July 27, 2002
engine52 wrote: Du har väl fortfarande räkningar att betala i form av bredband/telefoni/övrigt. Det klassar jag som "skuld"
Tycker jag inte. Hyra betalar man för man hyr utrymme, övriga räkningar betalar man för man nyttjar en tjänst.
Inga skulder här inte. Du kan göra ett medvetet val att överge allt detta och inte betala mer. Men då är du ju hemlös. :p
En skuld är något som MÅSTE betalas in och som du inte får något av, som du inte redan fått ..
September 16, 2007
Callister wrote: Tycker jag inte. Hyra betalar man för man hyr utrymme, övriga räkningar betalar man för man nyttjar en tjänst.
Inga skulder här inte. Du kan göra ett medvetet val att överge allt detta och inte betala mer. Men då är du ju hemlös. :p
En skuld är något som MÅSTE betalas in och som du inte får något av, som du inte redan fått ..
Hyra sa jag ingenting om? Mobilabbonemang t.ex är mer sånt jag syftade på.
October 29, 2007
January 29, 2007
Tack för alla sypunkter allihopa, mycket att fundera på nu. Jag vet att jag kommer få avbetala den väldigt länge och sådär, men ändå, 150 kr är väl ingenting om jag får 1050 kr i månaden?
Har läst på litegranna, och om man kollar på dustins hemsida så står det:
12 månader räntefritt (första månaden betalningsfri, därefter 11 st delbetalningar)
En uppläggningsavgift om 295 kr samt 25 kr/mån i administrativ avgift ingår i månadskostnaden. Du kan också välja att betala hela beloppet nästa månad, då tillkommer endast 25 kr. Du har alltid möjlighet att när som helst slutbetala skulden utan att det kostar dig någonting extra. Ex: Vid köp om 11 delbetalningar med 0% kampanjränta är den totala kreditkostnaden 570 kr. Vid ett köp på 10.000 kr är den effektiva räntan 11,8%
Om jag har förstått det där rätt så skulle det bli räntefritt om jag lade kostnaden på ett år, och om jag då köpte den här skärmen:
http://www.dustinhome.se/pd_50.....08771.aspx
Så skulle det kosta ~250 kr i elva månader?
January 29, 2007
whak wrote: Varför inte bara lägga undan ca 800:-/månaden och köpa den kontant?
DÄRFÖR att killar i min ålder inte klarar av att vänta på saker och ting, speciellt inte gitarrförstärkare och skärmar
Men alltså nu har jag bröjat fundera.. Är det verkligen så stor skillnad mellan en CRT skärm och en plattskärm? Som ajg har förstått det är skillnaden att bilden blir skarpare, starkare, större och förstås platt. Om jag har förstått det rätt är det alltså dom skillnaderna jag får om jag lägger ut 3000 kr?
January 8, 2005
skillnaden är väl rätt stor antar jag, men inget jätte enligt mig... bytte från 21" CRT till 22" TFT och klart jag märker skillnad, men det var ju inte så att jag inte klarat mig med 21" CRT.
om du bor nära halmstad så har jag 2 st 21" CRT som du kan få för några ynka hundralappar..
best regards, pole
July 27, 2006
Grejsimojs wrote: Tack för alla sypunkter allihopa, mycket att fundera på nu. Jag vet att jag kommer få avbetala den väldigt länge och sådär, men ändå, 150 kr är väl ingenting om jag får 1050 kr i månaden?
Har läst på litegranna, och om man kollar på dustins hemsida så står det:
12 månader räntefritt (första månaden betalningsfri, därefter 11 st delbetalningar)
En uppläggningsavgift om 295 kr samt 25 kr/mån i administrativ avgift ingår i månadskostnaden. Du kan också välja att betala hela beloppet nästa månad, då tillkommer endast 25 kr. Du har alltid möjlighet att när som helst slutbetala skulden utan att det kostar dig någonting extra. Ex: Vid köp om 11 delbetalningar med 0% kampanjränta är den totala kreditkostnaden 570 kr. Vid ett köp på 10.000 kr är den effektiva räntan 11,8%Om jag har förstått det där rätt så skulle det bli räntefritt om jag lade kostnaden på ett år, och om jag då köpte den här skärmen:
http://www.dustinhome.se/pd_50.....08771.aspx
Så skulle det kosta ~250 kr i elva månader?
Nej, först och främst är räntefritt en sanning med modifikation, uppläggningsavgifter och aviavgifter ersätter "nollräntan".
Ungefär som att macken erbjuder gratis full tank mot en påfyllningsavgift på 650kr...
Du kommer betala 2690 + 49 + 295 + 11x25 = 3309 kr
3309/11= ~300 kr/mån, av dessa 300 kr består ~52 kr av rena avgifter för ditt köp.
Enkel överslagsmatematik ger alltså att en 50-lapp av 300 är en sjättedel, din effektiva årsränta baserat på ditt köp ligger alltså på runt 17%.
Knappast räntefritt eller hur?
October 7, 2002
engine52 wrote: Alltså är ingen fri, för vem är 100% skuldfri?
Beror på om CSN räknas eller inte. Men räntan på CSN-lånet är ju ungefär jämförbar med inflationen nu för tiden, så någon större anledning att skynda på avbetalningen av de drygt 200kkr jag är skyldig dem. Jag tjänar på att låta mina pengar stå på ett välavkastande bankkonto istället för att ge dem till CSN, eftersom räntan är ungefär hälften högre där, även efter skatteavdrag. Lägg till att inflationen knaprar i kanten på lånebeloppet => TERdON betalar bara in minimibelopp till CSN...
September 5, 2001
Jag hade lätat andra alternativ.
Köpte en kamera precis som du ville köpa din skärm. Nu efter ett år är kameran gammelmodig och sleten, dvs knappast värd de 8300:- man betalade på ett år för något som egentligen kostar 6999:-. Sunk! Och jag har endå nitton gånger mer än dig i inkomst.
Mitt råd är att kika beg. efter en skärm eller förstärkare. Att belåna sig själv i tidigt stadium är inget att rekommendera. Visst att man bara lever en gång, men pröjsa 150kr i mån i tre år det är ganska länge för något som droppar i värde med 1/3 så fort du öppnat paketet...
June 11, 2001
För så små pengar så är det bara kontokredit eller lån av släkting som är intressant.
I ditt fall är bara dina släktingar användbara då en kontokredit (minimum oftast 5000 kr) i princip kräver en inkomst på minst dubbla krediten (kanske inte banken kräver det, men praktiskt sett så krävs det).
2 Guest(s)