bha* wrote: Haha vilket kul sammanträffande =) la bara till Håkki i signaturen efter att ha varit på en match på Hovet i vintras. Roliga T-shirts =)
Ok.
Jo, dom har en hel del roliga T-shirts, säljer bra häromkring. Vette fasen hur dom säljer söderöver.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 25, 2005
Glöm inte att tömma datorn från diverse kopieringsrättskyddat material, tullen har fått befogenheter att beslagta bärbart media eller rent av kopiera innehållet för att granska om man har någonting olagligt (musik, film osv..)
Edit: missförstod inlägget, h*n ska ju inte åka till USA
April 4, 2005
Vad är bästa sättet att göra på för att komma undan så billigt som möjligt?
Skickade mail till en som jag tidigare gjort affär med på Ebay om att jag ville ha lite kläder ifrån lite olika amerikanska onlinebutiker, vilket hon svarade på och gick med på. Då jag handlade via Ebay så gick hon med på att kryssa i gift samt att skriva ner värdet till $70(hade betalat $250 för det) Åkte dock på att betala 350kr. Skall dock nämnas att paketet var rätt stort 180x40x40 och frakten gick på $113.
Vad är bästa sättet nu? Blir kläder för närmare $650. Är det för riskfyllt att skriva ner priset kraftigt och märka det som gift. Priset i sverige skulle bli närmare det dubbla. Vore det kanske bättre att skriva $50 på paketet, strunta i att märka det som gift och ta "smällen" ca 450SEK?. ($70 ifrakt +$50xtullxmoms+speeditionsavgift = 450SEK). Är det helt säkert att komma undan med det? Samtidigt som paketet inte innehåller några priser alls och jag enbart har betalat personen den här summan? Sätter över resten när paketet lämnat tullen.
Några som har några tips?
August 13, 2007
misstänker de fuffens ska de som sagt ha kvitto på transaktionen o grejjer, jag har råkat ut för det, fast jag fifflar inte med värden.
Jag brukar få saker skickade med försäkring, de brukar ha standardavgifter typ x usd för 1000usd osv, då tar man en sådan som täcker sitt paket och lämnar fältet tomt med värdet märkt där mottagaren sedan får visa något slags kvitto/faktura på försändelsen.. vill du då fuska och lämna en falsk faktura eller liknande så är det väll upp till dig, men det blir jäävligt dyrt om du skulle åka fast.
De har blivit jävligt hårdare på senare tid med detta pga att det är sådan satans trafik från staterna pga den låga dollarn.
[edit] tänk på att om du handlar i usa över disk tillkommer amerikansk moms (exempelvis 8.5% i ny), ska du sedan skicka det och "fifflar" och de anser att det satta värdet är felaktigt kan du åka på att betala dubbla momser och grejjer.
Jag skulle då rekommendera dig att ta det på export, deklarera vad det kostar så slipper du betala den amerikanska momsen.. om det nu är så billigt som 50% av svenskt pris så är det ju inte mycket att tjaffsa om ifall du får betala lite tull och moms.. för ska du få någon att handla över disk i usa så får du räkna med ungefär 10% påslag utav de priser som är satta på produkterna då de aldrig har moms utskrivet, alla priser är exkl moms.. kort o gott så brukar det inte bli så billigt i usa iom att många glömmer bort att lägga på amerikansk moms.. framförallt så blir det inte billigt om du åker dit i tullen o blir tvungen att betala svensk moms också,, svensk moms på avsevärt högre pris i sverige.
kort o gott.. var ärlig, deklarera vad det är värt så har du rent mjöl i påsen och blir inga bekymmer vid eventuell förlust.
1 Guest(s)