Komvux|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Komvux
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2007 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska plugga upp ett par betyg på komvux tänkte jag.

Har cirka 60-70 procent MVG och resten VG förutom ett IG och tre G.

Men jag antar att det är försent att söka nu till hösten, aja kanske bäst o vänta tills man är 20 (vår) för att få ta del av bidragen.

Men hur går man tillväga för att söka komvux? På hemsidorna finns bara fakta och jag hittar ingen ansökningsblankett eller nr till syo någonstans!

Har tänkt söka juridik i uppsala förresten om jag inte hittar någon rolig utbildning som jag vill som matchar mina nuvarande betyg.

Testade göra högskoleprovet btw, fick 2 rätt ifrån max på svenska orddelen men resten var BOTTEN, alltså i princip noll.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1148177
July 18, 2007 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

funderar också på att läsa ett par kurser, mest Historia för att få behörighet till Polishögskolan (fick inte Histora på elprogrammet, och dum som man var valde jag inte det som extraval)

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1148178
July 18, 2007 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns väl något kontor som sysslar med komvux och liknande i sthlm som du kan gå till. Jag hittade den här sidan på nätet:
http://www.stockholm.se/vux

Jag antar att det är långt för sent nu, iaf om datumen liknar de i Uppsala. Ta en termin ledigt istället och jobba eller bara var ledig, ska du läsa juridik så har du många års studier framför dig iaf. 🙂

EDIT:
Det står iof:
Sök när som helst till grundläggande nivå
För ansökan till grundläggande nivå finns ingen sista ansökningsdag. Du kan söka när som helst under året.

Så det kanske inte är kört iaf.

Lofen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
1148222
July 19, 2007 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Där jag bor är det bara att gå dit och söka när man vill, inga problem, det enda som kan strula är ju om kurserna är fulla. Om du redan har vg så kommer du inte bli antagen förens efter ett par veckor in på terminen i vilket fall eftersom de med g, ig och utan betyg har företräde.. Jag kan tänka mig att det är liknande på andra ställen också.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1148227
July 19, 2007 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att du kan läsa upp kurser på distans när som helst. Testa gå till din gamla skola och hör med en studievägledare. Tror du fortfarande kan få hjälp av dem.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1148272
July 19, 2007 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla upp det så du inte förlorar mer tid!

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1148274
July 19, 2007 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

om jag inte mins fel, så är det ädrat nu så att du bara kan LÄSA UPP betyg som du fick IG i. med I dessa kan du få MVG om inte annat.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1148276
July 19, 2007 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Du minns fel Vitamin-C.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1148286
July 19, 2007 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitaminc C, det är ett förslag ifrån bastubög reindfeldt adminstrationen.

ok tack för svar

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1148296
July 19, 2007 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

jag mins fel o/

edit: taget från

syoguiden.com/komvux/ wrote: Utbyteskomplettering
Att utbyteskomplettera innebär att du försöker läsa upp betyget i en kurs du redan har godkänt eller väl godkänt i. Om du lyckas få ett nytt högre betyg räknas det in i ditt jämförelsetal istället för det gamla, och ditt jämförelsetal höjs.

Tilläggskomplettering
Att tilläggskomplettera innebär att du läser helt nya kurser för att försöka höja ditt jämförelsetal. Om betyget du får i en ny kurs höjer ditt jämförelsetal räknas det in, annars inte.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1148462
July 20, 2007 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hrmm fick höra när jag sluta gymnasiet att det var sista året då man kunde läsa upp betyg som man var godkänd i. Kanske var en myt dock.

Edit: 😮

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1148521
July 21, 2007 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Vitaminc C, det är ett förslag ifrån bastubög reindfeldt adminstrationen.

I helvete heller att det är. När min flickvän läste upp betyg i höstas, så var det sista terminen i vår kommun. Kommunerna runt om hade redan tagit bort den möjligheten. Det vill säga långt innan räddarna kom till makten.

Dock känns det som att det kan vara något som inte måste vara helt fel, men det kommer slå snett som fasen de första åren mot de som inte fick möjlighet att läsa upp det där sista ämnet, och vill söka till läkare, t.ex.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1148524
July 21, 2007 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Callister]Vitaminc C, det är ett förslag ifrån bastubög reindfeldt adminstrationen.

I h*****e heller att det är. När min flickvän läste upp betyg i höstas, så var det sista terminen i vår kommun. Kommunerna runt om hade redan tagit bort den möjligheten. Det vill säga långt innan räddarna kom till makten.

Dock känns det som att det kan vara något som inte måste vara helt fel, men det kommer slå snett som fasen de första åren mot de som inte fick möjlighet att läsa upp det där sista ämnet, och vill söka till läkare, t.ex.

Det beror på hur många platser som finns på kurserna. De som saknar betyg eller har IG har alltid gått först, men är kurserna inte fulla så får de med G komma in också. Fast nu har ju alliansen kapat finnansieringen till komvux med 1/3 och därmed kraftigt minskat antalet kursplatser. Dessutom har pengarna gjorts om från bidrag efter behov till generella bidrag, vilket ironiskt nog betyder att kommuner med många välbergade, med mindre behov av komvux, får mer pengar medan fattigare kommuner, där behovet av komvux är större, får mindre. Tar man bort möjligheten till komvux så kommer ungdomar att sluta slarva i gymnasiet enligt borgerlig logik.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 424
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL