February 17, 2004
Det gäller alltså min arbetssituation och jag behöver helt klart råd. Detta berör ganska många så det kan vara bra att ta upp det.
Situationen är den att jag jobbar i ett arbetsteam på 5 pers, 1 chef och 4st arbetare. Jag är den som kom in i teamet sist, 3 mån efter näst siste man. 2 st av mina medarbetare (chefen och en till) kommer jag väldigt bra överrens med, de 2 andra inte alls. Jag försöker hålla humöret uppe men helt klart tråkig situation. De är minst sagt otrevliga och kommer med spydiga kommentarer och hackar på en titt som tätt. De håller ihop och är "bästisar" :), skulle beskriva dom som ocharmiga(2 tomtar) och nästan sjuka i huvet. Problemet är att min situation är något prekär, då jag inte fick tillsvidare anställning(fast) utan projekt 6 mån. Börjar jag bråka med dom så blir det tufft, då ryker jag nog efter 6 mån.
Som det är nu så sväljer jag alla påhopp jag får, jag vet det är inte bra, men vågar inte göra så mycket annat. Ibland säger jag dock ifrån när påhoppen är grova. Nu försöker jag hålla mig undan och inte prata allt för mycket med dom. Det finns andra jag hellre pratar med.
Det jag hoppas på nu är att jag får ett nytt uppdrag och hamnar på annat ställe, eller att gruppen splittras (alla av oss är konsulter på samma bolag och det snackas om nytt uppdrag för mig).
Hur skulle ni göra i denna situation?
/Dani
November 27, 2003
Säga ifrån. Jag vet att ett jobb är värt mycket, men aldrig jag skulle bara ta emot.
Ta upp det med chefen i gruppen helt enkelt och säg som det är. Att du är ärlig kan man knappast straffas för, och blir du det vette sjutton om det är speciellt bra arbetsplats.
//Andreas
May 15, 2005
Om jag verkligen viljat ha jobbet hade jag försökt hålla ut. Men frågan är om det är värt det med så störda arbets"kamrater". Ta upp det med dem eller med chefen!
Själv hade jag när jag sommarjobbade (förstår att det inte alls är samma sak, men ändå) en som hackade på mig och många andra "nya", hon var direkt elak ibland. Jag försökte skita i det och bara svara "ja" och liknande.
May 29, 2001
Vid nästa möte som ni har i eran grupp, så tar det upp det med dom framför er chef.
Så fattar dom att du står för vad du säger, samt att du slipper bli den som "skvallrar bakom ryggen" till chefen.
Ta gärna upp något konkret, inget i stil med "dom är taskiga", är det nedlåtanden kommentarer som stör dig, så säg det rakt i ansiktet på dom, typ "jag har varit här i x antal månader och börjar bli väldigt less på era kommentarer, ni kanske tycker det är kul, men jag blir enbart irriterad och nu räcker det"
February 17, 2004
obelix wrote: skaffa bevis, och ta det med chefen.
Resten i gruppen förstår nog hur situationen är. Idag på lunchen fick jag ett påhopp då alla var närvarande. Jag försökte skoja bort det, dum som jag var :-?.
Grejen är den att de 2 har sagt "positiva" saker om mig till högste chefen (chefen över arbetsgruppen). Han får feedback från mina arbetskamrater, och det går han mycket på i sin bedömning. Just nu så är han nöjd med mig (kanske inte helt nöjd då jag ej fick fast ).
Skulle jag då säga ifrån ett påhopp, då kan jag nog inte räkna med några lovord från de 2.
Det bästa är om jag får ett nytt jobb. Då skulle de få tillbaka så det smäller om det.
/Dani
December 17, 2005
Dani wrote: Det gäller alltså min arbetssituation och jag behöver helt klart råd. Detta berör ganska många så det kan vara bra att ta upp det.
Situationen är den att jag jobbar i ett arbetsteam på 5 pers, 1 chef och 4st arbetare. Jag är den som kom in i teamet sist, 3 mån efter näst siste man. 2 st av mina medarbetare (chefen och en till) kommer jag väldigt bra överrens med, de 2 andra inte alls. Jag försöker hålla humöret uppe men helt klart tråkig situation. De är minst sagt otrevliga och kommer med spydiga kommentarer och hackar på en titt som tätt. De håller ihop och är "bästisar" :), skulle beskriva dom som ocharmiga(2 tomtar) och nästan sjuka i huvet. Problemet är att min situation är något prekär, då jag inte fick tillsvidare anställning(fast) utan projekt 6 mån. Börjar jag bråka med dom så blir det tufft, då ryker jag nog efter 6 mån.Som det är nu så sväljer jag alla påhopp jag får, jag vet det är inte bra, men vågar inte göra så mycket annat. Ibland säger jag dock ifrån när påhoppen är grova. Nu försöker jag hålla mig undan och inte prata allt för mycket med dom. Det finns andra jag hellre pratar med.
Det jag hoppas på nu är att jag får ett nytt uppdrag och hamnar på annat ställe, eller att gruppen splittras (alla av oss är konsulter på samma bolag och det snackas om nytt uppdrag för mig).
/Dani
Jag skulle sagt åt Chefen exakt hur det ligger till... Och sen rett ut det..
Varför acceptera sånt ? fuck that..
February 17, 2004
addeee wrote: driver dom inte bara med dig? på mitt jobb kommer jag överens med mer eller mindre alla! fast vi fular oss mot varandra fast då vet man ju att det är på skoj.
vad för grejer säger dom då? eller är dom bara dryga till attityden?
De kommer ju hävda att det är på skoj, men jag är som sagt lagom road av det, döm själva. Satt på lunchen ihop med alla i teamet och han säger, till mig "det är bara du som försöker dölja att du har flint, med ditt långa hår". Något i stil med detta sa han. För det första har han tunnt hår själv, han är ljushårig och för det andra har jag inte speciellt lite hår, är mörkhårig. Sånt påhopp är värt en käftsmäll. Nästa gång måste man vara rapp och kontra med något riktigt styggt :).
/Dani
October 21, 2004
Alltså det bästa att göra är nog att bara som alla säger, ta upp det med chefen när ni har möte. Säger dem då att det är på skojj så får du väl ha bevis att det inte värkar vara det. Säger dem att det är på skojj (för deras del) så kommer nog chefen köpa det och säga till dem att sluta. Tror dock inte det blir mer än så. Sen kan du ju ev. förvänta dig att dem är arga på dig och spydar upp sig mot dig ännu mer.
Gör inget förhastat som gör att jobbet skiter sig för dig bara. Var sansad.
-Espirit
Dani wrote: [quote=addeee]driver dom inte bara med dig? på mitt jobb kommer jag överens med mer eller mindre alla! fast vi fular oss mot varandra fast då vet man ju att det är på skoj.
vad för grejer säger dom då? eller är dom bara dryga till attityden?
De kommer ju hävda att det är på skoj, men jag är som sagt lagom road av det, döm själva. Satt på lunchen ihop med alla i teamet och han säger, till mig "det är bara du som försöker dölja att du har flint, med ditt långa hår". Något i stil med detta sa han. För det första har han tunnt hår själv, han är ljushårig och för det andra har jag inte speciellt lite hår, är mörkhårig. Sånt påhopp är värt en käftsmäll. Nästa gång måste man vara rapp och kontra med något riktigt styggt :).
/Dani
Det är inte så att du bara är väldigt lättstött?
Jag menar, det bör du kanske ta upp med dina kollegor isf..
Skulle det pratas så lättsamt på jobbet skulle jag bli uttråkad tror jag..
Jargongen där jag jobbar och där jag jobbar extra är då hästlängder värre. Fast på mej rinner det av som vatten på en gås, och sen så brukar jag nog svara för mej också.. Jag gillar den jargongen, men man får naturligtvis sondera lite först hur den man slänger käft med reagerar, det kanske inte passar för alla att gapa omkring om saker som jag gör.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2002
Det är mobbning på arbetsplats och är olagligt och straffbart. Du ska genast ta upp situationen med din chef. Gör det diskret så ingen annan vet om det, förklara hur det känns på jobbet. Om han/hon inte tar det på allvar bör du snarast kontakta personalchef (om sådan finns). Är du med i facket, kontakta dom. Är du inte med i facket, kontakta den fackorganisation du borde vara med i och förklara att du inte förstått vikten av att gå med förrän nu och att du vill gå med och behöver vägledning hur du ska ta situationen vidare.
Är du stark nog att driva på detta så har du inget att oroa dig för. Du har inget att förlora. Visst om allt går fel så kan du hamna i en situation där du är tvungen att lämna jobbet pga av att stämningen blivit ohållbar. Men det gör du då garanterat med en välförtjänt peng i fickan och de som utfört mobbningen får också lämna sitt jobb utan peng.
Börja med chefen, enskillt. Därefter personal och facket. Chefen har en laglig skylldighet att hantera detta och är även han/hon i straffbar situation om det inte görs.
November 29, 2003
Dani wrote: Det gäller alltså min arbetssituation och jag behöver helt klart råd. Detta berör ganska många så det kan vara bra att ta upp det.
Situationen är den att jag jobbar i ett arbetsteam på 5 pers, 1 chef och 4st arbetare. Jag är den som kom in i teamet sist, 3 mån efter näst siste man. 2 st av mina medarbetare (chefen och en till) kommer jag väldigt bra överrens med, de 2 andra inte alls. Jag försöker hålla humöret uppe men helt klart tråkig situation. De är minst sagt otrevliga och kommer med spydiga kommentarer och hackar på en titt som tätt. De håller ihop och är "bästisar" :), skulle beskriva dom som ocharmiga(2 tomtar) och nästan sjuka i huvet. Problemet är att min situation är något prekär, då jag inte fick tillsvidare anställning(fast) utan projekt 6 mån. Börjar jag bråka med dom så blir det tufft, då ryker jag nog efter 6 mån.Som det är nu så sväljer jag alla påhopp jag får, jag vet det är inte bra, men vågar inte göra så mycket annat. Ibland säger jag dock ifrån när påhoppen är grova. Nu försöker jag hålla mig undan och inte prata allt för mycket med dom. Det finns andra jag hellre pratar med.
/Dani
Jag är lite i din situation, jag rök ihop en gubbe på jobbet.
En riktig jävla besserwisser till fi**a, han tror att han kan allt osv.
Jag tog ut semester p.g.a jag inte klarade av att jobba med de personer jag jobbadar med. Nu är man tillbaka FYFAN.
Söker andra jobb så man kommer bort från skiten.
Inte kul för fem öre att gå till jobbet och må piss.
Visst det finns trevligt folk, men nej jag pallar snart inte mer.
February 17, 2004
whak wrote: Jag är lite i din situation, jag rök ihop en gubbe på jobbet.
En riktig j**la besserwisser till fi**a, han tror att han kan allt osv.
Jag tog ut semester p.g.a jag inte klarade av att jobba med de personer jag jobbadar med. Nu är man tillbaka FYFAN.
Söker andra jobb så man kommer bort från skiten.
Inte kul för fem öre att gå till jobbet och må piss.
Visst det finns trevligt folk, men nej jag pallar snart inte mer.
Asså det är så illa :-?. Riktigt så känns det inte för mig men nästan, det gäller ha tålamod. Min medarbetare är också besserwisser + att han tror att han är snyggast i världen, och bäst i allt :P. En av de mest egocentriska personerna jag har träffat. Han märker väl att jag ogillar honom skarpt. Men vissa människor gillar såna :roll:, jag gör det inte. Tror såna personer är i obalans, därför kan man sätta dit dom genom att vara tykenbestämd tebax, då bör dom sluta. Problemet i mitt fall är att de är 2st, en annan tyken jäkel som kommenterar allt och försvarar honom i vått o torrt.
Försök att hålla dig till dom du trivs med, skit i de otrevliga. Försök att svara bestämt men hårt tillbaka. Är det riktigt jobbigt så bör du prata med chefen eller facket.
/Dani
1 Guest(s)