February 17, 2004
Håller på att titta på en lägenhet som finns i ett suterränghus. Lägenheten ligger i en sluttning med insyn om man står i sluttningen. Ingen insyn från vägen som ligger en bit ner. Min fråga är om det här skulle störa er?
Jag stör mig inte alls på det, inget jag tänkte på när jag var på visningen. Men pratade med brorsans fru och hon skulle störa sig på det. Typ om folk springer i sluttningen och kikar in. Min fråga är då hur ofta händer det?
Tacksam för svar!
June 11, 2001
Det där beror väldigt på hur det förhåller sig mellan ditt hus och andra gramnnar samt om du befinner dig på den högsta eller lägsta punkten samt vilket väderstreck som ditt (speciellt 8-)) sovrumsfönster finns i.
Om man tänker sig att man står i 90 graders lutning framför fönstret för en perfekt insyn (L) så kommer det att vara lättare att se in i en spetsigare vinkel (<90 grader) om man är högre upp.
Detta kan gämföras med om man tittar över till grannarna i hyreshuset mitt emot så är det lättare att tjuvtitta på grannarna nedanför än ovanför.
Med tanke på att ögat har en vinkel som är vriden 45 grader )<- så är vinkeln 90 grader men 45 grader på varje sida om planlinjen.
Eftersom ljus stutsar med samma vilkel ut som in så ska du se till att ha en höjd som gör att soljuset stutsar i en vinkel i fönstret som gör att din grannes vinkel pressas ihop till bländande brännpunkt eller att soljuset blir bredare och gör fönstret till en spegel.
Resultatet blir då att din granne ser allt ljus i fokus )<-X<| (Brännpunkt)
eller att din granne ser alla punkter överallt. )>-X<| (Oskärpa, spegelglas)
Det du inte vill är att din granne får skärpepunkt vilket är )<==>|
February 17, 2004
Sebbe tack för den utförliga beskrivningen!
Njae har ju inget hus mitt emot min lägenhet, utan det huset börjar en bit längre bort. Se här http://www.brfmasthugget.se/pa.....25916.html
Lägenheten är nr 14 ovanför Mattssonliden.
Tänker mer på insyn om man går upp för sluttningen och kikar in. Även risk för inbrott :-?.
Vet ej, beror liksom lite på vart det är.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 11, 2001
Det ser ut som att den granne som skull bo i triangel mot dig skulle kunne stå ocj kika in om man anstränger sig. Annars ser vinkeln ut att antingen orsaka ett mörkerhål eller en bländpunkt beroende på hur solen står.
Det som skulle vara mest troligt för insyn är att din lägenhet ligger på bottenvåningen och att någon står direkt utanför och stirrar rakt in, men det skulle nog vara ganska avösöjande, annars är det nog så att det är en person med kikare eller annan specialutrustning, men då spelar det ingen roll vilken vinkel det handlar om, då är enda skyddet sju våningar i höjd och husen så nära att man får typ 160 graders vinkel eller mer.
September 12, 2001
Delph1 wrote: Det var rätt god insyn i min förra lägenhet. Det enda som störde mig var om folk gick förbi när jag satt och spelade TV-spel. Störde koncentrationen 😉
//Andreas
Klart att det störde när merparten av dessa som gick förbi var brudar springades i bikini och hade vattenkrig. 😉
1 Guest(s)