Köpa från USA - skatt och dyligt?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa från USA - skatt och dyligt?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1192576
May 17, 2008 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Haha vilket kul sammanträffande =) la bara till Håkki i signaturen efter att ha varit på en match på Hovet i vintras. Roliga T-shirts =)

Ok.
Jo, dom har en hel del roliga T-shirts, säljer bra häromkring. Vette fasen hur dom säljer söderöver.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1192644
May 17, 2008 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska lätt att åka fast i tullhelvetet ja.

OffTopic: Mr.Statsminister vill ju att vi ska betala skatt på något från utlandet så han har råd att skicka sina "bitches" på firmafest. Vi avskaffar ju ändå försvarsmakten så då kan vi ju lika bra avskaffa tullen också..

Neatrate
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 106
1192645
May 17, 2008 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Glöm inte att tömma datorn från diverse kopieringsrättskyddat material, tullen har fått befogenheter att beslagta bärbart media eller rent av kopiera innehållet för att granska om man har någonting olagligt (musik, film osv..)

Edit: missförstod inlägget, h*n ska ju inte åka till USA embarassed

Zam_Zap
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
1192923
May 20, 2008 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är bästa sättet att göra på för att komma undan så billigt som möjligt?
Skickade mail till en som jag tidigare gjort affär med på Ebay om att jag ville ha lite kläder ifrån lite olika amerikanska onlinebutiker, vilket hon svarade på och gick med på. Då jag handlade via Ebay så gick hon med på att kryssa i gift samt att skriva ner värdet till $70(hade betalat $250 för det) Åkte dock på att betala 350kr. Skall dock nämnas att paketet var rätt stort 180x40x40 och frakten gick på $113.

Vad är bästa sättet nu? Blir kläder för närmare $650. Är det för riskfyllt att skriva ner priset kraftigt och märka det som gift. Priset i sverige skulle bli närmare det dubbla. Vore det kanske bättre att skriva $50 på paketet, strunta i att märka det som gift och ta "smällen" ca 450SEK?. ($70 ifrakt +$50xtullxmoms+speeditionsavgift = 450SEK). Är det helt säkert att komma undan med det? Samtidigt som paketet inte innehåller några priser alls och jag enbart har betalat personen den här summan? Sätter över resten när paketet lämnat tullen.

Några som har några tips?

tim-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
1192947
May 20, 2008 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

misstänker de fuffens ska de som sagt ha kvitto på transaktionen o grejjer, jag har råkat ut för det, fast jag fifflar inte med värden.

Jag brukar få saker skickade med försäkring, de brukar ha standardavgifter typ x usd för 1000usd osv, då tar man en sådan som täcker sitt paket och lämnar fältet tomt med värdet märkt där mottagaren sedan får visa något slags kvitto/faktura på försändelsen.. vill du då fuska och lämna en falsk faktura eller liknande så är det väll upp till dig, men det blir jäävligt dyrt om du skulle åka fast.

De har blivit jävligt hårdare på senare tid med detta pga att det är sådan satans trafik från staterna pga den låga dollarn.

[edit] tänk på att om du handlar i usa över disk tillkommer amerikansk moms (exempelvis 8.5% i ny), ska du sedan skicka det och "fifflar" och de anser att det satta värdet är felaktigt kan du åka på att betala dubbla momser och grejjer.

Jag skulle då rekommendera dig att ta det på export, deklarera vad det kostar så slipper du betala den amerikanska momsen.. om det nu är så billigt som 50% av svenskt pris så är det ju inte mycket att tjaffsa om ifall du får betala lite tull och moms.. för ska du få någon att handla över disk i usa så får du räkna med ungefär 10% påslag utav de priser som är satta på produkterna då de aldrig har moms utskrivet, alla priser är exkl moms.. kort o gott så brukar det inte bli så billigt i usa iom att många glömmer bort att lägga på amerikansk moms.. framförallt så blir det inte billigt om du åker dit i tullen o blir tvungen att betala svensk moms också,, svensk moms på avsevärt högre pris i sverige.

kort o gott.. var ärlig, deklarera vad det är värt så har du rent mjöl i påsen och blir inga bekymmer vid eventuell förlust.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1194232
June 4, 2008 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick nyligen delar för 3300usd med frakt. Betalade typ 6800 i tull och skatt.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1194249
June 5, 2008 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Fick nyligen delar för 3300usd med frakt. Betalade typ 6800 i tull och skatt.

Det blir väl ca 33% av totala priset... rätt mycket!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL