köpa skor från ebay/usa|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
köpa skor från ebay/usa
n0sham3
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 30, 2004 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, det är så att jag har tänkt att beställa ett par skor från usa (ett eller två par pumaskor för att vara mer exakt) dels för att man ej kan få tag på den modellen i europa och dels för att testa och se hur det går att handla därifrån (aldrig köpt någonting utanför eu)

Har dock ett par frågor som jag gärna skulle vilja få besvarade innan jag bestämmer mig för att göra det.

1. Någon här beställt skor från usa / ebay och isf funkade det bra?
2. De som säljer skor på ebay, är det begagnade eller nya? (kanske skiljer sig, men i stort sett menar jag)
3. Finns det andra/bättre ställen (affärer) att köpa ifrån som funkar bra samt skickar dem till sverige?
4. Är det samma storlek där som här? Dvs när man kollar på storlekarna så står det US: 10, FR: 43, är storleken på skorna 43 om jag beställer strl 10 därifrån?
5. Hur mycket är det i frakt därifrån hit (kan tänka mig att det är olika, men någon vet kanske detta)
6. Kan paketet fastna i tullen och hur stor är chansen isf?
7. Om paketet skulle fastna i tullen, vad händer då? Får jag en lapp hem om att tullen har mitt paket och att jag måste betala extra eller förlorar jag paketet? Hur mycket skulle det kosta i tull/skatt?

Det blev en massa frågor tyvärr, har sökt lite i forumet men inte fått svar på alla frågor så jag hoppas att ni kan ge mig ett svar på de flesta. Vore kul att beställa skor därifrån, just för att det finns ett större utbud med fina modeller + att man har "unika" skor och inte går runt medn ett par som nästan alla redan har typ "puma repli cat" etc.

v.h. Boris

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
682798
July 30, 2004 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Det där med US strl 10 stämmer, så anger de storlekarna där..
Om det fastnar i tullen vet jag inte, men allt mann köper från utom eu ska man väl betala tull på?
Så om det gör det antar jag att de e de vanliga % + tullavgift.
Jag betala drygt 150 spänn i sån avgifter för att spel som kostade ~450 spänn, så runt en tredjedel extra är det.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
682801
July 30, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Storlekar skiljer sig lite. Jag hade en halv till enstorlek mindre på skor jag köpte i USA jämfört med här. Jag har 42 enligt nordisk storlek och 41- 41 1/2 i USA. (Nordisk och sydeuropeisk skiljer sig oxå.)

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
682803
July 30, 2004 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

En sak till: Räkna med tull om du köper från företag i USA. Produkterna ska ju in i EU. Köper du från privatperson kan dom alltid packa det så det ser ut som ett vanligt privat paket. Frakt vet jag inget om.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
682805
July 30, 2004 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Storlekar skiljer sig lite. Jag hade en halv till enstorlek mindre på skor jag köpte i USA jämfört med här. Jag har 42 enligt nordisk storlek och 41- 41 1/2 i USA. (Nordisk och sydeuropeisk skiljer sig oxå.)

Det där kan ju skilja sig från märke till märke dessutom.
Jag har haft allt mellan 44 och 48 på skor.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
682807
July 30, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=John_lz]Storlekar skiljer sig lite. Jag hade en halv till enstorlek mindre på skor jag köpte i USA jämfört med här. Jag har 42 enligt nordisk storlek och 41- 41 1/2 i USA. (Nordisk och sydeuropeisk skiljer sig oxå.)

Det där kan ju skilja sig från märke till märke dessutom.
Jag har haft allt mellan 44 och 48 på skor.

Helt riktigt! Vi får väl förutsätta att n0sham3 vet vad han normalt har för storlek på skor av märket Puma.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
682815
July 30, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

1. Ja det funkade alldeles utmärkt för mig.
2. De jag köpte var nya, men det är ungefär 50/50 om de är nya eller beg. på ebay. Står i auktionen vanligtvis.
3. Dunno...
4. Hmm jag köpte 9'or och det var 43 EUR. Kom ihåg att skilja på 9 US och UK bara. Det finns konverterare på ebay för skostorlekar.
5. Runt 150 kr.
6. Mina skor "fastnade inte" direkt, utan de kontrollerade mer varan. Jag fick dock betala svenska tullen en hundring för besvaret 🙁 (Jag har beställt massa andra grejer från ebay men skorna var de ENDA grejerna jag behövde tulla för.)
7. Ingen aning... det är väl snarare så att tullen kontrollerar varan och sen skickar den vidare till mottagaren om inget knark hittas typ 😉

n0sham3
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
682846
July 30, 2004 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppsan, fler svar än vad man hade kunnat hoppas på. Tackar för det grabbar, kanske är smart att leta efter en 9.5, för skorna tänjer sig iaf lite efter ett tag, hellre lite för tajta i början än för stora. Skall bli kul att testa detta, kanske rentav blir så att jag i fortsättningen också köper från usa. Tackar återigen grabbar!

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
682906
July 30, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

ett tips då när du ska lägga bud vänta tills de typ e mindre än 1min kvar o så lägger du ett bud, ja la ett bud när de va 30s kvar o när de va 1sek kvar då bjöd en över mig 🙁

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
682933
July 30, 2004 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: ett tips då när du ska lägga bud vänta tills de typ e mindre än 1min kvar o så lägger du ett bud, ja la ett bud när de va 30s kvar o när de va 1sek kvar då bjöd en över mig 🙁

Ja sånt är surt, men det beror på att de flesta seriösta bidder kör med programm som påminner när det är 1 min kvar på en viss auktion, så att man då bara kan gå in och slänga in ett bud.

Annars så kan du ju lägga ett bud som är långt över det lägsta. Exempelvis du skriver in $100 som ditt bud på en tröja som bara ligger på $15, men trots detta så syns ditt bud som $16. När nån annan lägger $17 så lägger ebay autiomatiskt över åt dig upp till $100... Så det behöver ju inte vara så att nån går in 1 min innan auktionsslutet, utan han kan ju faktiskt ha skrivit in ett större bud än vad som syns på skärmen... Ett tips är att alltid när man bjuder skriva in vad man MAXIMALT kan tänkas betala för varan och sen bara vänta till auktionsslut och hoppas på det bästa 😉

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
682954
July 30, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: [quote=Snowman89]ett tips då när du ska lägga bud vänta tills de typ e mindre än 1min kvar o så lägger du ett bud, ja la ett bud när de va 30s kvar o när de va 1sek kvar då bjöd en över mig 🙁

Ja sånt är surt, men det beror på att de flesta seriösta bidder kör med programm som påminner när det är 1 min kvar på en viss auktion, så att man då bara kan gå in och slänga in ett bud.

Annars så kan du ju lägga ett bud som är långt över det lägsta. Exempelvis du skriver in $100 som ditt bud på en tröja som bara ligger på $15, men trots detta så syns ditt bud som $16. När nån annan lägger $17 så lägger ebay autiomatiskt över åt dig upp till $100... Så det behöver ju inte vara så att nån går in 1 min innan auktionsslutet, utan han kan ju faktiskt ha skrivit in ett större bud än vad som syns på skärmen... Ett tips är att alltid när man bjuder skriva in vad man MAXIMALT kan tänkas betala för varan och sen bara vänta till auktionsslut och hoppas på det bästa 😉

joo ja vet de men ja ville inte betala så mycket mer för grejen så

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL