemkunskap 🙂 jag o 2 kompisar gjorde pizza varje gĂ„ng och vi hade ett lĂ€tt prov pĂ„ 5 frĂ„gor 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
378626
July 26, 2003 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne_ wrote: Hej

Jo det Ă€r sĂ„ att jag har IG i Svenska och Engelska. Börja med att jag nĂ€stan aldrig kom till skolan i 7,8 och 9:an pĂ„grund av att jag hade sömnstörningar. Det sluta med att jag fick IG i alla Ă€mnen. Året efter 9:an gick jag pĂ„ ett IV-program, efter som jag fortfarande hade sömnstörningar sĂ„ kom jag inte till skolan sĂ„ vĂ€rst mycket dĂ„ heller. Det sluta med att jag fick ig i bĂ„de svenska och engelska dĂ€r, klara mig dock i matte och dator dĂ€r jag fick vg =). Men efter som man inte kommer in pĂ„ nĂ„got gymnasieprogram utan godkĂ€nt i Svenska och Engelska sĂ„ har jag tĂ€nkt göra nĂ„gra tester i min gammla skola 1 vecka efter sommarlovets slut och kan dĂ„ fĂ„ godkĂ€nnt i dem 2 Ă€mnena och kanske ifall jag har tur kommer jag in pĂ„ nĂ„t gymnasieprogram redan i Ă„r. Jag vill verkligen fĂ„ godkĂ€nnt i de Ă€mnena och skulle behöva tips frĂ„n er var jag kan fĂ„ kunskapen som behövs för att klara Ă„rkurs 9:e svenska/engelska. GĂ€rna nĂ„got program man kan hĂ€mta pĂ„ internet eller dylikt.

Alla tips uppskatta jÀttemycket.

//
Björne

LÀs böcker!

NÀr det gÀller svenska har du sÀkert redan ett bra ordförrÄd. Koncentrera dig pÄ att försöka förstÄ hur avancerade meningar och satser du stöter pÄ Àr uppbyggda. AnvÀnd dig av dem i ett annat sammanhang, en egen text. SlÄ ocksÄ upp alla ord du inte kan (Àven om du vet ungefÀr vad de betyder.)

NÀr det gÀller engelska Àr det ungefÀr samma sak som gÀller. Skillnaden Àr att hÀr Àr det ofta mer grundlÀggande saker sÄ som ordförrÄd (och inte syntax) som sÀtter de största hindren. För att bÀttra pÄ ordförrÄdet utan att behöva göra uppehÄll i lÀsandet hela tiden kan du bestÀmma att för varje hundra sidor du lÀser ska du pÄ tio sidor slÄ upp ALLA ord du inte kan. Resterande nittio lÀser du utan att slÄ upp nÄgonting, utan dÀr tÀnker du bara pÄ meningsbyggnad.

LÀgg mest vikt vid ord du inte kan men som du stöter pÄ ofta.

Plugga ocksÄ in alla oregelbundna verb i engelskan. Dem finner du i nÄgon grammatikbok.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
378689
July 26, 2003 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

I svenska Ă€r det vĂ€l som Jerry och Öwall sĂ€ger, lĂ€s böcker.
Men i engelska sĂ„ tycker jag det Ă€r mkt bra att se filmer utan text. Jag har lĂ€rt mej mkt engelska frĂ„n filmer. NĂ€r jag ser pĂ„ film lĂ€ser jag knappt texten för det gĂ„r snabbare att lyssna 🙂 Sen gĂ„r det ju alltid att hĂ€nga lite pĂ„ http://www.nordichardware.com eller andra engelska sidor, man lĂ€r sej mkt sĂ„.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
378691
July 26, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge kroppen vad den tÄl........pumpa den full med rohypnol........

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
378740
July 27, 2003 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Det Ă€r bĂ€st att lĂ€sa böcker, bĂ„de pĂ„ svenska och engelska.. Samt att skriva hĂ€r förstĂ„ss 🙂

StjÀlv fick jag G i alla Àmnen i 8:an bara för att jag sade vad jag tyckte om skolan.. Men av nÄgon konstig anledning sÄ fick jag ÀndÄ ganska bra betyg nÀr jag gick ut 9:an förut..

Deadleg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
378748
July 27, 2003 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Ge kroppen vad den tÄl........pumpa den full med rohypnol........

inget dumt tips... annars kan man lÀsa igenom fass och hitta et och annat preparat som man kan gÄ till lÀkaren och krÀva....

bjorne_
Medlem
378771
July 27, 2003 - 3:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla tips. jag lÀser faktiskt ganska mycket bÄde pÄ svenska och engleska. Det jag behöver lÀra mig Àr allt det med verb, Substantiv och adjektiv. Kan redan stor del av det, men behöver kunna allt för att klara det ju. SÄ var föreslÄr ni att man lÀr sig om det?

Hauk
Member
Medlem
378774
July 27, 2003 - 3:59 am
sp_Permalink sp_Print

Det dÀr jÀvla latinet Àr det mest onödiga jag nÄgonsin lÀrt mig.

Man sÀger rÀtt, men till fort man ska skriva det i pluskvamperfektumpresialisunduktis vet man inte.

bjorne_
Medlem
378777
July 27, 2003 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Det dÀr j**la latinet Àr det mest onödiga jag nÄgonsin lÀrt mig.

Man sÀger rÀtt, men till fort man ska skriva det i pluskvamperfektumpresialisunduktis vet man inte.

Det kan jag hÄlla med om. Men hur onödigt den Àn Àr sÄ Àr det nödvÀndigt för att jag ska kunna fÄ godkÀnt i Svenska och Engelska.

Jag har letat ganska mycket, men hittar inget bra stÀlle dÀr man kan lÀra sig om engelska. AssÄ mitt engelska ordförÄd Àr inte jÀttedÄligt sÄ det Àr nog inget problem, men det Àr inte det enda som gÀller ju, mÄste ju kunna massor av annat trams...

Hauk
Member
Medlem
378778
July 27, 2003 - 4:14 am
sp_Permalink sp_Print

English grammar huh? Skolan har skyldighet att förse dig med böcker...Àven om du inte har varit dÀr sÄ har du fortfarande rÀtt till material.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 154
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL