Köpa ny bil? (Ska jag eller ska jag inte?)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa ny bil? (Ska jag eller ska jag inte?)
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
sp_UserOfflineSmall Offline
1052893
June 23, 2006 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

MrFreddas wrote: Haha skulle det inte vara någon skillnad på s60 t5 -01 med 250 pollar jämfört en 940 -94 med 115 pollar?

Varför en XC70? Skillnaden är inte så stor förutom att XC70 ser väldigt plastig ut och möjligtvis priset.

Det finns skillnader, men dom är inte värda pengarna.

S60 T5 är onödigt dyr. Slukar lika mycket bensin som en riktig sportbill, dessutom är försäkringen också dyr.

Men visst, så länge man inte gör några stillastående race så går den ju riktigt bra.

... fast för dom pengarna, kan du ju få en riktigt rolig rwd/4wd istället.

XC70 är högre än V70. Kommer inte ihåg, men det är mer som skiljer. Den är rolig att rasta på grusvägar.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1052908
June 23, 2006 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Ibland undrar jag hur folk tänker.
200000kr extra i lån är inget att bry sig om....:o
Det är värt att belåna egendom för att "glida"..... 🙄
Man frågar sig på vilken planet folk bor. 200000 är ju "bara" en normal årslön, skattat och färdigt, och detta för att impa på omgivningen? Jag menar, det handlar ju knappast om körglädje ifall det är någon standardbil vi pratar om. Sure, Hawkies Evo är kanske värt att bränna sina surt förvärvade i, eller någon annan entusiastbil, men en vanilla personbil? Är det värt 10 års sparkapital att köpa en Volvo? Jag ser inte ens meningen med att köpa en bimmer för de pengarna. Det enda det visar på är ju att man var dumdristig nog köra runt i bankens bil. Sure, sparar man ihop till en bil, så kan jag förstå glädjen i att ha en udda bil, men att ta lån för att köpa en bil som vilken annan jäkla låntagare kan köpa, det står över min förmåga att förstå.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1052917
June 23, 2006 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Ibland undrar jag hur folk tänker.
200000kr extra i lån är inget att bry sig om....:o
Det är värt att belåna egendom för att "glida"..... 🙄
Man frågar sig på vilken planet folk bor. 200000 är ju "bara" en normal årslön, skattat och färdigt, och detta för att impa på omgivningen? Jag menar, det handlar ju knappast om körglädje ifall det är någon standardbil vi pratar om. Sure, Hawkies Evo är kanske värt att bränna sina surt förvärvade i, eller någon annan entusiastbil, men en vanilla personbil? Är det värt 10 års sparkapital att köpa en Volvo? Jag ser inte ens meningen med att köpa en bimmer för de pengarna. Det enda det visar på är ju att man var dumdristig nog köra runt i bankens bil. Sure, sparar man ihop till en bil, så kan jag förstå glädjen i att ha en udda bil, men att ta lån för att köpa en bil som vilken annan jäkla låntagare kan köpa, det står över min förmåga att förstå.

Tror inte vi riktigt ligger på samma våglängd nu. Just nu har jag ett lån på dryga halvmiljonen för huset jag köpt. Räntan på lånet är knappt 20k kr per år.

Jag har även en hög pengar på kontot som jag har "ligger" efter lägenhetsförsäljning och avveckling av min förra bil. Säg att jag skulle betala av dom pengarna på lånet och inte ha några pengar liggandes eller att göra det som faller på gör ju inte mig gladare. Räntesumman per år skulle då minska med 6-8k kr vilket inte är så mycket.

Därav har jag kvar mitt lån och ska i höst eller vår inhandla en ny mer potent bil som jag hade förut. För ni som undrar så hade jag en impreza förut, de är en bil som ger enormt med körglädje.

Är trevligare att ha pengar att röra sig med nu och göra det man vill. Betala av lånet kommer jag hinna göra ändå, men visst jag skulle kunna börja amortera 3-4k kr i månaden nu. Men till vilken nytta, att inte få göra det man vill och å vända på kronorna?

Nä, man ska ha kul på vägen till graven också.

EDIT:
Bör tilläggas att varenda krona har tjänats in av mig själv så någon silversked finns inte...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1052956
June 23, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Off topic: Vad är det för bil du håller på att kolla in nu då, fisken?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1052975
June 23, 2006 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote:
Är trevligare att ha pengar att röra sig med nu och göra det man vill. Betala av lånet kommer jag hinna göra ändå, men visst jag skulle kunna börja amortera 3-4k kr i månaden nu. Men till vilken nytta, att inte få göra det man vill och å vända på kronorna?

Nä, man ska ha kul på vägen till graven också.

EDIT:
Bör tilläggas att varenda krona har tjänats in av mig själv så någon silversked finns inte...

Du säger att du kommer attha tid att betala av lånet i alla fall. När då? När du blir äldre, och inte har några utgifter längre? När det inte längre finns ränta, eller kanske i drömmens värld, när inflationen har ätit upp dina miljoner i lån?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1052999
June 23, 2006 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Var lite det jag försökte säga...

Du har något som tar dig från punkt A till punkt B.

Varför köpa något nytt när det du har redan fungerar. Om du nu inte har intresse i att köpa något entusiastiskt och med mycket körglädje. En S60 T5 faller inte in i den kategorin...

Dvs, det är inte värt att dra på sig lån för den bilen.

Fast du kanske tycker det är världens bästa och roligaste bil, isf kör på.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 348
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL