October 9, 2001
Hej.
Det är som sådan att jag äger en lägenhet som är värd runt 500 tusen. Det fina är att jag har inget lån på lägenheten pågrund av att min mormor avled och lämna mig ett arv så jag kunde betala av lånet.
När det gäller FSB (Förening sparbanken) så kan du belåna så mycket som lägenheten är värd.
Om vi ska komma till kritan så är jag ruskit sugen på en nyare bil (kör volvo 940) såsom en V70 eller S60.
Frågan?
Är det idiotiskt att belåna sin lägenhet för att köpa en bil?
Tack på förhand.
March 11, 2003
Ny bil är ren kapitalförstöring. Nästan i klass med datordelar, med den ganska väsentliga skillnaden att det kostar under tiden man har bilen också. Klarar du dig med den bilen du har nu, så är ny bil något man enbart bör fundera på om du har ett verkligt behov.
När det kommer till belåning av lägenheten, så ser jag det som en tillgång du har, men du bör utnyttja den till något vettigt. Räkna först på om du hade kunnat köpa ny bil utan att belåna lägenheten. Hade du inte klarat det, så bör du inte belåna lägenheten. Klarar du det i alla fall, så kan du ju utnyttja lägenheten som säkerhet för att få ett fördelaktigare lån, inget annat.
November 4, 2001
Belåna en lägenhet för att köpa bil är jättedumt i min mening iaf. Precis som denstore säger så sjunker bilden värde direkt.
Om din nuvarande bil är så dålig (så att du måste ha en ny) tycker jag att du ska köra på den och spara pengar under tiden. Du kanske inte behöver köpa den fetaste bilden heller. Så fort någon har kört in nyckeln i bilen rasar värdet. Sen har du en bra hög försäkring på en sprillans ny bil. Har du en gamal 940 kanske du bara betalar väg/halvförsäkring.
Att hoppa upp till helförsäkring + lån(+ränta) kanske blir lite mycket i månaden också?
March 19, 2003
Köp ingen ny bil utan köp en som har gått några tusen mil så kommer man undan för mycket billigare pening.
Som övriga säger, köper man en ny så förlorar man stora pengar direkt.
Förstår mig itne på fok som köper sprillans bilar, visst vilken feeling att sätta sig och starta en helt ny men ack så dyrt.
November 7, 2005
October 9, 2001
Först o främst tack för alla snabba svar. Dock tittar ni närmare så står där nyare och inte ny (tror jag iallafall). Det jag var ute efter var en nyare V70 eller S60 som har gåt några tusen mil. Kostar cirka 180 tusen. Bilen jag har går många, många mil till. Det blir ett köp för ren nöjes skull isåfall.
October 22, 2002
Om du vill ha en bil så köp en bil.
Jag ska inom ett halvår köpa en "värre" bil igen eftersom det är så grymt kul att ratta potenta bilar. Jag kommer troligtvis inte låna till bilen men däremot ha kvar mitt lån på huset.
Jag resonerar såhär. Spelar inte så stor roll om man har 200k kr mer eller mindre i lån om man redan har lån. Skiljer såpass lite i ränta ändå. Då är det bättre att veta att man kan unna sig och leva bra istf att betala av lånet med alla pengar.
Fördelen med vissa bilmärken är att om du köper lite nyare bil så finns vagnskadegaranti kvar och de resulterar i att du får billigare försäkring.
October 25, 2003
fisken wrote: Om du vill ha en bil så köp en bil.
Jag ska inom ett halvår köpa en "värre" bil igen eftersom det är så grymt kul att ratta potenta bilar. Jag kommer troligtvis inte låna till bilen men däremot ha kvar mitt lån på huset.
Jag resonerar såhär. Spelar inte så stor roll om man har 200k kr mer eller mindre i lån om man redan har lån. Skiljer såpass lite i ränta ändå. Då är det bättre att veta att man kan unna sig och leva bra istf att betala av lånet med alla pengar.
Fördelen med vissa bilmärken är att om du köper lite nyare bil så finns vagnskadegaranti kvar och de resulterar i att du får billigare försäkring.
Precis så jag menade om någon inte fattade mitt flumm (Jag är inte nykter så)
November 27, 2003
Mina bilförsäljarkompisar har visat mig lite kul diagram och ska jag dela med mig lite av dom kan jag väl säga att satsa på en bil som är minst två år gammal så kommer inte värdeminskningen inte att vara så farligt rent procentuellt iaf 😉
Första året ligger på mellan 1/3 i värdeminskning och andra ca 1/3 till. Sen planar det ut.
//Andreas
September 5, 2001
Tvekar du så gör det inte.
S60 / V70 är liksom inga bilar som är mycket bättre än din 960... inte för dem pengarna.
Ska du belåna lägenheten så gör det för något skoj, om du nu har ett bilintresse. S60/V70 är inte "skoj", XC 70 ligger mig väldigt varm om hjärtat, och jag ska äga en... när jag blir 35-40.
3 Guest(s)