April 2, 2003
Japp, då har det hänt, Kommunal på skolan har gått i strejk from efter denna arbetsdag. På min skola innefattar Kommunal: städpersonal, matsalpersonal, kafeteriapersonal och vakmästare.
Så nu har de tänkt att vi elever, på obestämd tid, ska gå i en skola där vi får ta med egen mat för förtäring i lektionssalar. Inga städtanter som städar toaletter, tömmer papperskorgar eller sopar golv. Inga vaktmästare som låser upp alla de dörrar som inte har automatiskt tidlås, byter lysrör i lektionssalar eller lagar utrustning i lektionssalarna.
Ex: Idag under dagen har städpersonal, som alla övriga dagar, tömt papperskorgar, städat toaletter och fyllt på med toalettpapper och tvål, städat golv i korridorer och lektionssalar. Detta kanske inte händer igen på några veckor, så det gäller att hushålla med vad vi får. Ta detta med toalettpapper, tar det slut och man tar med sig eget papper för sitt egna personliga bruk, räknas detta som strejkbryteri?
Alla skolans toaletter har blivit strikt uppdelade i Dam och Herr toaletter.
Alla killar i skolan har blivit ombedda att när vi går på toaletten sitta ner och kissa, för att ingen onödig nerlortning ska förekomma.
Alla snusare på skolan har blivit ombedda att spola ner använt snus i toaletterna så att de inte ligger i papperskorgar "och tar upp plats samt luktar illa eftersom tömning inte pågår".
Allt skräp från våra medtagna måltider skall tas med hem.
Tyvärr är ju denna strejk på obruten tid, kanske håller den på fram till skolavslutningen, eller Jullovet, vem vet? Kommunals strejkkassa ligger för tillfället på en fullgod ersättning för de strejkande i 30 månader. 2.5 ÅR!
"Sad but true"
September 20, 2001
Är det inte samma strejk som här i östergötland? Dvs bara 2 veckors strejk?
Men det är juh jävligt viktigt att stödja dom, trots att jag får det jävligt tungt med en obligatorisk labb...
Och att ta med en 2-årig liten kille (som inte sitter still en sekund) till ett telekom-lab är inte att tänka på...
January 13, 2003
strejkkassan ligger på 1.9 miljarder - kommer inte räcka i 2 år eller så.
om 1000 pers strejkar kostar det
1000 pers * 16000 (snittlönen för kommunals anställda) * 0,8 (80% strejk ersättning) = 12.800.000 kr / månad.
10.000 pers = 128.000.000 kr / månad
50.000 personer = 640.000.000 = en djävla massa pengar.
Så med 50.000 pers ute i strejk tar strejkkassan slut på 3 månader.
Nu är ju det här ganska grovt räknat..
tex så har mycket folk med under 16.000 i månadslön tagits ut hittils så det gör att pengarna räcker längre... men det ger ett ungefärligt exempel.
(om det skulle ta ut alla sina medlemmar samtidigt skulle pengarna räcka i runt 10 dagar).
Och jo, de som går ut i strejk nu har tidsgräns på två veckor.
Den 26:e tas folk ut utan tidsgräns.
January 13, 2003
titta på http://www.kommunal.se/index.c.....;cid=29197
Det är först den 26:e som folk tas ut på obestämd tid.
Alla utom ett fåtal personer har tidsbegränsat... iaf så vitt jag kan se.
October 1, 2002
Hub wrote: Är det inte samma strejk som här i östergötland? Dvs bara 2 veckors strejk?
Ah, Hub, visst är det skönt att bo i Östergötland när något sånt här inträffar ... 🙂
Även om det bara är två veckor här undrar jag verkligen hur det kommer att gå. Jag menar, ta med sig egen mat hemifrån. Kommer bli typ mackor och Yoghurt och sådant som inte behöver värmas *sniff* - Jag kommer att svälta 🙁
Men men, jag tycker att de gör helt rätt. jag stödjer dem helhjärtat! - Upp till kamp! 😀
July 17, 2002
XaMMi wrote: De skulle strejka på vår skola också nu på måndag.
Problemet är att de kanske måste stänga skolan, och då måste vi ta igen det vi missat på sommarlovet. Förjävligt.
Men vår lärare är ju rätt soft ändå, han föreslog en vadslagning om det skulle bli strejk eller inte. =D
Hmmz... Har nationellt prov på Fysik B på måndag och Matte E på onsdag. Fattar inte hur det ska gå till, för det verkar inte som om skolan får dispans... *suck*
June 28, 2001
Millhouse wrote: Japp, då har det hänt, Kommunal på skolan har gått i strejk from efter denna arbetsdag. På min skola innefattar Kommunal: städpersonal, matsalpersonal, kafeteriapersonal och vakmästare.
Så nu har de tänkt att vi elever, på obestämd tid, ska gå i en skola där vi får ta med egen mat för förtäring i lektionssalar. Inga städtanter som städar toaletter, tömmer papperskorgar eller sopar golv. Inga vaktmästare som låser upp alla de dörrar som inte har automatiskt tidlås, byter lysrör i lektionssalar eller lagar utrustning i lektionssalarna.Ex: Idag under dagen har städpersonal, som alla övriga dagar, tömt papperskorgar, städat toaletter och fyllt på med toalettpapper och tvål, städat golv i korridorer och lektionssalar. Detta kanske inte händer igen på några veckor, så det gäller att hushålla med vad vi får. Ta detta med toalettpapper, tar det slut och man tar med sig eget papper för sitt egna personliga bruk, räknas detta som strejkbryteri?
Alla skolans toaletter har blivit strikt uppdelade i Dam och Herr toaletter.
Alla killar i skolan har blivit ombedda att när vi går på toaletten sitta ner och kissa, för att ingen onödig nerlortning ska förekomma.
Alla snusare på skolan har blivit ombedda att spola ner använt snus i toaletterna så att de inte ligger i papperskorgar "och tar upp plats samt luktar illa eftersom tömning inte pågår".
Allt skräp från våra medtagna måltider skall tas med hem.
Tyvärr är ju denna strejk på obruten tid, kanske håller den på fram till skolavslutningen, eller Jullovet, vem vet? Kommunals strejkkassa ligger för tillfället på en fullgod ersättning för de strejkande i 30 månader. 2.5 ÅR!
"Sad but true"
uhm, du kan ju inte vara strejkbrytare om du inte är anställd.
February 11, 2002
På vår skola (gymnasium) har de inga lektioner efter 3 dar av strejk pga hälsoskäl. Komemr inte ihåg den exakta termen de använde hehe, var pga d blev lortigt iaf. Bara tentamensalarna kommer användas efter den 3:dje dan. Så kul får jag det, inga lektioner m.m efter 3dar me lite tur. Bara de slutar strejkar innan jag tar studenten... blir rätt svårt att söka in till högskolor osv om vi inte får våra betyg i tid. Lärarna säger olika på just det här området, en del säger att vi får våra betyg insatta m.m andra säger att vi inte får det. Med tanke på att lärarna jobbar när det är prov bör de kunna sätta in våra betyg också i databasen. Och eftersom högskolorna har tillträde till databasen kan de få våra betyg. En annan sak är att skolorna kan flytta vissa ämnen så att den tiden som gått förlorat måste läsas in på sommaren. Lär inte vara för alla som går ut från skolan/gymnasiet dock.
Får reservera för fel fakta då jag själv är osäker på några punktera. En punkt är att tiden måste läsas in på sommaren, en del gör lumpen redan 2 dagar efter skolan slutar. Blir svårt för dem att läsa in, sen andra skall jobba redan dan efter de slutar (inget stort festande för dem med andra ord, precis som de som gör lumpen).
Själv söker jag jobb efter gymnasiet. Dock enbart för ett år frammåt, skall söka vidare senare...
2 Guest(s)