Klimatfrågan, en bluff?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Klimatfrågan, en bluff?
Xorsizmah
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 26, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg precis en intressant dokumentär på 4an om klimatfrågan. Är den en ren bluff eller åtminstonde en stark överdrift att påstå att människan och koldioxiden ligger till grunden för global uppvärmning.

Dom sa att det var en svensk som var först med att gå ut i tv med att påstå att koldioxid låg till grund för klimatförändringarna i och med industrialiseringen och att det i samma takt vart varmare klimat, men det var bara en slump, hade inget med koldioxid o göra.

Det är solen som ligger till grund för den globala uppvärmningen, det bevisas genom mätningar av solens aktivitet relativt med varmare klimat, isåfall: en ren och skär bluff och lögn att påstå att människor och koldioxid är orsaken, vad fan ska man tro?

Dom sa det att, även 6.5 miljarder människor utgör ändå en mikroskopisk faktor jämfört mot vilken våldsam kraft, storlek och inverkan solen har på uppvärmingen av vår planet, och det låter ju rimligt.

Vad tror ni?

Lofen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
1133354
April 26, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

det hela bygger på in och utstrålning av värme. Koldioxiden (och andra gaser som vi människor släpper ut i atmos) förhindrar utstrålning medans den inte hindrar instrålning. Så nu måste temperaturen öka på jorden för att hamna i balans mellan utstrålning / Instrålning igen.

Men det är bara vad jag har fått lära mig. Vissa får ju lära sig att Gud skapade människan till en avbild av sig själv. Men jag har fått lära mig att människan har skapats genom selektivt urval. Starkast överlever och får föröka sig.

Den som lever får se.

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1133356
April 26, 2007 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

så vitt jag vet är det ett hål i ozon lagret vid nordpolen, och att alla utsläp som vi släpper ut gör så att vi skapar ett växthus runt oss, men också att det växthuset skyddar oss från solens farliga strålningar
dvs. att vi har 2 ozon lagren som skyddar oss, vilket gör att vi värmer upp jorden snabbare än den ska bli uppvärmd

(ps. ursäkta stav fel, var icke nyckter vid skrivning ds.)

Xorsizmah
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1133357
April 26, 2007 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Lofen wrote: det hela bygger på in och utstrålning av värme. Koldioxiden (och andra gaser som vi människor släpper ut i atmos) förhindrar utstrålning medans den inte hindrar instrålning. Så nu måste temperaturen öka på jorden för att hamna i balans mellan utstrålning / Instrålning igen.

Men det är bara vad jag har fått lära mig. Vissa får ju lära sig att Gud skapade människan till en avbild av sig själv. Men jag har fått lära mig att människan har skapats genom selektivt urval. Starkast överlever och får föröka sig.

Den som lever får se.

Jo men att dom just mena att vi människors utsläpp av koldioxid inte påverkar vår atmosfär i samma utstreckning som solen gör.
solen är den grundläggande faktorn till varmare klimat.

Angående skapandet av människan har jag fått lära mig att vi alla är aliens 🙂 meteoriter förde med sig bakterier från rymden som gav upphov till det första livet, sedan följer darwins teori om evolutionen och här sitter vi idag hehe!

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1133362
April 27, 2007 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Solen kan väl anses vara den "grundläggande" faktorn till uppvärmningen då det tycks råda enighet bland experterna om att jorden hade blivit varmare och varmare även utan vår hjälp...

Sen anser de flesta experter (dock inte riktigt alla) att processen med människans hjälp påskyndas kraftigt, och det är väl en åsikt jag personligen tycker vara väldigt sannolik...

Angående ozonlagret, så finns det "bara" ett ozonlager... när vi förstör det så förstör vi också vårt enda skydd mot solens farliga UV-strålning... även om all smog vi själva skapar säkert ger något slags litet skydd också kan jag tänka... själv skulle jag då föredra det naturliga skyddet - ozonlagret... wink

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1133370
April 27, 2007 - 3:22 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju folk som påstår både och, skulle tro att ingen med säkerhet vet mer än att miljön påverkas, inte hur mycket.
Det som jag kan irritera mig på i det här är när det börjar pratas om saker vi i Sverige kan göra och de här fåniga utsläppsrätterna.
Våra utsläpp är inte ens en fis i rymden och i det här fallet hjälper inte "många bäckar små" utan man får nog se till att sätta stopp för de enorma vattenfallen istället.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1133371
April 27, 2007 - 3:24 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker att An Inconvenient Truth var rätt övertygande.

Tror dessutom att Isbjörnarna inte tycker att klimatfrågan är en bluff...

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1133378
April 27, 2007 - 4:18 am
sp_Permalink sp_Print

Det är inte själva "växthuseffekten" som är farlig, tvärt om! Utan den skulle jorden vara en kall och död planet. Det är snarare förvärrandet av denna som enligt många är ett problem. Har sett någon undersökning för ett tag sen då man visade temperaturdata från de senaste 100000åren eller så, och enligt den har jordens temperatur varierat ganska friskt upp och ner. Man är således oense om den ökning vi nu ser härstammar från den cykeln, eller om det beror på en högre halt växthusgaser i atmosfären.

Ang ozonlagret så var det freoner som användes flitigt innan, vars molekyler förstör ozonmolekyler. Utsläppen av dessa har i stort sett upphört, men eftersom de är extremt seglivade kommer det ta ytterligare ~100år innan vi kan se någon märkbar återbildning av ozon. (Illustrerad vetenskap)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1133379
April 27, 2007 - 4:18 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte det spelar någon som helst roll. Hur vi beter oss mot naturen är skamligt i vilket fall som helst.

//Andreas

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1133380
April 27, 2007 - 4:19 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Tycker inte det spelar någon som helst roll. Hur vi beter oss mot naturen är skamligt i vilket fall som helst.

//Andreas

word!

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1133381
April 27, 2007 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

Även om nu detta med klimatfrågan var en bluff skulle det inte vara så dåligt att minska på den dåliga inverkan människan gör på luften i tex storstäder.

Vet att när man först är hemma i den lilla staden har det aldrig varit några problem med att andas men så fort man åker till en lite större stad så är det direkt stora negativa skillnader på luften.

Djuren kanske man skonar en del ifall man är snällare mot miljön.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1133387
April 27, 2007 - 5:03 am
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrivit i en tidigare tråd så är jag ganska övertygad om att klimatförändringar pga människoframkallade utsläpp av sk. växthusgaser är en bluff av gigantiska proportioner.
På länken nedan finns en hel del data som tydligt motsäger människans påverkan som en betydande faktor.
http://www.oism.org/pproject/s33p36.htm

Däremot finns det en massa andra milöproblem som vi bör och måste ta tag i, så notera att det enda jag motsätter mej är den sk. växthuseffekten.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1133406
April 27, 2007 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Något alla måste först och främst förstå är att vi lever mellan två istider!

Sen pratas det mycket om att det var varmare på medeltiden än idag, att 1500-1600-1700-1800 talen har varit "kallperioder" det senaste årtuseendet. Sistnämnda fakta tror jag är grymt osäker.

Hur som helst så finns det en väldigt viktig faktor i våran natur och den är att man anpassar sig. Även isbjörnarna kommer anpassa sig till det nya, och om de är för dåliga förtjänar de att dö ut enligt Darwin. Vi människor kommer att förbli opåverkade, vi är också det enda levande djur, kanske även den enda levande organism som kan leva var som helst på jorden.

Dock så finns det en chans att vissa städer kommer att få det lite tufft om vattnet stiger någon meter, men ligger inte amsterdam under vatten-nivån? aja, det löser sig, det gör det alltid.

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1133421
April 27, 2007 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: vi är också det enda levande djur, kanske även den enda levande organism som kan leva var som helst på jorden.

nej, bakterier kan leva i miljöer som ingeting annat levande kan, tex på månen.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1133424
April 27, 2007 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Klart allt är BULLSHIT... Igår var det ett jävla tjat om Fågelsjukan, idag om klimatfrågan.. Imorgon?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1133427
April 27, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Såg också dokumentären. Jag måste säga att när man såg siffrorna så vart jag väldigt skeptisk till att vi ens påverkar uppvärmningen.
Missförstå mig inte nu, vi behandlar naturen som skit och det kommer vi få betala för i framtiden men om det blir just genom global uppvärmning är jag tveksam till.

I dokumentären fick man veta följande:

1. Vattenånga är den absolut största växthusgasen.
2. Det finns bara 0.054% koldioxid i atmosfären och vi står för en bråkdel av den.
3. När industrin drog igång och vi människor pumpade ut massor med koldioxid (1940) så sjönk temperaturen. Temperaturen fortsatte att sjunka ända fram tills 1975.
4. Lägger man ett diagram över solens aktivitet över ett diagram på jordens temperatur så är dom näst intill identiska.
5. Det har funnits betydligt mer koldioxid på jorden vi olika tillfällen och temperaturen var inte högre för det.
6. Koldioxiden ökar efter att värmen ökat då havet avger mer koldioxid ju varmare det blir. Samtidigt absorberar havet koldioxid om det är kallare.

Av en slump såg jag en dokumentär på Animal Planet för några dar sedan om just isbjörnar.
Det visade sig att björnarna går jättelångt ut på isarna under vinter för att jaga. Det dom letar efter är hål i isen där valar och andra djur kommer upp och andas. På sommaren (när solen är uppe 24/7 på antarktisk) smälter isarna och björnarna finner sig långt ute till havs.
Björnarna simmar till närmsta land (flera kilometer) där dom spenderar sommaren.
Så har det tydligen alltid varit och beror inte på uppvärmningen i sig.

Vi måste skötas oss bättre och inte sabba naturen. Jag tror dock inte att vi påverkar uppvärmningen till någon väsentlig grad. Oavsett om vi skulle göra det eller inte så är vi ändå körda innan dess (om man ser på alla andra gifter vi pumpar ut) om vi inte ändrar vårat beteende.
Fan det är ju mindre än 10år sedan asbest förbjöds i vissa europeiska länder och vissa använder det än idag (även om under vissa regler/förutsättnigar).

Andreas Galistel
Member
Medlem
1133485
April 27, 2007 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Klart allt är BULLSHIT... Igår var det ett j**la tjat om Fågelsjukan, idag om klimatfrågan.. Imorgon?

Fågelinfluensan var i högsta grad verklighet, det är en helt annan sak.

//Andreas

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1133491
April 27, 2007 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det stämmer att solens aktivitet påverkar klimatet på jorden, tex var det varmare på medeltiden, folk kunde bo på grönland.

Men att inbilla sig att människan inte påverkar vår jord är bara dumt.
Folk, eller företag, som hävdar motsatsen är bara lata idioter som inte vill ta ansvar för sitt eget handlade.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1133499
April 27, 2007 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Bjornstrom]Klart allt är BULLSHIT... Igår var det ett j**la tjat om Fågelsjukan, idag om klimatfrågan.. Imorgon?

//Andreas

Klart det var verklighet, men allt var så överhipat till 1000% av media, exakt som det är med klimatfrågan..

Andreas Galistel
Member
Medlem
1133504
April 27, 2007 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Delph1][quote=Bjornstrom]Klart allt är BULLSHIT... Igår var det ett j**la tjat om Fågelsjukan, idag om klimatfrågan.. Imorgon?

//Andreas

Klart det var verklighet, men allt var så överhipat till 1000% av media, exakt som det är med klimatfrågan..

Håller inte alls med. Fågelinfluensan sped sig över världen och orsakade stora skador och det finns fortfarande en risk för att vi ska en hybrid som slår mot människor. Problemet är att folk bara läser AB.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 436
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL