January 29, 2007
Okej nu är det så att jag vill köpa 2 saker samtidigt.. En ny datorskärm och en ny gitarrförstärkare. Vill ha båda exakt lika mycket, så jag kan inte bara köpa den ena liksom. Problemet är att jag bara har råd med EN utav dom, efter idogt sparande har jag lite över 3000 kronor att tillhandahålla
Och för någon dag sedan såg jag att jag skulle kunna köpa skärmen för 130 kr (+25 om ajg förstått det rätt?) i månaden i 3 år. Detta verkar ju helt okej tycker jag, får ju barnbidraget och sådär så det skulle inte vara så värst smärtsamt.
Men - Finns det några hakar med detta som jag borde känna till? Stod någonting om 7.95 % ränta, är det redan inbakat i månadskostnaden? Och framförallt, vad tycker ni om att göra ett sådant här köp? Vet att dom flesta kommer säga att jag borde spara, men det ORKAR jag inte 😛 Kul med andra synpunkter.
Jag vet att varan (Som kostar ~3000 kronor) höjs med ganska mycket pengar i det slutgiltiga priset.
GLAD för synpunkter på min idé 😀
Skärmen jag tänkt är en Samsung 226BW, men funderar också på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs
Det blir ju bara typ 20-30 spänn extra i månaden 😛
July 14, 2003
Tycker det beror helt på vilka villkor som gäller, t ex. kommer jag att betala en del av min tv på avbetalning då det inte kostar mer än 300kr extra i uppläggavgift sedan ingen ränta och ingen avi-avgift. Detta gäller hos expert (har en kompis som ger mig bra pris där dessutom så det är nästan inköpspris :)) Då ser jag ingen som helst anledning att spara när jag kan köpa den nu. Men om villkoren är kassa så skulle jag antingen spara eller leta efter någon annat typ av avbetalning, t ex. föräldrar som föregående talare var inne på...
January 13, 2004
Låter mycket i ränta!
Tror du får bättre ränta på datorbutiken.com
Se också om du inte kan få dina föräldrar att stå för köpet, du får nog bättre ränta då. Bäst är ju om du kan låna delar eller hela beloppet av dina föräldrar och de sedan betal tillbaka till dom.
Sedan skulle jag nog inte ta avbetalning på 3 år, ta 1 eller 2 max.
May 8, 2001
Barnbidrag och lån... Det är nog ingen populär kombination! Om du menar att dina föräldrar ska ta lånet (avbetalningen) så funkar det nog men man får nog inget lån om man inte har någon inkomst... Eller har jag fel? Var ett tag sedan jag var i den situationern...
EDIT: Exempel på krav från datorbutiken.com
- Fast anställd minst 6 mån (är du pensionär så räknas det som "anställd")
- Inga betalningsanmärkningar
- Årsinkomst på min. 120000:-
- Över 18 år
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
January 8, 2005
har man ingen inkomst (barnbidrag är knappast inkomst) så är det ingen ide att låna för något..
om jag vore du så hade jag tagit ett extraknäck som tidningsutdelare eller vad som helst, och isf lånat av dina föräldrar eller en bekant, så kan du betala av i klump summor.. efterhand som du får in pengar från ditt extraknäck.
betala av via dina små pengar som du får för barnbidraget hade jag inte gjort.
Den som har skuld är aldrig fri.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 27, 2003
jag skulle aldrig råda någon att köpa på avbetalning. det är en del dolda avgifter (Uppläggningsavgifter med mera). I slutändan kommer du säkert att betala en bra bit över varans pris. speciellt om du tar det på tre år. (25kr i månaden i tre år = 900kr i bara uppläggningsavgifter).
Klarar du inte av att betala en finansiering på under Ett år (elva månader med betalning) så ska du ABSOLUT INTE köpa det på krita (på ett år betalar du ca 600kr totalt i extra avgifter - vissa kan tycka att det är värt det). Om om du nu vill betala på krita, gör det med Handelsbanken Finans eller Resurs Bank (jag har erfarenhet med båda dessa, och de är relativt billiga. men givetvis inte lika billiga som kontant)
Om du absolut bara måste ha båda så råder jag dig att låna pengar av vänner eller familj istället, alternativt köp begagnat
February 10, 2004
OMG! gör det inte! det är de sämsta skiten du någonsin kan tänka dig! jag köpte min dator, ca. 10k, med handelsbanken finans, det har tagit mig 2 år att betala av den jävla räntat! dom där 10 tusen fick jag bort direkt, tog 4 mån, så va det klart, men sen tillkommer en ränta som heter duga, + 25 spänn för pappersfakturan som skickas hem. i går ringde jag 2 ggr för att vara helt säker. betalade idag ut 445kr som endast är ränta + avi avgift.
btw, man måste vara minst 18år och ha en fast inkomst för att man skall få ta saker på avbetalning. dom ringer sedan till företaget som håller i delbetalningen och gör en kreditupplysning på dig.
SKIT I ATT DELBETALA! KÖP SAKERNA NÄR DU HAR CASH I HANDEN!!!!!!!!
/Adde
1 Guest(s)