November 9, 2003
1. Ja, klona frun nu, om 20 år så är klonen 20 år och snygg medans frugan är 45 och last gammal. Då kan man hiva bort gammel frun och njuta av den unga replikan av frun 😉
Skämt åsido...
Skulle en klon vara en fri människa eller en ägodel, skulle det vara straffbart att döda en klon eller skulle man göra sig skylldig till skadegörelse?
Om klonen skulle vara en fri människa och orginalet dör, har klonen rätt till orginalets tillgångar? (skulle gå ruggigt till i usa)
Orginalet dödar klonen eller att klonen dödar orginalet, kan man bli dömd för att ha dödat sig själv.
Skrämmande scenarion om pedofeli dyker upp i min hjärna
Nää, usch kloning verkar vara ett alltför skrämmande ämne, bättre att låta det vara. (förutom min unga fru som jag ska njuta av när jag blir gammal och grå)
November 21, 2005
har ni inte sett den där "the Island" då människor betalar massa pengar för att göra en klon av sig själv. Sen sedan ifall något händer med orginalet så tar man de delar som behövs från han eller hennes klon. Mycket smart, och fullt möjligt att utföra!
Sen om det är etiskt rätt eller fel får någon annan avgöra.
March 8, 2004
aaah, kloning. Jag trodde det stog klockning och tänkte genast på tjack 🙂 haha.
Jag är emot kloning för att jag är rädd för sådant som är nytt och okänt. min första reaktion var nej, inte bra, men sen började jag tänka efter och kom inte på någon annan anledning.
HenrikM's punkter är ganska irrelevanta då 10 kloner skulle bli 10 olika personligheter, plus skillnaden i ålder skulle göra det ungefär ointressant vem som ärver vem.
Varje klon som föds skulle självklart räknas som en egen människa, jag kan inte tänka mig att dom skulle få sämre förutsättningar än någon svart född i mitten av afrika.
Så jag är för kloning för att jag inte kan komma på någon anledning att vara emot det men jag är emot det för att jag inte kan se några klara fördelar annat än själva kunskapen. Forskning ska definitivt tillåtas men varför ska vi låta det bli fullväxta människor av det?
/Niklas
November 4, 2001
Bara jag som börjar tänka på filmen Gattaca?
Om man börjar klona folk vem säger att dom kommer göra en 1:1 kopia och inte förbättra den? Om klonerna saknar brister skulle inte detta leda till att vanliga människor blir åsidosatta?
Om man tex kan klona ett hjärta så visst varför inte? Menar om någon kommer in med ett hjärtfel, lämnar ett blodprov och några månader senare får sitt nya hjärta inopererat vore det fel?
Om man klonar en hel människa på ett laboratorie hur kommer dennes uppväxt att se ut? Skulle man senare börjar "massklona" människor vem skulle ta ansvar för deras uppväxt?
Jag ser ingen som helst anledning till varför man skulle vilja klona en människa. Folk verkar ju klara av att skaffa ungar på det gamla vanliga sättet så varför som sagt? För det är ballt känns ju som ett taskigt argument när man talar om liv.
Skulle det bli tillåtet/allmänt accepterat att klona människor så är det inte helt oväntat att någon kommer på iden att klona en ball arme där personerna helt enkelt skapas för sitt syfte.....
Nej, det är oetiskt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Delph1 wrote: Har inte vi diskuterat det här ett flertal gånger innan?
//Andreas
Jo, det tror jag nog, eftersom det känns som en typ av Deja Vu..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 17, 2005
skicka klonen till jobbet när man känner för det så man kan vara hemma och ta det lungt och när den är hemma kan den städa, självklart ska den vara mer robotlik så den gör som man säger utan att tjafsa!
sen kan man ha ett par som ligger i "dvala" utan hjärnor så man bara har kopior av kroppen, självklart ska maskiner hålla musklerna i trimm.
bra att ha om något går sönder, kan ju vara med om en olycka så några organ måste bytas ut?
May 17, 2004
jag vill hälst att den här tråden dör 🙂
men för att vara snäll så skulle jag säga att jag är starkt emot kloning av människor. varför? varför ska vi klona dem från första början? finns det inte nog med folk här på jorden?
den ända anledningen att klona som annars finns är väll stamseller, och det fixar sig nog i slutändan. läste att några snubbar (och kanske en snubbinna) hade lyckats skapa lossas stamceller.
fast det kanske bara är något överdrivet.
i vilket fall som hälst, jag tycket vi har nog med människor här och det känns onödigt att beöva göra något som jag tycker är sjukt när det redan finns sånna man kan adoptera om inte annat 🙂
förresten, någon som kan komma på en anledning för att klona, utöver att jaga stamceller?
November 21, 2005
Fenix wrote: Det kommer främst vara de rika som kommer ha råd att klona sig själva. Tänk en framtida diktator som bara kopierar sig om han skulle bli mördad..
fungerar inte så..
en klonad människa får endast samma utseende, och saker som kan ärvas, såsom sjukdommar etc. Allt som har med en människas åsikter att göra är endat beroende på vad denne har haft för uppxäxt, dvs intryck, föräldrar, kompisar etc etc..
sen kan visserligen aggresivitet och sådant ärvas men inte på samma sätt.
1 Guest(s)