August 20, 2001
Hej
Har nyligen köpt en nygamal bil (VW Golf -83). Innan jag köpte den har jag haft en ny bilstereo skräpandes (köpte den till min förra bil som brakade ihop). Självklart är där ju inga ISO kontakter i VWn utan bara + kabel/jord kabel. Så jag tänkte koppla på en universal ISO kontakt. Vad jag undrar är var minnes-kabeln ska kopplas. Det är en lila kabel som finns på ISO-kontakten som gör att tex radio stationer ligger i minnet även när bilen är avstängd...
November 26, 2002
Koppla minneskablen till en +kabel som du alltid har ström på oavsett om bilen går eller inte. Koppla pluskabeln från stereon så direkt till batteriet som möjligt med en säkring på kabeln. Använd helst minst 2,5 mm2 kabel. Jordkabeln drar du till närmaste jord där du får bra kontakt, förslagsvis i ett fäste till en framstol. Om du vill att bandaren bara ska funka när du har nyckeln i tändning/radioläge måste du koppla motsvarande kabel (brukar vara rosa) till säkringsdosan, där finns det i princip alltid säkring för just detta syfte. Det här finns säkert beskrivet i manualen till stereon oxå.
Mvh,
John
2 Guest(s)