July 18, 2001
Millhouse wrote: [quote=whoracle]millhouse: vilken skola går du på?
På Nobel.. O du tänkte på det jag skrev om kafeteriapersonal, så ja jag vet att det var fel av mig.. såg det efteråt men jag orkade inte ändra
hmm.. nån kafeteriapersonal tänkte inte jag på (läste inte så noga).. bara undrade om allt du rabblade upp gällde SÄG också (tog sovmorgon nät strejkmötet var, för en i klassen skulle rapportera vad dom sa).
April 2, 2003
whoracle wrote: [quote=Millhouse][quote=whoracle]millhouse: vilken skola går du på?
På Nobel.. O du tänkte på det jag skrev om kafeteriapersonal, så ja jag vet att det var fel av mig.. såg det efteråt men jag orkade inte ändra
hmm.. nån kafeteriapersonal tänkte inte jag på (läste inte så noga).. bara undrade om allt du rabblade upp gällde SÄG också (tog sovmorgon nät strejkmötet var, för en i klassen skulle rapportera vad dom sa).
Nehej.. men jag skulle tro att det är likadant på SÄG...
January 13, 2003
sebbe, precis.
De tjafsar om väldigt små summor...
Räknar man också med att kommunerna måste höja skatten med 10-30 öre så sjunker det som de får ut ännu mer. (10 öre räcker enligt kommunal, 30 öre enligt kommunförbundet).
I senaste budet fick 70% av alla kommunals medlemmar 5% löneökning antingen i år eller nästa år och resten 2,5%.
Dessutom höjdes minimilönen till 14000
June 11, 2001
Json_81 wrote: Finns det ingen lag om att det måste finnas käk i skolan?
Vi som jobbar får ju trots allt betala för den genom alla skatter vi betalar.
Kul att se att de pengarna går till att mat-tanterna ska sitta hemma o lata sig istället.
Det går väl att ändra på, förresten, är det ok med fiskbullar och kolrotssoppa :spy: varje dag för dej eller...? Jag kan tänka mig att mattanterna då tom skulle jobba gratis :bgrin: :corn:
November 22, 2001
Nä, men allvarligt talat. Vi betalar ju skatt för att ungarna ska få käk i skolan. Iaf grundskolan som är obligatorisk borde det ju åtminstone bli nå'n form av ersättning för käket.
Vissa borde inte få strejka, t ex stod det ju nå't om att busschaufförerna hotade med att strejka. Det drabbar visserligen inte mig, men halva samhället slutar ju funka då eftersom folk inte kommer till jobbet.
November 26, 2002
Json_81 wrote: Finns det ingen lag om att det måste finnas käk i skolan?
Kul att se att de pengarna går till att mat-tanterna ska sitta hemma o lata sig istället.
Så är det ju inte riktigt. Det är ju inte kommunen som betalar lönerna nu, utan strejkkassan.
Staten/Kommunerna tjänar oerhört mycket på strejken.
February 1, 2002
Edhunter wrote: dom gör rätt i att strejka, det är bara politikerna som är så flärvades dumma i huvet så dom fattar inte att dom måste höja lönerna..."finns inga pengar" noooooooooooog, finns pengar men då kan dom inte själva ha kvar sin lön på 45-50000/månaden + eventuell höjning
precis..
November 9, 2002
Öwall wrote: [quote=Json_81]Finns det ingen lag om att det måste finnas käk i skolan?
Så är det ju inte riktigt. Det är ju inte kommunen som betalar lönerna nu, utan strejkkassan.
de betyder ju att staten "tjänar" 100% av dom strejkandes löner så sedan kan dom höja lönerna med 1% i hundra dar per strejkad arbets dag uten att dom förlorar ett öre
eller? har ja räknat fel?
November 26, 2002
Stupid Ass wrote: [quote=Öwall][quote=Json_81]Finns det ingen lag om att det måste finnas käk i skolan?
de betyder ju att staten "tjänar" 100% av dom strejkandes löner så sedan kan dom höja lönerna med 1% i hundra dar per strejkad arbets dag uten att dom förlorar ett öre
eller? har ja räknat fel?
mjo, det stämmer ju nästan, men du får ju räkna med skatter också.
Även kommunalanställda betalar skatter, så staten tjänar ju bara 70% av lönerna...
eller nåt 🙂
1 Guest(s)