September 19, 2001
July 19, 2001
Man kan ju inte trimma moppar me helium juuh!!!! Helium är inte direkt bra att pumpa in i motorn. Det ska vara lustgas eller vätgas... eller kanske 100% rent syre...
Usch vad jag hatar alla fula cp´n som tror att dom kan allt om trimmning av bilar för att de har sett "Gone in 60 sec" o "The fast and the fu...."
Jää jag ska ha nitrös gas i min bil o sedan ska jag ha nos gas... j**la idioterna fattar inte att det står nO2!!! Jaja är man skadad så är man...
April 20, 2001
AGA gas som finns i de större städerna har tuber. Men de säljer bara gasen, du får hyra en tub med gas över en helg om man vill. Finns allt ifrån små tuber som räcker till c:a 50 ballonger till JÄTTE tuber som kostar skjortan.
Tänk på att denna gas är en ädelgas och är MYCKET farlig att inandas, när man börjar känna sig lite tung i huvudet eller yr sluta genast. Du kan få bestående hjärnskador.
Men rätt skött så är det extremt roligt. Prova att busringa.
April 20, 2001
Helium i ren form är farligt för att det är en gas som gör att blodet inte får något syre, i och med det så kvävs du. proffesionella djuphavsdykare använder en blandning av helium kväve och syre när man dyker på djupt vatten ner till 150m.
Kväve tillsätts för att minska pipeffekten och minska kylkänslan.
Vet ni om att flytande helium har en temperatur på -271grader!!
Varför låter det se "roligt" när man andas in helium och pratar? Vad händer i kroppen, hur påverkar det? Är det speciella egenskaper hos helium?
Ljud är vågor som rör sig genom luften. Att man låter som Kalle Anka när man har helium i andningsvägarna, beror på att ljudets frekvens, som svarar mot tonhöjden, är högre än vanligt. Frekvensen mäts i Herz (perioder per sekund). När antalet ljudvågor per sekund ökar så stiger frekvensen och därmed tonhöjden.
Heliummolekylen är mycket mindre än de syrgasmolekyler och kvävgasmolekyler som utgör huvuddelen av vanlig luft. Detta gör att ljudets hastighet blir nästan tre gånger högre i helium (965 m/sek vid 0 grader Celsius) än i luft (331 m/sek vid 0 grader Celsius). Talapparaten ("talröret") har samma egenskaper som ett blåsinstrument. Vissa toner förstärks med s.k. resonans. När man pratar med helium i luftvägarna blir de resonanta ljudvågornas våglängd densamma som med luft på grund av talrörets egenskaper. Men eftersom dessa ljudvågor rör sig snabbare i heliumet, kommer avståndet i tid mellan varje topp i en ljudvåg bli mindre än i luft. Då blir det fler ljudvågor per sekund och därmed högre frekvens på resonansljudet, alltså ökad tonhöjd. Den talade röstens klang bestäms inte bara av stämbandens grundton utan också av alla dess övertoner. Vissa av tonerna kommer att förstärkas på grund av resonansen i talröret och de blir dominerande. Dessa toner finns inom s.k. formantområden. Det är formantfrekvenserna som påverkas när helium finns i talröret.
Hajjar ni?
October 8, 2001
Unrealpat japp, men jag undrar, hur använderm an det på rätt sett, om man vill vara lustig inte dyka å ha sig
hmm hoppas denna tråd inte låses snart, den e ju inte spec dator relaterad
[ Detta Inlägg ändrades av: [Molotov] den 2002-02-20 14:59 ]
April 20, 2001
Den är ju visst datorrelaterad, helium kan man använda som kylmedel då det
är -271grader.
Om man ska andas helium på rätt sätt så är det som att dra ett halsbloss om ni har gjort det.
Det känns lite läskigt i början för att gasen är kall. Sen ska man prata utan att att andas allt för mycket för då räcker gasen längre.
Man bör inte andas mer än 3-5 gånger på en kort tid, det är inte så att du faller knall utan det börjar med att man blir vimsig i bollen, då bör du sluta.
Nr3. P166mmx lekdator
Nr4. Palm M100 2mb moddad ->8mb[ Detta Inlägg ändrades av: Unrealpat den 2002-02-20 15:18 ]
September 12, 2001
On 2002-02-21 21:01, Limpdjur wrote:
HELIX:
Har för mig att NOS står för Nitro Oxygen Systems som är ett företag som säljer diverse system för körning på "lustgas".
Njae..det står för Nitrous Oxygen System..den där jäkla filmen har gjort att många har missuppfattat lustgasens effekt i motorn..man måste se till att man får ett extra tillskott av bensin(mkt mer bensin än man tror) så fort man slår på lustgasen för annars spränger man motorn.
2 Guest(s)