April 18, 2003
Gueno wrote:
Synd att vi aldrig kommer få se den i Sverige.
Vägarna är för smala. :arg:
Våra vägar är inte för smala för jänketruckar som får vara max 8’ 6” i USA vilket blir 2.59 (2.60 har vi). Däremot så är dom för lång för oss då våran maxlängd (24 meter, 25.25 om du har rätt kombination) gäller hela ekipaget, i staterna så har man en maxlängd på 53 fot som gäller trailer, totallängden på en trailerdragare är inte begränsad. Det innebär att längden på dragaren inte har så stor betydelse annat än att den blir otymplig om den blir för lång. Skulle vi ha så långa dragare i sverige så får vi knappt ha nån trailer bakom. Det är väl ett av huvudskälen till att vi inte kommer att få se såna dragare i nån större omfattning. Kan även tänka mej att dom blir för dyr om man tar hit dom men jag vet inte vad dom kostar over there.
November 29, 2003
Gueno wrote:
Synd att vi aldrig kommer få se den i Sverige.
Vägarna är för smala. :arg:
Jag är glad att dom inte kommer till Sverige, skulle det komma en såndär till Milko och ska tömma tankarna så jag dra på dass direkt. Dom kräver redan minst 3-3.5 i bredd vilket skulle innebära mer jobb för oss eftersom de flesta vägrar lägga i backen eller ska fylla båda tankarna.
April 18, 2003
whak wrote: [quote=Gueno]
Synd att vi aldrig kommer få se den i Sverige.
Vägarna är för smala. :arg:
Jag är glad att dom inte kommer till Sverige, skulle det komma en såndär till Milko och ska tömma tankarna så jag dra på dass direkt. Dom kräver redan minst 3-3.5 i bredd vilket skulle innebära mer jobb för oss eftersom de flesta vägrar lägga i backen eller ska fylla båda tankarna.
Hur menar du då? Våra lastbilar är ju bara 2.6 breda.
November 29, 2003
Jekyll 3000 wrote: Jo men hur blir det mer jobb för er om dom inte lägger i backen? Samt vad har bredden med det hela att göra? Kopplar dom inte slangarna själv när dom pumpar ur? Har aldrig lossat tankbil på milko bara lastat vanligt ekipage så nu blir jag ju nyfiken.
Ska dom bara fylla tanken längst fram så kan dom slänga i backen och backa när dom är färdiga så slipper vi flytta på alla pallar och tunnor som står i "kö" och väntar på att våran maskin. Backar dom så slipper vi flytta på dem. Jo dom kopplar slangarna själva, men när det är saker ivägen så vill dom att vi ska hjälpa dem att flytta på sakerna, fyller dem bara en tanken så tycker jag gott och väl att dom kan backa ut istället för att vi ska dra bort flera pallar med hand truck för att dom ska kunna åka rakt igenom.
Hoppas du fick svar på dina frågor. 🙂
October 22, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=Gueno] Synd att vi aldrig kommer få se den i Sverige.
Vägarna är för smala. :arg:
Våra vägar är inte för smala för jänketruckar som får vara max 8’ 6” i USA vilket blir 2.59 (2.60 har vi). Däremot så är dom för lång för oss då våran maxlängd (24 meter, 25.25 om du har rätt kombination) gäller hela ekipaget, i staterna så har man en maxlängd på 53 fot som gäller trailer, totallängden på en trailerdragare är inte begränsad. Det innebär att längden på dragaren inte har så stor betydelse annat än att den blir otymplig om den blir för lång. Skulle vi ha så långa dragare i sverige så får vi knappt ha nån trailer bakom. Det är väl ett av huvudskälen till att vi inte kommer att få se såna dragare i nån större omfattning. Kan även tänka mej att dom blir för dyr om man tar hit dom men jag vet inte vad dom kostar over there.
Nu ska jag ge mig in på lite djupare vatten. Eftersom vi får ha 24m, eller 25,25m när vi kör trailer med dolly, alternativt dragbil+trailer+kärra sålänge flaklängden inte överstiger 21,86m.
Eftersom dragbil+trailer får ha längden av 24m så bör inte lagen sätta några hinder eftersom dom flesta trailar ligger runt 13,6m. Dom längsta trailarna jag har sett är 18m, då bör man fortfarande klara sig under 24m.
Det som jag tror kan vara problemet är kanske miljöklasserna, men den bör klara sig tycker jag. Sen så är nog det inte lönt att importera en dragare som bara kan användas i Sverige och Finland som tillåter 24m ekipage. Går dock inte att ha den i resten av Europa där man skulle kunna ha nytta av hytten eftersom dom "bara" tillåter 18m.
Här är lite info för den som vill läsa om längd, bredd och vikt av fordon.
April 18, 2003
Whak: jo vi gör allt för att slippa backa så är det bara. Man vill ju inte att folk ska se hur vingligt det går bakåt 😉
Fisken: det är inte bara totallängden som man måste ta hänsyn till, ekipaget måste även hålla sej inom en viss svepyta i kurvorna, dvs det får inte ta för mkt plats. Trailern jag kör är 17.98 invändigt och längre än så går det inte att göra dom tydligen, den ligger precis på alla gränser när man svänger. Personligen tycker jag dock att den är smidigare efter vägen än en 13.6 trailer då min har ett kortare avstånd från kingpin till trippeln och svänger på sista axeln. Då skär det lika mkt i kurvorna. Nackdelen är att man måste tänka på att bakänden svänger ut väl 1 meter åt "fel" håll när man svänger i korsningar.
Men jag skulle tänka mej att priset är det mest avskräckande på dessa bilar då dom förmodligen inte skulle vara helt gratis att importera. Vet dock inte varför ingen har gjort det, måste vara nån lag som sätter stopp för det.
November 29, 2003
Jekyll 3000 wrote: Whak: jo vi gör allt för att slippa backa så är det bara. Man vill ju inte att folk ska se hur vingligt det går bakåt 😉
Hmm vad får man lära sig på körskolan nu för tiden?
Det roligare är att det kan komma en tjej, med en 24m långtradare och backar in och lämmnar stuffs sen kör hon iväg igen.
Det brukar jag tänka på när killarna kommer och måste köra igenom eftersom dom inte "kan" backa. :D/
October 22, 2002
whak wrote: [quote=Jekyll 3000]Whak: jo vi gör allt för att slippa backa så är det bara. Man vill ju inte att folk ska se hur vingligt det går bakåt 😉
Hmm vad får man lära sig på körskolan nu för tiden?
Det roligare är att det kan komma en tjej, med en 24m långtradare och backar in och lämmnar stuffs sen kör hon iväg igen.
Det brukar jag tänka på när killarna kommer och måste köra igenom eftersom dom inte "kan" backa. :D/
På körskolan lär man sig inte att backa, möjligtvis lite av principen att backa. Lär sig gör man dom första 300 ggr man backar till port där det är trångt eller backar för att man måste.
Angående varför man hellre kör framåt är enkelt, det är lättare. Är inget att skjuta under stolen med. Är ungefär samma sak varför går vi framåt? För att det är lättare 😉
Sen beror det lite på hur ljuset det är, har själv backat in in på flera ställen och det är ett helvete om det är ljust ute eftersom då blir det bäcksvart i porten man backar in i. Då är det mindre kul när man inte ser så bra.
October 22, 2002
Jekyll 3000:
Klart jag vet att ekipaget måste kunna vända runt inom 12-13m cirkel med en mittpunkt på 2m. Något sånt är det har jag för mig. Jag ska inte förespråka hur VT svänger eller inte eftersom det är svårt att avgöra. Dock så kan jag ju säga att dom flesta amerikanska trailers har ju kingpinen långt fram, dvs långt avstånd till trippeln vilket inte gynnar svängradien. Sen så kan man nog inte ha så mycket överhäng framåt även om man "kopplingsplattan" långt bak.
Som du ser så kör jag inte trailer utan "vanliga" 24m 😛
Kan ju iaf enas om att den är dyr att ta hit men dock fin och lite villha faktor på den. Vilket åkeri/kanske egen kör du för?
April 18, 2003
Whak: En tjej törs inte göra annat för då blir dom tyvär utdömd. En karl gör det bara av lathet. Sen när man har backat några tusen gånger så är det inte lika modernt längre, då undviker man det om man kan 🙂 Finns som inget att bevisa längre. Kommer ihåg när man nyss fått körkortet, då tog man alltid dom svåraste backningarna man kunde hitta och hoppades att nån skulle se 🙂
Fisken: Visst är den läcker inte tu tal om det. Det som talar mot vt:n är dess långa axelavstånd som gör att bilen blir ovig i sej när man svänger med den, dom är ju lika lång som våra flakbilar, det i kombination med en trailer gör att det blir osmidigt. Vändskivan sitter alltid strax framför driven om det är en 2 axlig bil eller en pusher. Är det en vanlig 3 axling sitter den strax bakom driven. Så det måttet är i princip alltid det samma och inverkar inte så värst mkt på smidigheten. Det är ju inte som på ett vanligt ekipage där man kan ha draget väl över två meter bakom driven, det blir ju mkt lättare att backa då samt att det blir smidigare när man svänger mot om man har draget alldeles bakom boggien på bilen. Sen att jänkarna har så långt mellan kingpin och boggien på trailern gör att trillan blir väldigt osmidig. Kan ju säga direkt att jag inte skulle vilja köra ett sånt ekipage här i Sverige där vägarna inte är anpassade efter dom.
Min trilla är så lång så för att klara svepet så sitter kingpin väl en meter längre in under trailern än vanligt vilket innebär att även bilarna har dryga metern längre axelavstånd mot en "vanlig" dragare, bara den metern gör rätt stor skillnad.
Så för att samfatta allt detta svammel så kan man säga att det finns två mått som avgör hur mkt plats ett trailerekipage behöver i kurvorna, dels axelavståndet på bilen och dels avståndet från kinpin till axlarna på trailern. Längre avstånd på nått av dom innebär att det skär mer i kurvorna. Jänkarna har lååångt på båda.
April 18, 2003
Smirnoff wrote: Vart tillverkas dessa lastbilar?
Är det inte så att Försvarsmakten har sånna lastbilar som de rullar pansariet med 🙂 ?
VT 880 som fisken länkade till i början görs i USA, likaså alla andra Volvolastbilar som dom säljer där. Dom som säljs i Sverige och resten av Europa görs här i Sverige. Volvo görs även på nått ställe till bla i Brasilien.
Kör inte armén med vanliga Svenska lastbilar? Iaf dom jag såg när jag gjorde lumpen. Körde en 6-hjulsdriven Scania SBAT när jag gjorde lumpen.
3 Guest(s)