Komplettdata i Plus!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Komplettdata i Plus!
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 1, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg detta nyss 1mars på Svt1 Plus

Hahaha, en kille på 13 bast hade beställt ett datorpaket i delar för runt 6 lökar. Eftersom killen var under 16år så hade han ingen rätt att kunna beställa produkter på distans. Men killen sket i det och beställde.
När paketet kom så blev päronen sura, men dom gick trotts allt löste ut paket. Sedan försökte det häva köpet, men det gick inte eftersom varan var redan använd.

Det bästa av allt:
Vid monteringen så gick "processon" sönder laugh, antagligen knäckte han Amd coren eller överhettade processon.
Borde ha läst manualen innan han ivrigt monterade kylaren/processorn :eye:

Tycker egentligen att killen får skylla sig, eftersom han bröt mot lagstiftnigen om att man är tvungen att vara 16år för att beställa.

Några fler som såg detta ?

btw. För er som missade det hela så går repris på Söndag förmiddag .

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
557931
March 1, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg det och satt och nynnande på "You are an idiot". 😛

Att skylla på komplett för att ungen inte kan hålla fingrarna i styr var ju bara patetiskt.

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
557934
March 1, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg det.
Klart att dom inte ska ta retur på den. Dom hämtade den, moterade ihop den, sabbade cpun.
Sen vill dom lämna tillbaka den.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
557941
March 1, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Saken är att det inte var killen som gjorde fel. Det är inte han som är förbjuden att köpa, utan komplett som inte får lov att sälja till barn.
Att sen föräldrarna egentligen bara ville blåsa komplett p.g.a. att deras klantiga unge lyckades knäcka processorn är en annan femma. Men inget komplett kan göra något åt. Svårt eller omöjligt att bevisa.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
557959
March 1, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

borde det inte vara omöjligt för ungen att hämta ut grejorna om han e under 18? eftersom hans föräldrar kvitterade ut datorn så är det väl inte mer med det, då får de väl skylla sig själva.. ska se det på söndag..

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
557961
March 1, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Saken är att det inte var killen som gjorde fel. Det är inte han som är förbjuden att köpa, utan komplett som inte får lov att sälja till barn.
Att sen föräldrarna egentligen bara ville blåsa komplett p.g.a. att deras klantiga unge lyckades knäcka processorn är en annan femma. Men inget komplett kan göra något åt. Svårt eller omöjligt att bevisa.

Exakt. Min syster gjorde en likadan sak. Hon beställde en tidning på nätet som hon trodde var gratis (hon är 12). Sedan började hon få nr efter nr hemskickade och efter ett tag kom även en faktura. Mamma vägrade av principskäl att betala eftersom hon aldrig skivit under något avtal men de hävdade att tidningarna redan var lästa (och det stämmer ju) och att hon var tvungen att betala!? Huh, va? Mamma vägrade... och än så länge har de inte drivit frågan vidare.

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
558030
March 1, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

haha jag har då beställt grejjer utan att vara 16 =)

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
558069
March 1, 2004 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Eftersom killen var under 16år så hade han ingen rätt att kunna beställa produkter på distans.

Så länge du är under 18år har du ingen rätt att ingå i köpavtal. Är man över 15år har man rätt att göra av med pengarna man tjänat in men man har fortfarande inte rättigheten att beställa saker över nätet. Vid större köp som ungdommar oftast inte gör måste man ha målsmans tillstånd.

denstore wrote: Saken är att det inte var killen som gjorde fel. Det är inte han som är förbjuden att köpa, utan komplett som inte får lov att sälja till barn.

Vad jag vet så skulle dom fått häva köpet även om han slagit sönder grejjerna bara på djävulskap. Han får inte köpa dom dära grejjerna och det är kompletts skylldighet att inte sälja till personer under 18 år. Men hade jag varit förälder till han skulle jag inte gett mig för än min unge inte fått pengarna tillbaka.

Sen kan jag inte förstå varför i helvete dom hämtade ut grejjerna om han ändå inte fick köpa dom?!

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
558090
March 1, 2004 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Vad jag vet så skulle dom fått häva köpet även om han slagit sönder grejjerna bara på djävulskap. Han får inte köpa dom dära grejjerna och det är kompletts skylldighet att inte sälja till personer under 18 år. Men hade jag varit förälder till han skulle jag inte gett mig för än min unge inte fått pengarna tillbaka.

Sen kan jag inte förstå varför i h*****e dom hämtade ut grejjerna om han ändå inte fick köpa dom?!

Ja, men komplett hävdade att i och med att de hade plockat ut grejerna och hade låtit honom bygga ihop datorn, så hade de accepterat köpet. Hade de verkligen inte velat att han skulle köpa de sakerna hade de bara kunnat returnera paketet. Jag förstår dem helt och hållet, men komplett kommer garanterat att gå på pumpen. Sen att jag är helt övertygad om att föräldrarna var fullständigt medvetna om att de hade dragit en penna här, är något helt annat. Fan jag tror jag skall be min systerdotter beställa lite grejer....

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
558097
March 1, 2004 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Waco]Vad jag vet så skulle dom fått häva köpet även om han slagit sönder grejjerna bara på djävulskap. Han får inte köpa dom dära grejjerna och det är kompletts skylldighet att inte sälja till personer under 18 år. Men hade jag varit förälder till han skulle jag inte gett mig för än min unge inte fått pengarna tillbaka.

Sen kan jag inte förstå varför i h*****e dom hämtade ut grejjerna om han ändå inte fick köpa dom?!

Ja, men komplett hävdade att i och med att de hade plockat ut grejerna och hade låtit honom bygga ihop datorn, så hade de accepterat köpet. Hade de verkligen inte velat att han skulle köpa de sakerna hade de bara kunnat returnera paketet. Jag förstår dem helt och hållet, men komplett kommer garanterat att gå på pumpen. Sen att jag är helt övertygad om att föräldrarna var fullständigt medvetna om att de hade dragit en penna här, är något helt annat. Fan jag tror jag skall be min systerdotter beställa lite grejer....

jo, självklart hade dom tillåtigt han köpa grejjerna när dom hämtade ut paketet. Antar att dom försökte få tillbaka pengarna efter att dom pajjat grejjerna då.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
558112
March 1, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte problemet med att hämta ut grejerna? Att man måste vara 18? Man får hem sin lilla avi och sen är det ju bara att betala och hämta, man behöver ju inte direkt visa leg. eller nåt...

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
558184
March 2, 2004 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: Jag förstår inte problemet med att hämta ut grejerna? Att man måste vara 18? Man får hem sin lilla avi och sen är det ju bara att betala och hämta, man behöver ju inte direkt visa leg. eller nåt...

Du ska egentligen visa leg för att visa att du är mer än 18 år.

Får titta på det på söndag, lät intressant.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
558309
March 2, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Kasst...

Att föräldrarna kvitterar ut grejerna borde ju ses som att de samtycker till köpet...
Vilka dårar det finns...

[unknown]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 253
558356
March 2, 2004 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Stackars killen :(. Tycker såna "wannabes" ska vänta.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
558586
March 2, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hah... Synd på Komplett, skönaste butiken nånsin...
Sen ska väl föräldrarna kunna hålla koll på sin lilla jävel...
Hade själv ingen aning om att de inte får sälja till folk under 16, men har själv beställt...
Kan man få skadestånd? Har inte kunnat sova sen julen 2002 och har haft både migrän och ångest...:roll:

max_4
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
558608
March 2, 2004 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Han kontaktade bergis plus för att han pajjade processorn 😛

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
558616
March 2, 2004 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste komma ihåg att titta på det bara. :S

Eh, shit, kan inte på söndag :/

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
558894
March 2, 2004 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns en liten artikel om det på SVTs hemsida.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a=181467

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
558947
March 2, 2004 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

det är ju iallafall bra att media för en gångs skull inte överdriver.

Det till synes billiga datorköpet blev dessutom flera tusen kronor dyrare eftersom processorn gick sönder i samband med monteringen där hemma.

🙂 undrar vad han fick för processor i sitt 6000-kronorspaket

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
559005
March 2, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det står ju att de häver köpet om man bara skickar in det tillbaks.
*Vi* alla tror som sagt att de pajat det vid montering och nu vill de slippa köpa sin trasiga dator.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL