August 2, 2001
Jag funderar på att skaffa mig en Mac Mini från USA. I sverige kostar den billigare varianten 5000kr. I USA kostar samma 600$ vilket är ca. 3600kr i dagsläget. Fast jag är rädd att tullen och posten kommer att lägga på skatter och andra onödiga konstnader. Senast jag beställde 3 T-shirtar för 200 kr st + ~160 kr frakt, så fick jag sammanlagt betala något i stil med 1200 kr dvs. ett påslag på ca. 500 kr.
Vad tror ni? Är det överhuvudtaget värt att beställa saker från USA?
January 13, 2003
Det är lite lotto när priset inte är mycket lägre än här, den kan slinka igenom och det slutar på 3600kr(+frakt om det inte var inräknat) eller så fastnar det och du får pröjsa moms på hela summan (även frakten).
Sen är det ju det där med spänningen också, vet inte om nätagget i minin är sånt som själv ställer in sig på 110/240v.
De 3 gångerna jag beställt från utlandet har ett fastnat i tullen, då var det från Norge.
March 7, 2004
Jag beställde också just t-shirts, 9 tycken och $149 deklarerat på paketet. Posten lät det dock slinka igenom utan att tullarna varit på det! (= Tycker lätt du ska chansa men bara om det skickas med posten och inte typ DHL, tycker alltid man åker dit med de stora fraktbolagen.
October 26, 2004
bha* wrote: Det är väl bara för avsändaren att skriva gift och skriva ner värdet på paketet till typ 20$, enda kruxet är att man är fakked om paketet kommer bort på posten.
EDIT: inlägg 666
de där gick för i tiden nu under våren har tulen roat sig med att öppna paket märkta som gift och kräva kvitton på innehållet då fusket varit så enormt utbrett...
April 4, 2005
Någon som har någon koll på hur vanligt det är att de öppnar paketen?. Låter lite väl, borde rulla in ett par paket dagligen. Vad händer om de öppnar paketet och "fel värde" är skrivet på paketet.. Köper man tex kläder via en privatperson så kan inte de ha någon aning om vad man har betalat för det.
Eller blir de så petiga att de kollar upp ens transaktioner för att ta reda på det?.
bha* wrote: damn börjar bli gammal 🙁
angående [håkki] i din sig.. känner du Thomas eller Björn?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 2, 2001
Tack för svaren. Jag tror inte att jag chansar. Lägger de på skatt mm. är jag snart uppe i samma pris som i Sverige. Det där med att skriva "gift" på paketet blev jag faktiskt tipsad om av en posten-anställd när jag hämtade ut mina T-shirts, men det var bara upp till ett visst värde det fungerade och jag skulle gissa att 600$ är för mkt.
Killen som bodde i min lägenhet förut flyttade till USA. Med lite tur kanske jag kan få tag på honom och be honom att köpa och skicka en som privatpaket. Då borde det väl inte vara så stor risk att åka dit, om han skriver ett betydligt lägre pris på paketet? De öppnar väl inte privatpaket?
March 14, 2001
Inte lika vanligt att de öppnar paketet, dock bör man räkna med att få betala moms på värdet inkl frakt som är angivet. Brukar vara tullavgift/postens hanteringsavgift på typ 100kr plus 25% av totala kostnaden.
Har själv åkt på att betala moms och tullavgift på så små avgifter som 40 dollar.
October 18, 2004
Om dom skriver ner priset som redan sagts och ditt paket försvinner så får du inte ut ett skit.
Förlorade en handdator nåra år sen som svärmor skickade. Den fösvann i Irland då den va på väg hit, allt jag fick va minneskort och manual i en stor kartong.
På grund av att vi skrev ner för lågt värde på paketet så fick jag inte ut ett skit så det va 5000 kr år pipan.
bha* wrote: Was ist das?
http://www.haakki.com/
Tomas bor här i byn liksom, tänkte att du kanske känner nån av dom och därför gjorde "reklam" för deras företagsnamn. Håkki kränger T-Shirts bl.a..
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 16, 2004
ilg@dd wrote: http://www.haakki.com/
Tomas bor här i byn liksom, tänkte att du kanske känner nån av dom och därför gjorde "reklam" för deras företagsnamn. Håkki kränger T-Shirts bl.a..
Haha vilket kul sammanträffande =) la bara till Håkki i signaturen efter att ha varit på en match på Hovet i vintras. Roliga T-shirts =)
3 Guest(s)