November 26, 2002
HELIX wrote: Mm, jag är väl förfan ingen j**la slav..
Nej, har jag sagt det eller?
Jag säger att det vore bra för mänskligheten om man kunde tänka på nån annan än sig själv lite grann, men det är tydligen minst lika svårt som att överklocka en märkesdator.
Jag tror att du skulle må bra av en liten dos buddhism...
July 19, 2001
Problemet är att pengarna jag arbetar ihop går till ungjävlar som måste magpumpas för att dom har supit som as. Sedan går skitmycket till sjukvård till personer som har blivit knivstuckna av ungdomsbrottslingar.
Vem har sagt att jag inte tänker på mänskligheten? Jag skickar pengar till Röda Korset, gör du?
June 28, 2001
Öwall wrote: [quote=HELIX][quote=Öwall][quote=HELIX]Det är inte det.. Samhället skulle inte funka.. Varför skulle jag ens utbilda mig till fysiker om jag kan få lika hög lön om jag städar en skola?
För att du tycker att det är intressant med fysik, och tråkigt att städa..
Hmm.. kanske.. nää.. jag skulle ta det arbetet som gav mig kortast arbetstid eftersom att då kunde jag vara hemma och slappa mer..
Precis vad jag säger. Männsikor som dig, som vill ha det lätt för sig, är såna människor som gör att kommunism inte fungerar i praktiken.
men varför slita som ett djur om man inte får nått för det ?
makes no sense
June 18, 2001
HELIX wrote: Mm, jag är väl förfan ingen j**la slav..
Slav under vem?
Kommunism - frihet och jämlikhet. Staten styrs av alla. 'Allmännyttan' bestämmer.
Kapitalism - frihet för de som lyckas. Staten styrs av pengar. De rika bestämmer.
Vill du vara 'slav' under vad flest människor anser rätt, eller vad de som är rikare än du anser rätt? Söker du oberoende av a l l a är du anarkist (och ändå slav under allas välvilja)
November 26, 2002
Mind wrote: [quote=Öwall] men varför slita som ett djur om man inte får nått för det ?
makes no sense
Jag tror inte att du hittar någon som sysslar med fysik som inte tycker att det är intressant.
Personligen så skulle jag hellre jobba som fysiker än som städare, oavsett om jag tjänade lika mycket.
Nu vet jag iofs inte om det är så som helix säger, att kommunismen vill att man får exakt lika hög månadslån oavsett vad man har för arbete, hur länge man jobbar varje dag osv..
Men jag hade ändå föredragit ett jobb som gav nånting. hellre det än att slita med ett monotont arbete dag ut och dag in.
July 19, 2001
Jerry wrote: [quote=HELIX]Mm, jag är väl förfan ingen j**la slav..
Slav under vem?
Kommunism - frihet och jämlikhet. Staten styrs av alla. 'Allmännyttan' bestämmer.
Kapitalism - frihet för de som lyckas. Staten styrs av pengar. De rika bestämmer.
Vill du vara 'slav' under vad flest människor anser rätt, eller vad de som är rikare än du anser rätt? Söker du oberoende av a l l a är du anarkist (och ändå slav under allas välvilja)
Uuh, jag är slav under staten som jag inte kan påverka..
Öwall: Några från ung vänster sade iallafall det när dom var i min gamla skola..
June 18, 2001
Helix - blanda inte ihop kommunism med vad vi har nu. Denna stat är väldigt svår att påverka, ledarna gör som de vill.
Idéalstaten ska påverkas genom majoritetsbeslut, någonting annat är inte demokrati. Tycker du det är samma sak som att du inte kan påverka staten kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Har du läst böckerna? Anledningen till att jag ber er göra det är att jag inte tror ni riktigt vet vad kommunismen (inte Lenin, inte Mao) egentligen vill.
Usch nej, nu drar jag mig ut denna diskussion. Lite tråkigt att diskutera (även känt som 'skrika') politiska idéologier med samma personer dag ut och dag in. 🙂
July 19, 2001
Öwall wrote: [quote=HELIX]Öwall: Några från ung vänster sade iallafall det när dom var i min gamla skola..
uff, ungdomsförbunden...
Jag kan inte påstå att jag hyser någon som helst respekt för dem.
Nu drar jag alla över en kam, för det är egentligen bara MUF jag ogillar...
Jo, ungdomsrörelserna är hemska.. Speciellt Ung vänster.. Små Stalinbarn är vad dom är..
November 26, 2002
HELIX wrote: [quote=Öwall][quote=HELIX]Öwall: Några från ung vänster sade iallafall det när dom var i min gamla skola..
uff, ungdomsförbunden...
Jag kan inte påstå att jag hyser någon som helst respekt för dem.
Nu drar jag alla över en kam, för det är egentligen bara MUF jag ogillar...
Jo, ungdomsrörelserna är hemska.. Speciellt Ung vänster.. Små Stalinbarn är vad dom är..
Nja.. de jag känner i ung vänster sysslar mest med att försöka avsöja stora företag som skattefuskar, till skillnad från MUF som mest super 🙂
4 Guest(s)