Kommande filmpremiärer|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kommande filmpremiärer
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
328963
May 5, 2003 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Ohlmarks var en jäkla bra översättare, men hans område var fornnordisk sagolitteratur. Lite fel att placera litteratur med en anglo-saxisk mytologisk bakgrund i hans händer. Jag måste dock tillstå att hans översättning av Tolkien i mina ögon inte alls är så dålig som alla påstår.

Jag måste nog protestera där. Själv anser jag att hans översättning av Ringen är bortom sans och vett. Skandalöst dålig.
Instämmer med följande analys:
http://hem.passagen.se/wizard_.....nalys.html

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
329060
May 5, 2003 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte den Ohlmarks översättning till hands att granska, så jag kan inte kommentera mer än ringversen.

Jag har aldrig sett en lyckad översättning med bibehållen rimflätning. Ingvar Björkesson (vår senaste översättare av bl.a Homeros, Vergilius och Dante) har t.ex. bortsett från rimmen i "Den Gudomliga Komedin." Ofta blir resultatet annars rena julklappsrimmen.

Apropå de så kallade 'opåkallade' rimmen i versens sista rader: de är där i syfte att binda ihop satserna, liksom originalets "them all" och "find/bind them."

Det enda jag anser man med motivation kan klaga på är att han har flyttat upp "where the shadows lie" en rad ("ondskans dunkla sken") samt hans formulering "hisnande gruva." Men, man måste också betänka vilka alternativ som finns, om de passar bättre.

Att Holmbergs översättning vore bättre är rent löjeväckande. Jacobsen talar tidigare om "originalets destruktiva innebörd." Denna förringas helt i och med den finita futurum som används i hans översättning. Ohlmarks behåller originalets infinitum och därmed dess tyngd.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
329182
May 5, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Beex wrote: [quote=Ogrebeast]Jag bara längtar efter uppföljaren till Crossroads!!! [Image Can Not Be Found]

Du bist blöder dein Schwein! Allmost no taste, let's call it Bad Taste.

oj oj han talar tyska också *klapp klapp klapp* wink

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
329198
May 5, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: har ni sett den videon när en snubbe springer runt med en hunddocka på handen och intervjuar utklädda folk på Star Wars premiären ?

om inte kan jag påpeka att dom är nördar så det skriker om det.

Japps... Triumph the inslut comic dog 😉

Den e go... och de killarna e riktiga nördar ja 😉

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
329201
May 5, 2003 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

den är skitbra.

"Errr! the correct answer is: Nobody gives a shit!"

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
329365
May 5, 2003 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

vart finner man denna Triumph the inslut comic dog ?

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
329540
May 6, 2003 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

"Triumph the inslut comic dog" är väl en karaktär i talkshowen Conan O'Brien (på samma sätt som Dan Bäckman är i Sen kväll med Luuk).

Jag såg ett Conan-avsnitt där den roliga hunden fet-trakasserade programledaren för American Idol.

Am. Idol är ett program som liknar Kanal 5's popstars, fast råare/brutalare.. Det är sämre nivå på de sämsta sångarna, och programledaren drar sig inte för att krossa deras drömmar om en musikkarriär. Rent ut sagt så förödmjukar programledaren vissa deltagare i sina omdömen. Detta har lett till att programmet har blivit väldigt omskrivet och hatat/älskat, speciellt av am. media.

Det var skitroligt att se hunden gå på programledaren, han fick verkligen vad han förtjänade...

Tillägg: ta en titt på den här hemsidan http://www.insultcomicdog.com/
Kan tillägga att jag såg det avsnittet på tv, så jag vet inte om man kan ladda ner det på nätet.... Men StarWars-filmen e skitrolig... När hunden går fram till en snubbe utklädd som Darth Vader och säger "And witch one of these buttons calls your parents to come and take you home"... :eye:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 178
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL