May 23, 2001
Helt rätt att strejka. Om jag börjar på en industri så tjänar jag mer än en som har jobbat inom kommunal i 20 år. Om städerskor strejkar kan skolan bli en sanitär olägenhet och då stängs lokalerna. Dock behöver inte skolan stängas utan undervisning går kanske att skötas genom att man ger hemuppgifter till eleverna.
February 11, 2002
stormaz wrote: Dock behöver inte skolan stängas utan undervisning går kanske att skötas genom att man ger hemuppgifter till eleverna.
Det går inte alltid. Måste vara kul för de som har fler år kvar i skolan/gymnasiet osv. Själv har jag fullproppat med prov på 2veckor.. så jga har 6st (skjuts inte frammåt vid strejk, iof en gör d). En del lärare skjuter fram provet eftersom de sker på lektionstid. Alla prov som inte är i provsalarna typ brukar skjutas frammåt så länge d går. Fast sen varierar detta ju från skola till skola. "Sanitära skäl" var d jag tänkte använda förra psoten, tackar :).
September 12, 2001
Hauk wrote: Kan dom verkligen tvinga en att sitta på sommarlovet?? skulle bli hur sne som helst. ALLDRIG I h*****e att jag sitter på sommarlovet.
Är dessutom ensam hemma första två veckorna på sommarlovet, då tänker man fan inte gå i skolan direkt!
Hauk: Om jag vore du så skulle jag se till att vårda språket bättre i forumet i fortsättningen.
Så bättra på ditt taffliga språk nu.
Förövrigt...så ja man kan få läsa under sommarlovet.
June 20, 2002
Hauk wrote: Kan dom verkligen tvinga en att sitta på sommarlovet?? skulle bli hur sne som helst. ALLDRIG I h*****e att jag sitter på sommarlovet.
Är dessutom ensam hemma första två veckorna på sommarlovet, då tänker man fan inte gå i skolan direkt!
låter konstigt om de skulle kunna tvinga en till att vara i skolan på sommarlovet.... faktum är att man inte ens får ge läxor över helger och lovdagar i grundskolan (man får ge från t.ex. en onsdag till en måndag, eftersom man då också har skoldagar att göra läxan på, men man kan inte ge läxa om det bara är lediga dagar man har på sig)...
Kommunal har mitt helhjärtade stöd... att en man inom industrin som till och med kan arbeta med ganska menlösa saker har samma ingångslön som en kvinna inom kommunal, som jobbar med ganska viktiga saker, har som slutlön är totalt skruvat...
November 26, 2002
Jerry wrote: Nej, det är knappast någon som tvingar en, liksom det knappast är någon som tvingar en att läsa på gymnasiet överhuvudtaget. Men, jag tycker man vore dum om man inte gör det, om man är tvungen för att få ut sina betyg.
Det stämmer ju iofs..
Tur att alla de viktiga kurserna är avslutade redan, eller iallafall så gott som färdiga.
June 19, 2002
Säga vad man vill om deras löner, men jag tycker att strejk är fel i grund och botten. Speciellt den fåniga regeln om strejkbryteri.
Ingen mat i skolan - det går att leva med. Får vi använda hemkunskapssalarna? NEJ! det är strejkbryteri.
Får vi plocka undan om det är skräpigt i cafeterian? NEJ! det är strejkbryteri.
Och framförallt, grundtanken med strejk: En liten samhällsklass vill (i och för sig ofta motiverat) ha mer pengar/bättre arbetsförhållanden. För att få detta ser de till att göra det så jävligt som de kan för en jättestor samhällsklass som inte har någon skuld till att de har låga löner, eller kan göra nåt åt det. Detta i hopp om att de högt uppsatta, som inte drabbas direkt av strejken, ska känna sympati med oss, den stora medelklassen. Är inte det nåt så in i helvete fel??
September 13, 2001
Jerry wrote: Du får väl göra vad du vill. Det är bara de som strejkar som kan bryta strejken.
Jag tycker det är rätt. Det handlar inte om liv eller död.
Nja man får ju inte göra precis hur man vill tydligen.
Hörde en uppläsning av de där reglerna idag, tydligen så kommer det att finnas strejkvakter som ser till att elever/lärare inte har med sig varmvattenberedare eller liknande till skolan.
Det är så jag funderar på att ta med en bara för att sätta igång en diskussion med dom.
December 15, 2002
jag förstår dom som strejkar helt och hållet......men det som är lite tråkigt är att det är kommunal arbetare som jobbar på fotbolls "arenan" här i Skara, och då kan man ju inte räkna amed att gräset ska bli klippt 🙂 jag har för mig att den 24 maj, så kommer strejken till skara om ingenting har förändrats....
June 18, 2001
Chewie wrote:
Nja man får ju inte göra precis hur man vill tydligen.
Hörde en uppläsning av de där reglerna idag, tydligen så kommer det att finnas strejkvakter som ser till att elever/lärare inte har med sig varmvattenberedare eller liknande till skolan.
Det är så jag funderar på att ta med en bara för att sätta igång en diskussion med dom.
Jaså? Jaha, men de har ingenting att komma med. Du kan knappast råka ut för någonting genom att ta med dig en varmvattenberedare.
June 11, 2001
Tycker det är dåligt av kommunal att ta ut folk i strejk för en löneökning på 5%. Jag menar vad blir det? 5% på 15000 kr är 750 kr 15750 innan skatt är 11025 efter skatt. på 15000 är det 10500 Löneökningen är efter alla avdrag 525 kr, alltså läge än avdraget vid strejk. Dessutom sänks barnbidrag och bostadsbidrag med samma summa (-1500) så slutresultatet blir en förlust på 1000 kr totalt.
Det är inte fel att strejka men jag tycker dom borde begära 50% påslag inte 5%.
Det är kanske dax att göra sig hörd kommunal? På riktigt alltså!
3 Guest(s)