February 17, 2004
Har nyligen blivit tillsvidareanställd på ett konsultbolag, dvs 5 april blev jag det. Jag har fått ett muntligt och skriftligt avtal(mail till personalansvarig + massa andra chefer) på det. Nu är det så att jag fortfarande inte har fått något kontrakt på anställningen. Då är frågan om jag måste ta upp det här med chefen och ta kontakt med personalanvarige? Kommer jag att få lön utan kontraktet påskrivet :-??
/Dani
May 9, 2001
Jag skulle inte börja jobba om jag inte fick ett skriftligt kontrakt på det.
Inte enbart en mailkonversation. Annars kan ju chefer mm säga efter ett tag att du inte jobbar där och neka dig lön.
Om man nu ska vara hård. Om man nu slutar där så ska man även få ett arbetsgivarintyg som bevisar att man verkligen jobbat där.
A-kassan mm vill ha in detta intyg när du väl blir arbetslös.
Sånt där överlåter man till facket.. Något "kontrakt" har jag då aldrig behövt ha vad jag kan minnas.
Arbetsgivarintyg brukar man däremot få säga till om att få. (Efter anställningens slut)
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
Json_81 wrote: Du säger ju att du har ett skriftligt avtal, vad saknar du?
menar nog skriftlig och muntlig överrenskommelse med chefen, dvs han har sagt till mig att jag får fast + att han har meddelat arbetsgivaren. Det jag saknar är ett kontrakt från arbetsgivaren.
/Dani
October 18, 2006
Du skall be din arbetsgivare om ett anställningsavtal som reglerar sådant som lön, semester, övertid, bonusar, anställningsform, arbetstid o dyl.
Se också till att läsa igenom det ordentligt så att allt stämmer innan du skriver på, på mitt förröförra jobb torskade jag 3 semesterdagar på att jag inte kontrollerade vad som stod i avtalet. I det muntliga erbjudandet från företaget var semestern 32 dagar men på anställningsavtalet stod det sedan 29 dagar och det missade jag att kolla så det var inte mýcket jag kunde göra åt det i efterhand.
1 Guest(s)