kommunism!|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
kommunism!
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
454562
November 9, 2003 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, inte du.

Läs mitt förra svar som en anledning till varför jag inte svarade på MrWeizels fråga. Du svarade visst åt honom utan att jag märkte det. Ledsen!

Men för att svara på det inlägg DU gjorde ovan: jag undrar hur du kan tycka ett inlägg är bra som utan argument banaliserar alla som har en specifik åsikt. Även om du håller med honom och tycker att mina åsikter är rena skämtet gör inte det hans inlägg mer vettigt ur argumentationssynpunkt.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
454616
November 9, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det stämmer. Människan är inga maskiner utan djur som försöker få det så bra för sig som möjligt och ofta sker det på bekostnad av andra.

Jag tillexempel arbetar inte bra i grupp utan jag vill gärna bestämma själv eller bli tillsagd vad jag ska göra så att jag stjälv kan utföra det.. Därför är jag starkt emot kollektivet då det alltid brukar få vara jag som får städa rent..

Hursomhelst så tycker jag att det är meningslöst att argumentera på forum. Det enda som händer är att personer blir sura och ingen kommer ändra sin uppfattning på det man diskuterar om. Jag slår vad om att Jerry är jättetrevlig osv men man ska inte bli sur på varandra för att man tycker på olika sätt.

zEr0-1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
454618
November 9, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har varit i ett kommunistiskt land och jag kan inte säga att jag gillade det. Ni som anser att kommunism är bra - ni vet inte alls vad ni pratar om, jag har upplevt det på riktigt och det har inte ni. Det känns både kränkande och hemskt med ett parti som vänsterpartiet i riksdagen.

Och om man gillar S för att deras politik inte stöttar företagen så har man ju förstått hälften i alla fall,,, då har man bara kvar att förstå att utan företag så finns det inga jobb, ingen ekonomi.

PUNKT SLUT

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
454638
November 9, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

zEr0-1 wrote: Jag har varit i ett kommunistiskt land och jag kan inte säga att jag gillade det. Ni som anser att kommunism är bra - ni vet inte alls vad ni pratar om, jag har upplevt det på riktigt och det har inte ni. Det känns både kränkande och hemskt med ett parti som vänsterpartiet i riksdagen.

Och om man gillar S för att deras politik inte stöttar företagen så har man ju förstått hälften i alla fall,,, då har man bara kvar att förstå att utan företag så finns det inga jobb, ingen ekonomi.

PUNKT SLUT

punkt slut? antyder du att du har rätt och att det inte är någon mening att fortsätta diskussionen?

Vi har flera gånger i tråden konstaterat att det än så länge inte har funnits några kommunistiska länder, iallafall inte på den här planeten.
Månen är nog iofs ganska kommunistisk, eller möjligen anarkistisk, eftersom det inte finns någon communis.

Givetvis är företag viktiga, men som socialdemokrat anser man ofta att den offentliga sektorn är viktig, och det är då den man ska lägga lite mer resurser på.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
454820
November 9, 2003 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan verkligen månen vara anarkistisk om det inte finns några anarkister där som utövar det de nu ska utöva?

Jerry
Member
Medlem
454960
November 10, 2003 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Jag tycker att det stämmer. Människan är inga maskiner utan djur som försöker få det så bra för sig som möjligt och ofta sker det på bekostnad av andra.

Jag tillexempel arbetar inte bra i grupp utan jag vill gärna bestämma själv eller bli tillsagd vad jag ska göra så att jag stjälv kan utföra det.. Därför är jag starkt emot kollektivet då det alltid brukar få vara jag som får städa rent..

Hursomhelst så tycker jag att det är meningslöst att argumentera på forum. Det enda som händer är att personer blir sura och ingen kommer ändra sin uppfattning på det man diskuterar om. Jag slår vad om att Jerry är jättetrevlig osv men man ska inte bli sur på varandra för att man tycker på olika sätt.

All din sympati till trots har du likväl inte svarat på frågan varför det ska vara tillåtet för vissa att förlöjliga dem som inte håller med. Oavsett om du håller med dem i sakfrågan eller inte.

Apropå djur - vilket tydligen skulle vara argumentet som rättfärdigar förlöjligandet - lever alla flockdjur jag känner till i starkt hierarkiska strukturer. Skulle vi vara som alla andra djur verkar det vara närmast feodalliknande samhällen vi bör eftersträva.

Du vinner det där vadet - jag är jättesnäll. Kommer du hit bjuder jag på pepparkakor.

Jerry
Member
Medlem
454965
November 10, 2003 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

coalan wrote: btw så trodde Karl Marx att USA skulle vara först med Kommunism

Vem vet? Hans idéer bygger ju faktiskt på att ett kapitalistiskt land kommer att utvecklas till bristningsgränsen innan "proletariatets diktatur" uppstår. Hehe...det vore nog ett slag i magen för många.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
455000
November 10, 2003 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=sebbe3680]Då säger jag "Kommunismen mördade över 110 000 000, och nazismen högst 22 000 000, vad är det som gör kommunism mindre dåligt än nazism?" Det jag menar här är (jag är Inte nazist) att t.ex hade någon haft en swastika som avatar hade det blivit ett himla liv (ni förstår) avstängning osv, men vi tar exempel som Joni^ som har en kommunistisk avatar, inte händer det så mycket, t.ex att han inte blir avstängd osv (ni förstår nog det också) så det jag undrar är varför folk FAKTISKT tycker kommunism ÄR MINDRE DÅLIGT än nazism..

För att kommunism per definition inte innehåller folkmord medan Nazismen ju faktiskt gör det.

Det har säkerligen mördats tonvis av människor i kristendomens namn, jag har ingen aning om hur många, men ändå ser folk inte korset som en otäck symbol (i allmänhet) eftersom tanken är en helt annan än hur det senare har använts.

Skillnaden är:
Att göra något i kommunismens namn.
och:
Att göra något för att man är kommunist.

Kristendomen och kommunismen har inte ett budksp som säger "döda miljontals människor".
Det har däremot nazismen. (eftersom nazismen grundades av samma man som begick illdåden vore det svårt att argumentera något annat)

Folk mördas både direkt och indirekt "i dollarns namn".
Det gör ju inte pengar till en av naturen ond företelse det heller.

osv.

stor skillnad bara du tänker efter lite

Var i NSFs partiprogram står det något om folkmord?

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
455349
November 10, 2003 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

NSF är väl bara nazi wannabies

Hitler gillade iofs inte att kalla det folkmord utan "den slutliga lösningen" osv

NSDAP's partiprogram i så fall, nä där står det nog inte

zEr0-1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
458285
November 13, 2003 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=sebbe3680]Då säger jag "Kommunismen mördade över 110 000 000, och nazismen högst 22 000 000, vad är det som gör kommunism mindre dåligt än nazism?" Det jag menar här är (jag är Inte nazist) att t.ex hade någon haft en swastika som avatar hade det blivit ett himla liv (ni förstår) avstängning osv, men vi tar exempel som Joni^ som har en kommunistisk avatar, inte händer det så mycket, t.ex att han inte blir avstängd osv (ni förstår nog det också) så det jag undrar är varför folk FAKTISKT tycker kommunism ÄR MINDRE DÅLIGT än nazism..

För att kommunism per definition inte innehåller folkmord medan Nazismen ju faktiskt gör det.

Det har säkerligen mördats tonvis av människor i kristendomens namn, jag har ingen aning om hur många, men ändå ser folk inte korset som en otäck symbol (i allmänhet) eftersom tanken är en helt annan än hur det senare har använts.

Intressant att detta tas upp... Kommunismen och Nazismen står mycket nära v arandra i den ideologiska cirkeln. DU nämner att nazismens ideologi i grunden innehåller folkmord men att kommunismen inte har denna ignridiens. Så är dock inte fallet... Revolutionen är ju mord!!! För att ta makten med våld så måste männsikro få sätta livet till. Sedan _om_ man lyckas nå kommunism så existerar ju inte verklig frihet - för frihet i ett kommunistiskt land sträcker sig ju som bekant bara så långt som den egna gruppen kan tolerera. Vi männisjkor har ett behov av trygghet, ett behov av att veta vad som händer imorgon (Maslow), detta behov kan inte tillfredställas i ett kollektiv där man "delar allt lika" (se bara på hur det slutat i kambodja, Sovjet etc.) därför kan man fastslå att kommunismen vanför sig på det egna folket.

Nazism och kommunism är båda förskräckande ytterligheter och skall således behandlas som sådana - efter lika villkor.

Är både trött och sliten nu så jag hoppas inte att detta blev ett HELT meningslöst inlägg i debatten =)

//"Ett samhälle som är utan medel att förändra är också utan medel att bevara"

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
458287
November 13, 2003 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Aww var du tvungen att bumpa upp tråden? 😛

Jerry
Member
Medlem
458289
November 13, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen av de två ideologierna talar för folkmord.

Likheterna får du gärna beskriva.

Sovjet var förövrigt mer fascistiskt än kommunistisk. En stark ledare, kampsånger, nationens ära etc. etc.

edit: folket var iofs ganska lika behandlade, så på så sätt kan man hitta kommunistiska drag.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
458774
November 13, 2003 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Ingen av de två ideologierna talar för folkmord.

Sovjet var förövrigt mer fascistiskt än kommunistisk. En stark ledare, kampsånger, nationens ära etc. etc.

edit: folket var iofs ganska lika behandlade, så på så sätt kan man hitta kommunistiska drag.

Den tiondelen som var med i det "kommunistiska" partiet hade det nog lite bättre än de andra.

Jerry
Member
Medlem
458873
November 13, 2003 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är sant.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
459074
November 14, 2003 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Jerry]Ingen av de två ideologierna talar för folkmord.

Den tiondelen som var med i det "kommunistiska" partiet hade det nog lite bättre än de andra.

därav enbart "kommunistiska drag" och inte kommunism...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 431
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL