November 10, 2002
HejHej,
Farsan har precis köpt en ny bil och bytte batteriet någon dag senare.
Nu fungerar inte stereon, man måste slå in en kod för att den ska fungera ett stöldskydd =) Man kan få koden på Volvo för 300:- ..
Går det inte fixa koden ändå ? =)
Bilen är en 945 ifrån 92..
Tacksam för svar
Mvh Patrik
June 17, 2002
Zunk wrote: där har du fel joni^, det kostar.. nått företag (volvo?) i gbg ska skicka koden till dig, till den address bilens ägare är skriven på... har för mig att det kostade 600 när vi gjorde samma misstag, då för en nyare volvo v70 😉
Fy fan vad jävla illa...
Så man ska inte ens kunna byta batteri i bilen utan att resten av bilen ska braka ihop o man måste göra om saker..
som att öppna stereons lås med kod som ska skickas av Volvo...
June 17, 2002
Mind wrote: jag hade Aldrig betalat, skulle ha ringt och tjötat tills dom gav mig det gratis, fan köper man en bil så ska man kunna byta bateri utan att betala volvo för det.
eller så hade jag nog bytt stereo, orginal brukar inte klara mina krav.
Volvos nya bilar e dom en Compaq... Allt e inbyggt... du får typ förstöra hela panelen för att byta stereo...
October 25, 2003
MULLVADEN wrote: [quote=Mind]jag hade Aldrig betalat, skulle ha ringt och tjötat tills dom gav mig det gratis, fan köper man en bil så ska man kunna byta bateri utan att betala volvo för det.
eller så hade jag nog bytt stereo, orginal brukar inte klara mina krav.
Volvos nya bilar e dom en Compaq... Allt e inbyggt... du får typ förstöra hela panelen för att byta stereo...
Njaa, det brukar finnas fack där du kan stoppa en stereo som på vanliga bilar, men då måste du ju ha kvar den fula orginalstereon.
Men nu handlade det om en bil från -92
January 23, 2002
Man får den koden när man köper bilen eller bilradion och det är ditt ansvar att hålla reda på den.
Gör man inte det så får man betala för att få den från Volvo.
Detta är ju en del av stöldskyddet på radion.
Angående att radion i nyare Volvos är inbyggd i panelen helt å hållet så är ju det inget unikt för Volvo, det är ju så i princip varje ny bil idag.
Saab, Mercedes, BMW, Audi, VW, Mazda, Volvo... Listan kan göras lång för nästan alla tillverkare har idag en radio som är intregrerad med panelen.
Men man kan i de flesta fall sätta dit en annan radio genom att köpa en adapterpanel från tillverkaren som man då sätter där originalradion skulle sitta.
[Image Can Not Be Found]
I Volvos fall så får du en svart panel där radion sitter på bilden ovan fast med ett hål som har standardmåtten för en bilradio så du kan sätta i din egna.
Men det kan ju också nämnas att i moderna bilar så är ofta radioenheten helt intigrerad med den övriga elektroniken i bilen på ett annat sätt än vad den var förr.
Displayen används t.ex. till mer än bara radion, ofta kördator eller liknande i den också. Eller som i nya Volvo S40/V50, där delar radio, luftkonditonering samt andra inställningar på bilen samma display i mittkonsolen.
En rätt kul detalj i Volvos radio som sitter i S60/V70/S80 som verkligen visar att den är intigrerad med övriga saker i bilen är att man med hjälp av en liten knappkombination kan få fram en "hemlig" meny där man bland annat kan välja att ha en digital hastighetsmätare i radions display istället för vilken kanal man har inne. 😀
December 11, 2002
Zunk wrote: där har du fel joni^, det kostar.. nått företag (volvo?) i gbg ska skicka koden till dig, till den address bilens ägare är skriven på... har för mig att det kostade 600 när vi gjorde samma misstag, då för en nyare volvo v70 😉
happ, då är det inte samma med alla bilmärken då då :bok: jag dementerar mig
January 23, 2002
Eric aka jaguLaren wrote: Steel jag vill veta vilken 🙂
Menar du knappkombinationen för den hemliga menyn i radion eller?
Den är ju visserligen inget som du kan fråga hos Volvo om men den är ju inte hemligare än att lite googlande får fram den. 🙂
Så känn dig lagom exklusiv.
February 1, 2002
Steel wrote: [quote=Eric aka jaguLaren]Steel jag vill veta vilken 🙂
Menar du knappkombinationen för den hemliga menyn i radion eller?
Den är ju visserligen inget som du kan fråga hos Volvo om men den är ju inte hemligare än att lite googlande får fram den. 🙂
Så känn dig lagom exklusiv.
Hjälp mig att googla lite då 🙂 SC-901 har jag...
1 Guest(s)