Kommunal strejkar!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kommunal strejkar!
Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2003 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, då har det hänt, Kommunal på skolan har gått i strejk from efter denna arbetsdag. På min skola innefattar Kommunal: städpersonal, matsalpersonal, kafeteriapersonal och vakmästare.
Så nu har de tänkt att vi elever, på obestämd tid, ska gå i en skola där vi får ta med egen mat för förtäring i lektionssalar. Inga städtanter som städar toaletter, tömmer papperskorgar eller sopar golv. Inga vaktmästare som låser upp alla de dörrar som inte har automatiskt tidlås, byter lysrör i lektionssalar eller lagar utrustning i lektionssalarna.

Ex: Idag under dagen har städpersonal, som alla övriga dagar, tömt papperskorgar, städat toaletter och fyllt på med toalettpapper och tvål, städat golv i korridorer och lektionssalar. Detta kanske inte händer igen på några veckor, så det gäller att hushålla med vad vi får. Ta detta med toalettpapper, tar det slut och man tar med sig eget papper för sitt egna personliga bruk, räknas detta som strejkbryteri?

Alla skolans toaletter har blivit strikt uppdelade i Dam och Herr toaletter.

Alla killar i skolan har blivit ombedda att när vi går på toaletten sitta ner och kissa, för att ingen onödig nerlortning ska förekomma.

Alla snusare på skolan har blivit ombedda att spola ner använt snus i toaletterna så att de inte ligger i papperskorgar "och tar upp plats samt luktar illa eftersom tömning inte pågår".

Allt skräp från våra medtagna måltider skall tas med hem.

Tyvärr är ju denna strejk på obruten tid, kanske håller den på fram till skolavslutningen, eller Jullovet, vem vet? Kommunals strejkkassa ligger för tillfället på en fullgod ersättning för de strejkande i 30 månader. 2.5 ÅR!

"Sad but true"

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
332188
May 9, 2003 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror knappast att strejken håller i tills kassan tar slut i sådanfall =)

Har det äns förekommigt så långa strejker i sverige någon gång i historien?

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
332189
May 9, 2003 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det tror jag inte, och det kommer inte inträffa denna strejk heller.. Men teoretiskt sett räcker stejkkassan i 30 månader

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
332190
May 9, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker de gör rätt i att strejka. Klart de ska ha en högre lön för sitt jobb. De är vill inget konstigt med att behöva fixa sin egna mat m.m ett tag.

Jag för min del kommer förmodligen inte kunna jobba eftersom min dotters dagis går ut i strejk på Måndag.

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
332192
May 9, 2003 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue:
Du har så rätt så, man ska ju respektera dem för att de strejkar.. Inte tycka att de är dumma i huvvet eller liknande.. Jag menar, ett jobb som städtant efter kanske 10-15 år och man har en lön på 10000-12000.. Nej, då skulle jag också strejka..

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
332202
May 9, 2003 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte samma strejk som här i östergötland? Dvs bara 2 veckors strejk?

Men det är juh jävligt viktigt att stödja dom, trots att jag får det jävligt tungt med en obligatorisk labb...
Och att ta med en 2-årig liten kille (som inte sitter still en sekund) till ett telekom-lab är inte att tänka på...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
332205
May 9, 2003 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har iallafall kaffeterian öppet.. jävla tur det...

Karma_K
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
332207
May 9, 2003 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

strejkkassan ligger på 1.9 miljarder - kommer inte räcka i 2 år eller så.

om 1000 pers strejkar kostar det
1000 pers * 16000 (snittlönen för kommunals anställda) * 0,8 (80% strejk ersättning) = 12.800.000 kr / månad.

10.000 pers = 128.000.000 kr / månad

50.000 personer = 640.000.000 = en djävla massa pengar.

Så med 50.000 pers ute i strejk tar strejkkassan slut på 3 månader.

Nu är ju det här ganska grovt räknat..
tex så har mycket folk med under 16.000 i månadslön tagits ut hittils så det gör att pengarna räcker längre... men det ger ett ungefärligt exempel.

(om det skulle ta ut alla sina medlemmar samtidigt skulle pengarna räcka i runt 10 dagar).

Och jo, de som går ut i strejk nu har tidsgräns på två veckor.
Den 26:e tas folk ut utan tidsgräns.

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
332208
May 9, 2003 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

nej Hub, här i Värmland är det på obestämd tid.. 🙁

Men jag håller helt och hållet med de som gått i strejk nu, de gör ett riktigt slitgöra för att andra ska trivas.. Och det är guld värt!

Karma_K
Siktar mot toppen
Medlem
332212
May 9, 2003 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

titta på http://www.kommunal.se/index.c.....;cid=29197

Det är först den 26:e som folk tas ut på obestämd tid.
Alla utom ett fåtal personer har tidsbegränsat... iaf så vitt jag kan se.

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
332229
May 9, 2003 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

De skulle strejka på vår skola också nu på måndag.
Problemet är att de kanske måste stänga skolan, och då måste vi ta igen det vi missat på sommarlovet. Förjävligt.
Men vår lärare är ju rätt soft ändå, han föreslog en vadslagning om det skulle bli strejk eller inte. =D

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
332236
May 9, 2003 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Är det inte samma strejk som här i östergötland? Dvs bara 2 veckors strejk?

Ah, Hub, visst är det skönt att bo i Östergötland när något sånt här inträffar ... 🙂

Även om det bara är två veckor här undrar jag verkligen hur det kommer att gå. Jag menar, ta med sig egen mat hemifrån. Kommer bli typ mackor och Yoghurt och sådant som inte behöver värmas *sniff* - Jag kommer att svälta 🙁

Men men, jag tycker att de gör helt rätt. jag stödjer dem helhjärtat! - Upp till kamp! 😀

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
332255
May 9, 2003 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

XaMMi wrote: De skulle strejka på vår skola också nu på måndag.
Problemet är att de kanske måste stänga skolan, och då måste vi ta igen det vi missat på sommarlovet. Förjävligt.
Men vår lärare är ju rätt soft ändå, han föreslog en vadslagning om det skulle bli strejk eller inte. =D

Hmmz... Har nationellt prov på Fysik B på måndag och Matte E på onsdag. Fattar inte hur det ska gå till, för det verkar inte som om skolan får dispans... *suck*

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
332257
May 9, 2003 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vår matsal är stängd så det blir till att gå till Pizzerian

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
332264
May 9, 2003 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Karma_K wrote: ... * 0,8 (80% strejk ersättning) ...

Dagispersonalen sa att dom fick 62% i "strejk-lön"!
Kanske det är lokalt bara?

Karma_K
Siktar mot toppen
Medlem
332299
May 9, 2003 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Strejkersättning räknas ut så här
Ta lönen * 80%
lägg till semesterersättning på 13%
och dra bort 31% eftersom strejkersättning är skattefri.

0,8 *1,13 *0,69 = 0,62

Så 80% strejkersättning motsvarar 62% av lönen skattefritt...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
332307
May 9, 2003 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Millhouse wrote: Japp, då har det hänt, Kommunal på skolan har gått i strejk from efter denna arbetsdag. På min skola innefattar Kommunal: städpersonal, matsalpersonal, kafeteriapersonal och vakmästare.
Så nu har de tänkt att vi elever, på obestämd tid, ska gå i en skola där vi får ta med egen mat för förtäring i lektionssalar. Inga städtanter som städar toaletter, tömmer papperskorgar eller sopar golv. Inga vaktmästare som låser upp alla de dörrar som inte har automatiskt tidlås, byter lysrör i lektionssalar eller lagar utrustning i lektionssalarna.

Ex: Idag under dagen har städpersonal, som alla övriga dagar, tömt papperskorgar, städat toaletter och fyllt på med toalettpapper och tvål, städat golv i korridorer och lektionssalar. Detta kanske inte händer igen på några veckor, så det gäller att hushålla med vad vi får. Ta detta med toalettpapper, tar det slut och man tar med sig eget papper för sitt egna personliga bruk, räknas detta som strejkbryteri?

Alla skolans toaletter har blivit strikt uppdelade i Dam och Herr toaletter.

Alla killar i skolan har blivit ombedda att när vi går på toaletten sitta ner och kissa, för att ingen onödig nerlortning ska förekomma.

Alla snusare på skolan har blivit ombedda att spola ner använt snus i toaletterna så att de inte ligger i papperskorgar "och tar upp plats samt luktar illa eftersom tömning inte pågår".

Allt skräp från våra medtagna måltider skall tas med hem.

Tyvärr är ju denna strejk på obruten tid, kanske håller den på fram till skolavslutningen, eller Jullovet, vem vet? Kommunals strejkkassa ligger för tillfället på en fullgod ersättning för de strejkande i 30 månader. 2.5 ÅR!

"Sad but true"

uhm, du kan ju inte vara strejkbrytare om du inte är anställd.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
332314
May 9, 2003 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

dom gör rätt i att strejka, det är bara politikerna som är så flärvades dumma i huvet så dom fattar inte att dom måste höja lönerna..."finns inga pengar" noooooooooooog, finns pengar men då kan dom inte själva ha kvar sin lön på 45-50000/månaden + eventuell höjning

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
332320
May 9, 2003 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

På vår skola (gymnasium) har de inga lektioner efter 3 dar av strejk pga hälsoskäl. Komemr inte ihåg den exakta termen de använde hehe, var pga d blev lortigt iaf. Bara tentamensalarna kommer användas efter den 3:dje dan. Så kul får jag det, inga lektioner m.m efter 3dar me lite tur. Bara de slutar strejkar innan jag tar studenten... blir rätt svårt att söka in till högskolor osv om vi inte får våra betyg i tid. Lärarna säger olika på just det här området, en del säger att vi får våra betyg insatta m.m andra säger att vi inte får det. Med tanke på att lärarna jobbar när det är prov bör de kunna sätta in våra betyg också i databasen. Och eftersom högskolorna har tillträde till databasen kan de få våra betyg. En annan sak är att skolorna kan flytta vissa ämnen så att den tiden som gått förlorat måste läsas in på sommaren. Lär inte vara för alla som går ut från skolan/gymnasiet dock.
Får reservera för fel fakta då jag själv är osäker på några punktera. En punkt är att tiden måste läsas in på sommaren, en del gör lumpen redan 2 dagar efter skolan slutar. Blir svårt för dem att läsa in, sen andra skall jobba redan dan efter de slutar (inget stort festande för dem med andra ord, precis som de som gör lumpen).
Själv söker jag jobb efter gymnasiet. Dock enbart för ett år frammåt, skall söka vidare senare...

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
332336
May 9, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste säga det en av våra lärare sa om dagisfröknarnas strejk. "Dom har ett så viktigt jobb att det är sammhälsfaligt när dom strejkar men dom får ingen högre lön"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL