October 22, 2001
Sett en massa inlägg om hur man får datadelar utan kostnad in från 3e land, dvs land utanför EU, till Sverige. Tyvärr så har de flesta fel. Jag arbetar med lite tullfrågor och gör införtullningar till olika företag. Lite tips för de som tänkt importera:
1 Ring tullen och fråga vad det kommer kosta på 0771-232323.
2 Det räcker inte med att skriva gåva på paket eller följesedel för att få in det utan extra kostnader. De får inte finnas med ett kvitto, en invoice, faktura eller liknande med i paketet som underlag. Dvs släng garantin över axeln om ni inte får de att skicka det separat som ett vanligt brev till er.
3 Man får bara ta in en gåva för max 500 kr om man ska få in den avgiftsfritt. Man kan använda flera mottagare som ska få gåvan om vill ha in för en högre summa pengar. Jag rekommenderar att man använder sig av sin familj som mottagare, dvs 2-5 personer är de vanliga. Kommer ni med typ 10 personer som mottagare så blir de svårt att få igenom de avgiftsfritt kan jag lova.
4 Se pkt och kolla vad de kommer kosta med alla avgifter, frakt, diverse utlägg osv så kommer ni inse att man sällan tjänar något på att skicka efter från 3e land.
MvH
Stal
April 9, 2001
Kul att du har koll på sådana frågor.
Du kanske kan svara på följande oxo:
Om jag beställer en vara ifrån tex USA och företaget som levererar varan står för frakten, och sedan så tar tullen i Sverige och öppnar paketet och lägger på moms...ok, detta finner jag helt ok, men varför ska JAG betala frakt ifrån tullverket hem till mig (som dom lägger på summan)?
Det är ju helt uppenbart att tullverket har brytit en leveranskedja som redan är betald och då ska väl inte jag betala frakt en gång till bara för att tullen vill titta i mitt paket?
Fy fan för sånna fasoner...
så..nu blev jag lättad.... =)
(anledningen är att jag beställde en bok och skulle få dom levererade i min postlåda, men fick istället betala frakten och hämta ut den på posten...frågan är vad det amerikanska företaget skulle säga om dom visste att den frakt DOM betalar för (oftast xpress som är dyrt) inte fungerar..??)
October 22, 2001
Tullen kan öppna paket för att se vad som finns i paketen. Hittar de en felaktigt ifylld faktura el invoice där det inte står att frakten är betald el någon förkortning typ CIF, cost in fright, så lägger man på en schablonfrakt. Så det är avs som strular då Men det är inte tullen som gör deklarationerna utan oftats en importfirma el typ FedEx, som jag arbetat på, så har man en egen import avd. De tullar in godset på de papper som finnns med det. Så känner man någon som sitter på en sådan firma så visst kan man smuggla men straffen är kännbara. En lite sjuk sak är att först får man betala fakturan, självklart, frakten, sedan blir det tull oftats att betala, sedan betalar man moms på faktura, frakt, tullavgifter. Snacka att svenska staten skinnar en på pengar, betala moms på skatt är lite LOL :arg:
Men som du gjorde att köpa en bok är att rekommendera om man hittar billiga böcker, 0% tull och 6% moms nu 😀
Annars är momsen vanligtvis 25%, finns 12% moms på vissa varor. Tullen är oftast typ 1,4-5% men kan vara 0 eller upp till 26%, oftast käder då. Datordelar har 2,7% tull.
2 Guest(s)