Könskvotering|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Könskvotering
nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 2, 2005 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker könskvotering är rent fånigt. Varför skulle någon få ett jobb framför någon annan bara beroende på kön? Den som är bäst kvalificerad för jobbet ska naturligtvis ha det. Ska vi fortsätta med könskvotering kommer vi aldrig få ett jämställt samhälle! Därför säger jag: Stoppa könskvoteringen! Sluta kvotera in män i styrelserna så kvinnor också kan få en chans.

Det har diskuterats här tidigare och många har uttalat sig negativt om kvotering av kvinnor. Men har ni tänkt på att man idag kvoterar in män? Jag motsätter mig könskvotering så länge det är ömsesidigt kvinnor och män.

Now let the flamewar begin…

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
985892
December 2, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

All kvotering är fel varesig det gäller kvinnor-män, svenskar-invandrare, gammal-ung osv.

Man ska få jobb genom kunskap.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
985910
December 2, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

På ett sätt kan jag hålla med om att man ska få in fler kvinnor i tex styrelserna. Men det får inte vara ren kvoterin. "du är kvinna , du är anställd".

Sedan när det gäller brandkår och andra yrken som är väldigt fysiskt krävande ska man kvotera in de som är lämpade för jobben!

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
985921
December 2, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: All kvotering är fel varesig det gäller kvinnor-män, svenskar-invandrare, gammal-ung osv.

Man ska få jobb genom kunskap.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
985937
December 2, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Bort!
Finns fan ingen vettig anledning alls enligt mig.
Bästa man/kvinna får jobbet, punkt.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
985959
December 2, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Bort med all typ av kvotering från statlig sida, om sedan privata företag vill kvotera sina anställda så får dom göra det även om det troligtvis bara misskrediterar dom.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
985962
December 2, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bort med könskvoteringen.
Självklart ska den som är bäst anpassad till jobbet ha det, självklart!

Merlion
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
985967
December 2, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste någonstans att kvinnor är mer negativa till könskvotering än män och det kan jag förstå. Jag vill inte ha ett jobb där jag fått det för vilket kön jag har, inte för vad jag kan. Nä, bort.

crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
985991
December 2, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tryckte fel. Skulle ha varit "ja"

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
986085
December 2, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.

i en styrelse eller liknande där det kan vara bra att ha olika perspektiv på saker och tung tycker jag det är ok, av den enkla anledningen att gruppen kan prestera bättre om den är lite varierad, även om vissa individer inte är så starka som andra som sökt.

däremot till andra arbeten och utbildningar och liknande är det fel. jag gillar inte ens när man säger att man vill ha in en viss grupp, då det kan uppfattas som att man kommer kvotera, även om så inte är fallet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
986114
December 2, 2005 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: i en styrelse eller liknande där det kan vara bra att ha olika perspektiv på saker och tung tycker jag det är ok, av den enkla anledningen att gruppen kan prestera bättre om den är lite varierad, även om vissa individer inte är så starka som andra som sökt.

Det borde man väl kunna inse utan kvoteringen?

//Andreas

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
986216
December 3, 2005 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.

i en styrelse eller liknande där det kan vara bra att ha olika perspektiv på saker och tung tycker jag det är ok, av den enkla anledningen att gruppen kan prestera bättre om den är lite varierad, även om vissa individer inte är så starka som andra som sökt.

däremot till andra arbeten och utbildningar och liknande är det fel. jag gillar inte ens när man säger att man vill ha in en viss grupp, då det kan uppfattas som att man kommer kvotera, även om så inte är fallet.

Är det inte upp till styrelsen själva att avgöra vad som är bäst för dem? Men nej nej, pappa staten avgör vad som är bäst för våra företag! Jättefint! Tycker du det är rätt? Dummaste jag någonsin hört.

Vill styrelsen ta in en kvinna för att det blir varierat och bättre får dem väl göra det, men ngn påtvingad kvotering...

Näe, hela konceptet är så urbota korkat, blir så otroligt irriterad bara av att tänka på det.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
986224
December 3, 2005 - 2:19 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.

I och för sig utifrån ditt perspektiv så kan det låta rätt.
Men kvotering är av princip ett dåligt agerande.

Vad jag däremot kan reagera på är att en kvinna per automatik ska klassas som mindre vetande av ett gäng ryggdunkande gubbar är en styggelse.
I en styrelse eller vad som helst så anser jag att en eller flera kvinnors röst bör göra sig hörda. Men dessvärre så har många kvinnor inte alltid tagit sig plats att göra det.
Ett gott råd...kvinnor är knappast sämre än män men måste börja lära sig att armbåga sig fram och våga ta lite plats.
Sedan har många män fasligt svårt att acceptera sådant och det är en del av problematiken. Jag ser personligen mer än gärna att fler kvinnor kommer fram genom lite armbågande och visar deras potential.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
986437
December 3, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menar...

Skiroy blir utkvoterad som moderator på NH för att lämna plats åt Milla, 14. Hon kan inget om hårdvara eller hur man håller 28329382 tangentbordsligister i chack, men det blir ju mer varierat!

Andreas Galistel
Member
Medlem
986462
December 3, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Jag menar...

Skiroy blir utkvoterad som moderator på NH för att lämna plats åt Milla, 14. Hon kan inget om hårdvara eller hur man håller 28329382 tangentbordsligister i chack, men det blir ju mer varierat!

HELL YEA! ANARCHI FOR THE PEOPLE!

//Andreas

Öwall
Member
Medlem
986468
December 3, 2005 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: [quote=Öwall]jag var helt emot kvotering tills min mamma av alla människor övertygade mig om att det inte var helt fel.

Är det inte upp till styrelsen själva att avgöra vad som är bäst för dem? Men nej nej, pappa staten avgör vad som är bäst för våra företag! Jättefint! Tycker du det är rätt? Dummaste jag någonsin hört.

Vill styrelsen ta in en kvinna för att det blir varierat och bättre får dem väl göra det, men ngn påtvingad kvotering...

Näe, hela konceptet är så urbota korkat, blir så otroligt irriterad bara av att tänka på det.

man ska absolut inte tvingas att kvotera, men senast jag läste den här tråden var det inte det den handlade om, så jag förstår inte varför du gafflar. och jag håller med dig. man ska inte tvingas kvotera, men man ska inte hindras heller.

delph1, ditt inlägg förstår jag inte alls.

Hauk wrote: Jag menar...

Detta var ju helt klart ett praktexempel på en situation där det vore fel att kvotera, och jag tyckte jag beskrev det ganska bra i mitt inlägg. det verkar som att jag får jobba lite på presentationsteknik i skriftlig form.

om man däremot ska utveckla sidan eller liknande, och har en projektgrupp med skiroy och tre andra gamla norrlänningar kanske man skulle kunna byta ut honom (eller någon annan) mot en kvinna eller en yngre person av annan sort även om de inte är riktigt lika duktiga på vad de gör, för att undvika att sidan bara ska handla om lingondricka och snöskotrar.

Andreas Galistel
Member
Medlem
986476
December 3, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: delph1, ditt inlägg förstår jag inte alls.

Man ska inte tvinga in kvinnor i styrelsen för att kvinnor tänker annorlunda. Om företagen inte klarar av att inse det själva är väl snarare surt för dom, men knappast något dom skall tvingas till.

//Andreas

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
986481
December 3, 2005 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

mitt helt onödiga uttalande, se nedan:

asd-kjasldzxcjölcjkzxljeö21qem pia8 9dfajsepäå21kjeädais¨dasdö2qe.aDS;:C>löx'c´+w30o3 9que isadkcåiasj dm3mn 4ä -rsn f+1vdfads...

ni får tolka det fritt.

Öwall
Member
Medlem
986490
December 3, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Öwall]delph1, ditt inlägg förstår jag inte alls.

Man ska inte tvinga in kvinnor i styrelsen för att kvinnor tänker annorlunda. Om företagen inte klarar av att inse det själva är väl snarare surt för dom, men knappast något dom skall tvingas till.

//Andreas

precis min åsikt.

tråden handlar om huruvida man ska stoppa könskvotering eller inte.
jag tycker inte att man ska stoppa den. det är upp till de som bestämmer ifall de vill kvotera in folk eller inte.

X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
986636
December 3, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Könskvotering = könsdiskriminering.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 420
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL