February 5, 2003
Hej
om jag lånar 500 000 kr till ett hus och betalar av 1500 kr i månaden i 30 år då är det betalt eller hur...
Men vad kostar det att värma upp huset i månaden? ett hus med 4 rum och kök säg 70 - 100 KM2 Tänkte köra med EL det är radhus jag funderar på.
Bor i lägenhet nu 2500 kr i månaden värme och vatten ingåv vissiligen men jag trivs inte jag vill till ett hus, lägenheten jag bor i nu är på 30 km2.
är det nått mer jag måste tänka på?
January 24, 2003
Med vilken ränta då, 1500 i månaden?
Tror snarare att med direktverkande el och amortering, ränta hamnar du nog på runt 5000, minst, plus hyran.
Har du någon insats? Annars drar topplånet iväg.
Räknar man på 8% hamnar ränteskostnaden på 3333:-, ingen amortering alltså (500 000 x 8% / 12)
Prata med din bank och med några mäklare, skulle jag göra.
Det är som X-per säger, det blir alltid dyrare än vad man först tänkt sig. 😮
January 7, 2003
1500:- i månaden täcker väl bara räntan... och knappt det. Man brukar få räkna med ca 400-500 kr i månaden i ränta PER 100 000 kr lånade. Du bör betala en del i amortering dessutom.
Att betala av ett huslån gör man oftast inte helt ändå, då det inte lönar sig att äga hus. Skatten är för hög mm. Att driva ett mindre hus kostar runt 1500/mån om man snålar med el, värme osv.
October 28, 2002
mina föräldrar lånade 500 000 till vårt hus, det kostade ganska precis 450 då..
idag är dom skyldig 420... vi har bott hr i 17 år.
Det är en två vånongs villa, ganska stor..
Men spela roll om du inte kan betala av skulden, huset lär ju öka i värde..
våra grannar sålde sitt identiska för ngt år sen för 1,3 mille...
så vi tjänar ju endå!
May 23, 2001
Mina föräldrar har väl oxo lån på omkring 400k eller nått men huset är värt ca 800k - 1 en miljon. Lånet kommer de ju aldrig klara av att betala...
Kommer jag och mina bröder få göra. Men då säljer man ju huset och betalar me de pengarna, om det blir nå kvar efter skatt.
April 10, 2001
Har ett radhus. lån på ca. 750k nu.
betalar förutom det en sammfällighetsavgift (kabeltv, garage, snöröjning, värme vattenburen, m.m) till det kommer sedan hushålls-el, sophämtning och vanliga omkostnader, jag räknar på att med bankens pengar o alla andra avgifter så snittar jag dryga 6k i månaden. men då har jag eget hus 140kvm, egen tomt o garage osv.
Då detta är i stockholm, (bostadspriserna diffar ju lite i landet) så anser jag detta vara billigt för denna storlek på boende med allt betalt
du bör med ett lägre huspris rimmligen kunna plocka bort 1k. men som sagt allt beror på räntor och avtal.
February 5, 2003
Men säg såhär då om jag köper enplanshus 3 till 4 rum och kök ett litet hus på ca 60 - 70 KM2 och betalar på lånen mm är det värt det eller är det bättre att tex. köpa en Insatslägenhet och bo i en sån ? har 10 000 kr efter skatt kvar i lön sen så har jag bilen 500 kr i månaaden i försäkring + bensin men vad kommer det kosta att ha hus? lönar det sig att köpa ett hus eller inte?
October 28, 2002
har släkt på gotland som haft hus där ett bra tag, sen den tiden då turism inte spelade någon större roll..
Det är i innerstan innanför murarna, dom köpte det för ingenting, ett lägenhetshus på 3 våningar (3st 4 rum o kök) + ett 3 vånings gårdshus där man kan bo 5 st med litet kök o badrum..
Vad det är värt idag kan man ju bara föreställa sig...
balkong med utsikt överhavet mm...
det sura är att byggnaderna är K märkta så man får inte bygga om o hålla på...
January 24, 2003
February 19, 2002
August 21, 2001
heyl wrote: [quote=Intel4Ever]Men vad kostar det att värma upp huset i månaden? ett hus med 4 rum och kök säg 70 - 100 KM2 Tänkte köra med EL det är radhus jag funderar på.
Vill inte vara petig men jag hoppas du menar 70-100m^2, annars har du ett VÄLDIGT stort hus 🙂
Hade varit hur tufft som helst att ha ett hus på 100 kvadratkilometer.. tills den dagen kommer då man ska städa skiten.. då lär man ju få hyra en sån där gatusoptruckmaskin.. hmm.. vad fan kallas en sån egentligen.. å andra sidan, har man råd med ett sånt stort hus då har man nog fan råd att anställa en två tre hundra städare..
December 20, 2001
April 10, 2001
tom491 wrote: hus = snöskottning, fasadmålning, tapetsering, mera målning, rabattgrävning, gräsklippning, sandning, fönsterkittning - man kan fortsätta denna lista rätt länge .. .. ..
Vad jag vill säga är att det är mer än pengar att tänka på, eller har jag helt fel ?
Hehehe har du sett på "sommartorpet" eller?? 🙂
1. Snöskottning av din egen uppfart = motion
2. Fasadmålning sker ungefär vart 20:e år som oftast.
3. Tapetserar gör man i alla hem vad jag vet.
4. Likaså med målning.
5. Rabattgrävning är knapast dyrt, se även resultatet på punkt 1.
6. Sandning ??
7. Fönsterkittning???? vem gör sånt nuförtiden, såvida man inte bor i ett hus som härstammar från sekelskiftet.
Visst finns alltid dolda kostnader så man bör ha en buffert. Men många av dessa kostnader har man oavsett boende. Det fina med hus är att många av investeringarna man gör i ett hus i form av reparation osv kan man få göra avdrag för i deklaration, likaså med bankräntorna. Får tebax 17k bara för huslånet nu i sommar.
December 20, 2001
Jag bor i lägenhet,
hyresvärden tar hand om tapetsering & målning - och lagar lysknappar, fixar balkongdörren och byter badrumsarmaturen när den går sönder.
För att inte tala sådana trevligheter som stopp i avlopp och fuktskador i badrummet .. .. ..
ang sandningen,
Har du hus ansvarar du väl för ev trottoar framför huset ?
Skottning, sandning och sånt roligt man får göra på vintern ?
2 Guest(s)