June 17, 2002
TERdON wrote: Jag tycker nog det är roligare att laga ägg så här:
HAHA.. riktigt tufft!!.=)
March 7, 2004
MULLVADEN wrote: [quote=TERdON]Jag tycker nog det är roligare att laga ägg så här:
och riktigt onödigt
June 17, 2002
ZIre wrote: [quote=MULLVADEN][quote=TERdON]Jag tycker nog det är roligare att laga ägg så här:
och riktigt onödigt
Nee..varför det??
Slipper dra extra ström i form av att dra igång plattan o så ju...
March 7, 2004
MULLVADEN wrote: [quote=ZIre][quote=MULLVADEN][quote=TERdON]Jag tycker nog det är roligare att laga ägg så här:
och riktigt onödigt
Nee..varför det??
Slipper dra extra ström i form av att dra igång plattan o så ju...
det är sant :O)
July 14, 2003
Men hur i helskotta ska man kunna mäta tid om man lägger i äggen när vattnet är kallt? Det varierar ju enorm hur lång tid de måste ligga i halvvarmt vatten innan det kokar.
Så här gör man iaf: =)
Lägg i äggen när vattnet sjuder. OBS Vattnet ska ALDRIG koka.
Låt äggen sjuda i 12 minuter.
Om du har kokande vatten så blir vitan seg, om det bara sjuder så blir vitan liksom porös...mycket bättre. Detta fick jag lära mig av en kock efter att ha kokat fel i många år. =)
November 22, 2001
desdecado wrote: Men hur i helskotta ska man kunna mäta tid om man lägger i äggen när vattnet är kallt? Det varierar ju enorm hur lång tid de måste ligga i halvvarmt vatten innan det kokar.
Så här gör man iaf: =)
Lägg i äggen när vattnet sjuder. OBS Vattnet ska ALDRIG koka.
Låt äggen sjuda i 12 minuter.Om du har kokande vatten så blir vitan seg, om det bara sjuder så blir vitan liksom porös...mycket bättre. Detta fick jag lära mig av en kock efter att ha kokat fel i många år. =)
Det där måste jag testa
April 1, 2001
Detta är det ultimata sättet att koka ägg på, äggen går inte sönder som dom kan göra om man kokar dom i flera minuter heller. Fungerar dock inte med gasspis.
Lägg äggen i vatten i en kastrull. Sätt på plattan på max. När vattnet börjar koka (typ första bubblan) så stänger man av plattan och låter kastrullen ligga kvar. Där början man mäta tiden, lika många minuter som man brukar koka. 7-8 minuter brukar vara lagom för ett hårdkokt ägg som inte är helt stenhårt rakt igenom.
July 14, 2003
Äggen går inte sönder om du sjuder vattnet heller, de studsar då inte mot botten lika mycket. Häll i salt i vattnet för att öka flytförmågan så spricker de inte lika lätt.
Men som jag har sagt: varför lära sig koka ägg utefter vilken spis ni för tillfället använder (årsmodell/märke/whatever) istället för att lära er ett sätt som gör att ni kan koka ägg på vilken spris som helst (eller öppen eld för den delen) =)
July 14, 2003
[unknown wrote: ]Jag käkar ca 5st varje dag brukar ställa vattnet från 0C lr 20C eller vad ni nu vill, men bara slänga i lite vatten i en kastrull och sen sätta mobilen på 15min då brukar det vara perfekt. alltså skit i det klassiska med att stoppa i äggen när det börjar koka.
Visst kan man skita i det men nu blir ju äggen faktist annorlunda, det är ju inte bara en fråga om att mäta tid efter vilken spis man har. Frågan är varför man vill ha vitan seg när man kan få den porös?
1 Guest(s)