Kommunal strejkar!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kommunal strejkar!
stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
sp_UserOfflineSmall Offline
332337
May 9, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt rätt att strejka. Om jag börjar på en industri så tjänar jag mer än en som har jobbat inom kommunal i 20 år. Om städerskor strejkar kan skolan bli en sanitär olägenhet och då stängs lokalerna. Dock behöver inte skolan stängas utan undervisning går kanske att skötas genom att man ger hemuppgifter till eleverna.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
332338
May 9, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter - jag håller med dig helt och fullt.

Men men, kan de inte ta in några arbetslösa civilingenjörer att ta åtminstone dagispersonalens platser? 🙂 (jag har roligt i det privata åt en artikel i "Civilingenjören")

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
332339
May 9, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

dom förtjänar mycket högre löner... GO KOMMUNAL!!

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
332341
May 9, 2003 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

millhouse: vilken skola går du på?

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
332362
May 9, 2003 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Dock behöver inte skolan stängas utan undervisning går kanske att skötas genom att man ger hemuppgifter till eleverna.

Det går inte alltid. Måste vara kul för de som har fler år kvar i skolan/gymnasiet osv. Själv har jag fullproppat med prov på 2veckor.. så jga har 6st (skjuts inte frammåt vid strejk, iof en gör d). En del lärare skjuter fram provet eftersom de sker på lektionstid. Alla prov som inte är i provsalarna typ brukar skjutas frammåt så länge d går. Fast sen varierar detta ju från skola till skola. "Sanitära skäl" var d jag tänkte använda förra psoten, tackar :).

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
332365
May 9, 2003 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

men åååå. Min komun (gävle) hade en exakt likadan strejk som ni.. fick käka nudlar till lunchen *fattig*...

hmm, kommer ihåg att jag postade en liknande tråd

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
332374
May 9, 2003 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan dom verkligen tvinga en att sitta på sommarlovet?? skulle bli hur sne som helst. ALLDRIG I HELVETE att jag sitter på sommarlovet.

Är dessutom ensam hemma första två veckorna på sommarlovet, då tänker man fan inte gå i skolan direkt!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
332396
May 9, 2003 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Kan dom verkligen tvinga en att sitta på sommarlovet?? skulle bli hur sne som helst. ALLDRIG I h*****e att jag sitter på sommarlovet.

Är dessutom ensam hemma första två veckorna på sommarlovet, då tänker man fan inte gå i skolan direkt!

Hauk: Om jag vore du så skulle jag se till att vårda språket bättre i forumet i fortsättningen.

Så bättra på ditt taffliga språk nu.

Förövrigt...så ja man kan få läsa under sommarlovet.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
332399
May 9, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Kan dom verkligen tvinga en att sitta på sommarlovet?? skulle bli hur sne som helst. ALLDRIG I h*****e att jag sitter på sommarlovet.

låter konstigt om de skulle kunna tvinga en till att vara i skolan på sommarlovet.... faktum är att man inte ens får ge läxor över helger och lovdagar i grundskolan (man får ge från t.ex. en onsdag till en måndag, eftersom man då också har skoldagar att göra läxan på, men man kan inte ge läxa om det bara är lediga dagar man har på sig)...

Kommunal har mitt helhjärtade stöd... att en man inom industrin som till och med kan arbeta med ganska menlösa saker har samma ingångslön som en kvinna inom kommunal, som jobbar med ganska viktiga saker, har som slutlön är totalt skruvat...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
332402
May 9, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. det finns knappast en lag som säger att man måste ta igen gymnasiestudier under sommarlovet, man har ju inte ens skolplikt då...

Jerry
Member
Medlem
332406
May 9, 2003 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, det är knappast någon som tvingar en, liksom det knappast är någon som tvingar en att läsa på gymnasiet överhuvudtaget. Men, jag tycker man vore dum om man inte gör det, om man är tvungen för att få ut sina betyg.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
332409
May 9, 2003 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Nej, det är knappast någon som tvingar en, liksom det knappast är någon som tvingar en att läsa på gymnasiet överhuvudtaget. Men, jag tycker man vore dum om man inte gör det, om man är tvungen för att få ut sina betyg.

Det stämmer ju iofs..
Tur att alla de viktiga kurserna är avslutade redan, eller iallafall så gott som färdiga.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
332464
May 9, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Säga vad man vill om deras löner, men jag tycker att strejk är fel i grund och botten. Speciellt den fåniga regeln om strejkbryteri.
Ingen mat i skolan - det går att leva med. Får vi använda hemkunskapssalarna? NEJ! det är strejkbryteri.
Får vi plocka undan om det är skräpigt i cafeterian? NEJ! det är strejkbryteri.

Och framförallt, grundtanken med strejk: En liten samhällsklass vill (i och för sig ofta motiverat) ha mer pengar/bättre arbetsförhållanden. För att få detta ser de till att göra det så jävligt som de kan för en jättestor samhällsklass som inte har någon skuld till att de har låga löner, eller kan göra nåt åt det. Detta i hopp om att de högt uppsatta, som inte drabbas direkt av strejken, ska känna sympati med oss, den stora medelklassen. Är inte det nåt så in i helvete fel??

Jerry
Member
Medlem
332475
May 9, 2003 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får väl göra vad du vill. Det är bara de som strejkar som kan bryta strejken.

Jag tycker det är rätt. Det handlar inte om liv eller död.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
332477
May 9, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Du får väl göra vad du vill. Det är bara de som strejkar som kan bryta strejken.

Jag tycker det är rätt. Det handlar inte om liv eller död.

Nja man får ju inte göra precis hur man vill tydligen.
Hörde en uppläsning av de där reglerna idag, tydligen så kommer det att finnas strejkvakter som ser till att elever/lärare inte har med sig varmvattenberedare eller liknande till skolan.
Det är så jag funderar på att ta med en bara för att sätta igång en diskussion med dom.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
332479
May 9, 2003 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag förstår dom som strejkar helt och hållet......men det som är lite tråkigt är att det är kommunal arbetare som jobbar på fotbolls "arenan" här i Skara, och då kan man ju inte räkna amed att gräset ska bli klippt 🙂 jag har för mig att den 24 maj, så kommer strejken till skara om ingenting har förändrats....

Jerry
Member
Medlem
332482
May 9, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote:
Nja man får ju inte göra precis hur man vill tydligen.
Hörde en uppläsning av de där reglerna idag, tydligen så kommer det att finnas strejkvakter som ser till att elever/lärare inte har med sig varmvattenberedare eller liknande till skolan.
Det är så jag funderar på att ta med en bara för att sätta igång en diskussion med dom.

Jaså? Jaha, men de har ingenting att komma med. Du kan knappast råka ut för någonting genom att ta med dig en varmvattenberedare.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
332488
May 9, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

i vår fattiga kommun tror jag ingen politiker är emot strejken dom tjänar ju storkovan när den drar igång

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
332855
May 10, 2003 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: millhouse: vilken skola går du på?

På Nobel.. O du tänkte på det jag skrev om kafeteriapersonal, så ja jag vet att det var fel av mig.. såg det efteråt men jag orkade inte ändra

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
333170
May 11, 2003 - 2:19 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är dåligt av kommunal att ta ut folk i strejk för en löneökning på 5%. Jag menar vad blir det? 5% på 15000 kr är 750 kr 15750 innan skatt är 11025 efter skatt. på 15000 är det 10500 Löneökningen är efter alla avdrag 525 kr, alltså läge än avdraget vid strejk. Dessutom sänks barnbidrag och bostadsbidrag med samma summa (-1500) så slutresultatet blir en förlust på 1000 kr totalt.

Det är inte fel att strejka men jag tycker dom borde begära 50% påslag inte 5%.

Det är kanske dax att göra sig hörd kommunal? På riktigt alltså!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL