Koka vatten och frysning av mat?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Koka vatten och frysning av mat?
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 13, 2004 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

1. När jag kokar vatten tar jag alltid kallt vatten från kranen. Kan man inte ta varmt vatten från kranen för att det skall gå snabbare att få det att koka?

2. Om man fryser någonting (varmkorv t.ex) och vid ett tillfälle tar man fram paketet för att tina upp det lite och sen lägga in det igen (så jävla jobbigt att få loss korvarna om de är stelfrusna man får ju stå med en ishacka o hugga). Hursomhelst är det farligt om korvarna låg ute ur frysen o tinade i sisådär en timma o sen la man in dem igen i frysen. Man har ju hört att när man väl tinat upp någonting skall man inte lägga in det i frysen igen. Vad beror det på? Varför är det olämpligt?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
643780
June 13, 2004 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

1. klart du kan...

2. inte en blekaste

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
643787
June 13, 2004 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

1: Nej, det blir utfällningar från varmvattenberedaren och rören, man ska ALLTID ta kallt vatten. (iallafall om man ska typ fixa välling till en unge, ska du koka kaffe så tror jag det inte ha nån större betydelse även om man ska ta kallt vatten)

2: Varje gång du tinar upp nåt och fryser ner igen så är det iskristaller som "spränger" sönder skiten. Det är iof inget man behöver bry sig så värst mycket om. Du tänker nog på att värma upp nåt och frysa in upprepade gånger, det ska man inte göra pga bakterierisk.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
643811
June 13, 2004 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

HerrPutte wrote: Varje gång du tinar upp nåt och fryser ner igen så är det iskristaller som "spränger" sönder skiten.

Aha det e så det blir när man fryser en pizza med pommes på så blir som porösa och äckliga.... :arg:

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
643823
June 13, 2004 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tar alltid varmvatten om jag ska koka ägg eller pasta.
Gör jag gröt eller så tar jag kallt.

Jag har tinat o fryst in o jag lever fortfarande 🙂

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
643834
June 13, 2004 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Varmvatten från kranen har massa bakterier som inte Kallvattnet har... så därför ska man alltid ta Kallvatten...

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
643840
June 13, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Varmvatten från kranen har massa bakterier som inte Kallvattnet har... så därför ska man alltid ta Kallvatten...

Om det nu är bakterier i det varma så försvinner antagligen dem när vattnet når 100'c och kokar?

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
643844
June 13, 2004 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: [quote=MULLVADEN]Varmvatten från kranen har massa bakterier som inte Kallvattnet har... så därför ska man alltid ta Kallvatten...

Om det nu är bakterier i det varma så försvinner antagligen dem när vattnet når 100'c och kokar?

Eller snarare 60 celcius

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
643848
June 13, 2004 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: [quote=Neam][quote=MULLVADEN]Varmvatten från kranen har massa bakterier som inte Kallvattnet har... så därför ska man alltid ta Kallvatten...

Eller snarare 60 celcius

Vadå 60'c ? 😕

fj1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
643913
June 13, 2004 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Varmvatten kan innehålla höga halter av bakterier, encelliga djur och t.om virus, samt annat konstiga saker, även en del metaller och nitrater.

normalt sett så är det inget märkvärdigt, Men ifall du är försvagad i kroppen så kan dessa skada dig. Värmen i vattner gör att de olika djuren fortplantar sig och på det viset ökar i farlighet, metallerna frånt.ex. gamla rör kan bli giftiga osv. Man bör ALLTID använda kallt vatten till matlagning, och att skölja disken med. Problemen är sällsynta här i Sverige, då vi har ett bra kranvatten.

En del virus kan överleva rätt extrema förhållanden, därför t.ex. sjukhus tryckkokar sina instrument i 160 g. C i ca 30 minuter.
Normala colio bakterier (orsakar de flesta fall av magsjuka) dör ganska fort vid kokning men de kan ju överleva på diskbänken och blandas i maten igen efter kokning. Därför det finns ganska många regler om hur man ska hantera mat på restauranger t.ex.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
643926
June 13, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: [quote=Alex_88_][quote=Neam][quote=MULLVADEN]Varmvatten från kranen har massa bakterier som inte Kallvattnet har... så därför ska man alltid ta Kallvatten...

Eller snarare 60 celcius

Vadå 60'c ? 😕

De flesta bakterier tar livet av sig vid 60C, inte 100.

Och det där med varmvatten är inte för bakterier, det är för fällningar, från metaller osv.

Så sa iaf hemkunskapsläraren, och så säger biologiläraren 🙂

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
643930
June 13, 2004 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

fj1 wrote: Varmvatten kan innehålla höga halter av bakterier, encelliga djur och t.om virus, samt annat konstiga saker, även en del metaller och nitrater.

normalt sett så är det inget märkvärdigt, Men ifall du är försvagad i kroppen så kan dessa skada dig. Värmen i vattner gör att de olika djuren fortplantar sig och på det viset ökar i farlighet, metallerna frånt.ex. gamla rör kan bli giftiga osv. Man bör ALLTID använda kallt vatten till matlagning, och att skölja disken med. Problemen är sällsynta här i Sverige, då vi har ett bra kranvatten.

En del virus kan överleva rätt extrema förhållanden, därför t.ex. sjukhus tryckkokar sina instrument i 160 g. C i ca 30 minuter.
Normala colio bakterier (orsakar de flesta fall av magsjuka) dör ganska fort vid kokning men de kan ju överleva på diskbänken och blandas i maten igen efter kokning. Därför det finns ganska många regler om hur man ska hantera mat på restauranger t.ex.

står detdär i någon bok eller? precis detdär har morsan lärt mig 😛

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
643973
June 13, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ska alltid ta kallvatten, därför att det låsnar koppar från rören, som gör att du kan få magsjuka och andra otrevliga sjukdomar.

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

fj1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
645010
June 14, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej , i många böcker.... laugh

sunt förnuft när man vet vad det handlar om... använd aldrig samma verktyg till servering som du använde innan du lagade till maten osv..

Har jobbat både inom livsmedelsbranchen och avloppshantering (dock ej samtidigt 😮 )
Och numera inom Verkstadsindustrin...

Krax
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
645409
June 15, 2004 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Kallvatten är ett livsmedel dvs att det går att dricka.
Varmvatten är ej ett livsmedel dvs att det går att bada i.

megaman_k
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
645546
June 15, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska det gå fort så tar man kallvatten och slänger det i vattenkokaren och kokar upp innan kastrullen. Gör alltid jag.

Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
645569
June 15, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Men stekpannan ska man väl diska i varmvatten? 😕

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
645612
June 15, 2004 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp annars kan stekpannan spricka om man har riktig otur.
Jag brukar ta varmvatten om jag ska koka saker, vi har ju bra kranvatten här, och lite skit har ingen dött av, snarare tvärt om.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 188
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL