November 26, 2002
Coore wrote: [quote=Öwall][quote=Coore]jag skulle vilja säga att det blir ett komplext tal...
njae.. möjligen ett abstrakt tal, men inte ett komplext.
hmmmm...
Vad jag har förstått så finns det både abstrakta och komplexa tal.
ett abstrakt tal är typ roten ur ett negativt tal, brukar kallas i.
Ett komplext tal är en blandning av ett abstrakt tal och ett vanligt tal, till exempel i/2...
Ehm, rätta mig om jag har fel, någon.
September 1, 2002
Ogrebeast wrote: OK, känner att jag kanske borde lägga in min teori här nu. Jag skulle vilja påstå att 0^0 =1.
Min sätt att resonera är om man kör uteslutningsmetoden:
Antag att 0^0 = 0
Så gör man lite räkningar:
log(0^0) = log(0) , OK eftersom 0^0 är ickenegativt.
0*log(0) = log(0)
0*-inf = -inf
0*inf = infNu så påstår man att noll*oändligheten = oändligheten, vilket man inte får göra hur som helst. Och i det här fallet är noll lika mycket noll som oändligheten är oändligheten (låter bli att förklara vad jag menar).
Så 0^0 =/= 0
Antag att 0^0 = 1
Räknar man på liknande sätt som ovan får man att 0*-inf = 0, vilket är lika förbjudet att påstå.
Om man, som ni tidigare nämnt här, hänvisar till att x^0 = 1 oavsett värde på x, så råkar man i trubbel. Eftersom man definierat x^0 som x/x, och som ni vet är 0/0 inget roligt. Men eftersom vi vet att båda dessa nollor är lika mycket noll, så tar de ut varandra och blir ett.
Alltså vill jag påstå att 0^0=1.
Anmärkning
Man får ju egentligen inte tala om att dela med noll, men eftersom man gör detta inom infitesimalkalkylen med gränsvärden så får man ändå göra det. På gymnasiet berör man inte detta så mycket, utan säger bara att dessa förbjudna punkter är icke definierbara. Men i gräns så är faktiskt 0^0 = 1.
Det tecknas
lim{x^x}=1 då x går mot noll.
Gamblors huvud -> :bash: <- Ovanstående text... Läskiga minnen från gymnasietiden kommer tillbaka, då mina matematik-genier till polare satt och diskuterade såna grejer, medans jag satt och tänkte på sport och tuttar (dock inte samtidigt) :eye: Ogre, du råkar inte gå teknisk fysik på Chalmers? En av mina matte-genier till polare går 3:e året där nu, Gardell i efternamn, ringer det några klockor då?
November 26, 2002
heimdal wrote: [quote=Öwall][quote=heimdal][quote=ogrebeast]lim_(x->0) {x^x} = 1
och vad symboliserar detta talet?
oändlighet? :wide:
det går ut på att x är så litet som möjligt, men inte exakt noll.
å av att veta detta så kan man, göra vadå?
praktisk nytta? :blink:
man kan räkna ut lutningen på en given punkt i en andragradskurva.
Jag vet faktiskt inte exakt inom vilka yrken man har nytta av detta, och jag tycker att det är förbaskat tråkigt, men det är säkert användbart för någon.
September 13, 2002
Öwall wrote: [quote=heimdal][quote=Öwall][quote=heimdal][quote=ogrebeast]lim_(x->0) {x^x} = 1
man kan räkna ut lutningen på en given punkt i en andragradskurva.
Jag vet faktiskt inte exakt inom vilka yrken man har nytta av detta, och jag tycker att det är förbaskat tråkigt, men det är säkert användbart för någon.
nu ska ja nog sluta tänka..
vill inte överbelasta min ´colatrimmade hjärna
February 21, 2003
Gamblor wrote: Ogre, du råkar inte gå teknisk fysik på Chalmers? En av mina matte-genier till polare går 3:e året där nu, Gardell i efternamn, ringer det några klockor då?
Jo, det stämmer bra det. Kollade upp registret och du måste mena Daniel Gardell, samma förnamn som jag m a o (vad det nu spelar för roll). Jag har garanterat sett honom, men vet bara inte att han heter Gardell. Förresten... Är han lång, har glasögon och är mörkhårig? Vet att han var med i DP (djungelpatrullen) iaf.
February 21, 2003
heimdal wrote: [quote=Öwall][quote=heimdal][quote=ogrebeast]lim_(x->0) {x^x} = 1
En praktisk tillämpning är t ex vad som händer med ett visst elektroniskt system om signalen går mot noll i styrka.
July 19, 2001
Öwall wrote: [quote=HELIX][quote=Edhunter]0^0 =1 därför att allt^0 = 1 spelar ingen roll vad du sätter framför
Precis, vad skulle det annars bli?
Om man slår in det i miniränknar´n så får man fram det dessutom..
men du kan inte bevisa att det är så utan att dividera med noll.
Aja.. Vafan.. då borde det stå typ cant raise by zero eller nåt på miniräknarna..
February 21, 2003
HELIX wrote: [quote=Edhunter]0^0 =1 därför att allt^0 = 1 spelar ingen roll vad du sätter framför
Precis, vad skulle det annars bli?
Om man slår in det i miniränknar´n så får man fram det dessutom..
Med en kreditkortsräknare kanske. Har testat med min grafritare och en enklare typ av räknare och båda anger ungefär "domain error". Men det är ju bara för att miniräknare använder sig inte av gränsvärdesberäkningar, utan räknar bara rakt på.
På din räknare är det nog förprogrammerat att den ska visa 1.
September 1, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Gamblor]Ogre, du råkar inte gå teknisk fysik på Chalmers? En av mina matte-genier till polare går 3:e året där nu, Gardell i efternamn, ringer det några klockor då?
Jo, det stämmer bra det. Kollade upp registret och du måste mena Daniel Gardell, samma förnamn som jag m a o (vad det nu spelar för roll). Jag har garanterat sett honom, men vet bara inte att han heter Gardell. Förresten... Är han lång, har glasögon och är mörkhårig? Vet att han var med i DP (djungelpatrullen) iaf.
Just precis, han är väl ca 1.90 kan jag tro, smal som tusan, och har glasögon (linser ibland). Sen är han inte så svår att identifiera, eftersom han snackar gotländska, och vi gotlänningar är en fet minoritet i Sverige. =D
February 21, 2003
Gamblor wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Gamblor]Ogre, du råkar inte gå teknisk fysik på Chalmers? En av mina matte-genier till polare går 3:e året där nu, Gardell i efternamn, ringer det några klockor då?
Just precis, han är väl ca 1.90 kan jag tro, smal som tusan, och har glasögon (linser ibland). Sen är han inte så svår att identifiera, eftersom han snackar gotländska, och vi gotlänningar är en fet minoritet i Sverige. =D
Okej, då är han 2 cm kortare än mig :bgrin: Ja, då vet jag precis vem det är. Han pratar ganska rejäl gotländska så han är ju, som du sa, inte så svår att skilja från mängden hehe
3 Guest(s)