August 2, 2001
Jag tycker könskvotering är rent fånigt. Varför skulle någon få ett jobb framför någon annan bara beroende på kön? Den som är bäst kvalificerad för jobbet ska naturligtvis ha det. Ska vi fortsätta med könskvotering kommer vi aldrig få ett jämställt samhälle! Därför säger jag: Stoppa könskvoteringen! Sluta kvotera in män i styrelserna så kvinnor också kan få en chans.
Det har diskuterats här tidigare och många har uttalat sig negativt om kvotering av kvinnor. Men har ni tänkt på att man idag kvoterar in män? Jag motsätter mig könskvotering så länge det är ömsesidigt kvinnor och män.
Now let the flamewar begin…
August 20, 2001
På ett sätt kan jag hålla med om att man ska få in fler kvinnor i tex styrelserna. Men det får inte vara ren kvoterin. "du är kvinna , du är anställd".
Sedan när det gäller brandkår och andra yrken som är väldigt fysiskt krävande ska man kvotera in de som är lämpade för jobben!
November 26, 2002
jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.
i en styrelse eller liknande där det kan vara bra att ha olika perspektiv på saker och tung tycker jag det är ok, av den enkla anledningen att gruppen kan prestera bättre om den är lite varierad, även om vissa individer inte är så starka som andra som sökt.
däremot till andra arbeten och utbildningar och liknande är det fel. jag gillar inte ens när man säger att man vill ha in en viss grupp, då det kan uppfattas som att man kommer kvotera, även om så inte är fallet.
November 27, 2003
Öwall wrote: i en styrelse eller liknande där det kan vara bra att ha olika perspektiv på saker och tung tycker jag det är ok, av den enkla anledningen att gruppen kan prestera bättre om den är lite varierad, även om vissa individer inte är så starka som andra som sökt.
Det borde man väl kunna inse utan kvoteringen?
//Andreas
October 28, 2002
Öwall wrote: jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.
i en styrelse eller liknande där det kan vara bra att ha olika perspektiv på saker och tung tycker jag det är ok, av den enkla anledningen att gruppen kan prestera bättre om den är lite varierad, även om vissa individer inte är så starka som andra som sökt.
däremot till andra arbeten och utbildningar och liknande är det fel. jag gillar inte ens när man säger att man vill ha in en viss grupp, då det kan uppfattas som att man kommer kvotera, även om så inte är fallet.
Är det inte upp till styrelsen själva att avgöra vad som är bäst för dem? Men nej nej, pappa staten avgör vad som är bäst för våra företag! Jättefint! Tycker du det är rätt? Dummaste jag någonsin hört.
Vill styrelsen ta in en kvinna för att det blir varierat och bättre får dem väl göra det, men ngn påtvingad kvotering...
Näe, hela konceptet är så urbota korkat, blir så otroligt irriterad bara av att tänka på det.
September 12, 2001
Öwall wrote: jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.
I och för sig utifrån ditt perspektiv så kan det låta rätt.
Men kvotering är av princip ett dåligt agerande.
Vad jag däremot kan reagera på är att en kvinna per automatik ska klassas som mindre vetande av ett gäng ryggdunkande gubbar är en styggelse.
I en styrelse eller vad som helst så anser jag att en eller flera kvinnors röst bör göra sig hörda. Men dessvärre så har många kvinnor inte alltid tagit sig plats att göra det.
Ett gott råd...kvinnor är knappast sämre än män men måste börja lära sig att armbåga sig fram och våga ta lite plats.
Sedan har många män fasligt svårt att acceptera sådant och det är en del av problematiken. Jag ser personligen mer än gärna att fler kvinnor kommer fram genom lite armbågande och visar deras potential.
November 26, 2002
Hauk wrote: [quote=Öwall]jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.
Är det inte upp till styrelsen själva att avgöra vad som är bäst för dem? Men nej nej, pappa staten avgör vad som är bäst för våra företag! Jättefint! Tycker du det är rätt? Dummaste jag någonsin hört.
Vill styrelsen ta in en kvinna för att det blir varierat och bättre får dem väl göra det, men ngn påtvingad kvotering...
Näe, hela konceptet är så urbota korkat, blir så otroligt irriterad bara av att tänka på det.
man ska absolut inte tvingas att kvotera, men senast jag läste den här tråden var det inte det den handlade om, så jag förstår inte varför du gafflar. och jag håller med dig. man ska inte tvingas kvotera, men man ska inte hindras heller.
delph1, ditt inlägg förstår jag inte alls.
Hauk wrote: Jag menar...
Skiroy blir utkvoterad som moderator på NH för att lämna plats åt Milla, 14. Hon kan inget om hårdvara eller hur man håller 28329382 tangentbordsligister i chack, men det blir ju mer varierat!
Detta var ju helt klart ett praktexempel på en situation där det vore fel att kvotera, och jag tyckte jag beskrev det ganska bra i mitt inlägg. det verkar som att jag får jobba lite på presentationsteknik i skriftlig form.
om man däremot ska utveckla sidan eller liknande, och har en projektgrupp med skiroy och tre andra gamla norrlänningar kanske man skulle kunna byta ut honom (eller någon annan) mot en kvinna eller en yngre person av annan sort även om de inte är riktigt lika duktiga på vad de gör, för att undvika att sidan bara ska handla om lingondricka och snöskotrar.
November 26, 2002
Delph1 wrote: [quote=Öwall]delph1, ditt inlägg förstår jag inte alls.
Man ska inte tvinga in kvinnor i styrelsen för att kvinnor tänker annorlunda. Om företagen inte klarar av att inse det själva är väl snarare surt för dom, men knappast något dom skall tvingas till.
//Andreas
precis min åsikt.
tråden handlar om huruvida man ska stoppa könskvotering eller inte.
jag tycker inte att man ska stoppa den. det är upp till de som bestämmer ifall de vill kvotera in folk eller inte.
2 Guest(s)