January 16, 2004
Jag har köpt en beg. cd till bilen. Men probemet är hur den ska kopplas in, trådarna är klippta (ej stulen) på den så de får bli kabelskor. Men hur vet man vad som är plus och minus? Det finns en röd och en svart, naturligtvis så borde den svarta va minus och röda plus, men den svarta är tjockare än den röda. Kan man mäta fram på nå vis vilken som är vilken??
November 26, 2002
Du har säkert mer än en kabel som ska kopplas till +polen. En pluskabel ska till kontinuerlig +ström och sen har du säkert en som ska kopplas till tändningen. Den kan du även koppla direkt på plus så funkar spelaren även utan att du har nyckeln i "radioläge". Vad är det för märke? Kan su inte hitta ngn manual eller liknand epå nätet?
January 16, 2004
John_lz wrote: Du har säkert mer än en kabel som ska kopplas till +polen. En pluskabel ska till kontinuerlig +ström och sen har du säkert en som ska kopplas till tändningen. Den kan du även koppla direkt på plus så funkar spelaren även utan att du har nyckeln i "radioläge". Vad är det för märke? Kan su inte hitta ngn manual eller liknand epå nätet?
Det är en sony cdx-4170R. Jag har googlat men hittar inget.
Pojo wrote: Inte så konstig om jorden är grövre då den är viktigast. Men det förstår ni väl inte om ni inte är nån elektronikkunnig typ.
Jaså...men varför är det plusen man har säkring på då? Finns ingen anledning att minus skulle vara tjockare.
fisken wrote: Om du har en lite nyare bil så finns det ISO kontakter i bilen också. Åk till BRL eller MDS och säg vad du har för bil och stereo. Då får du den kabeln som behövs för ca: 150kr. Åk hem och poppa
Ja de skulle funka om de inte vore så att trådarna bara hänger i bilen också (utan kontakt)
February 16, 2004
Suizide wrote:
[quote=Pojo]Inte så konstig om jorden är grövre då den är viktigast. Men det förstår ni väl inte om ni inte är nån elektronikkunnig typ.
Jaså...men varför är det plusen man har säkring på då? Finns ingen anledning att minus skulle vara tjockare.
Jordningen är viktigast!
Men strömmen tas från plus därför sitter säkringen på den.
April 18, 2003
Prova att koppla den svarta till jord, röd till batteriet och gul via tändningen.
Blå med vit rand är förmodligen kicken till slutsteget.
Vit borde vara vänster fram.
Grå borde vara höger fram.
Grön borde vara vänster bak.
Lila borde vara höger bak.
Har du ingen tändningsström så kan du lägga gul på batteriet med den röda men då får du slå av och på stereon för hand hela tiden och det lessnar man fort på.
[Disclaimer]Kan ju tillägga att jag inte lämnar nån garanti på det hela =) [/Disclaimer]
February 19, 2003
Jorden är inte viktigast.
Utan - (jord) funkar det inte
Utan + funkar det inte heller
båda krävs och är således vilka viktiga.
Jord är oftast grövre därför att det är gemensam jordning.
En apparat kan t.ex. ha 2st +12v kablar och en +5v kabel men bara en jordkabel.
Genom jorden strömmar då mer ström än i de separata + kablarna och behöver därför vara grövre.
December 5, 2001
silke wrote: Jorden är inte viktigast.
Utan - (jord) funkar det inte
Utan + funkar det inte hellerbåda krävs och är således vilka viktiga.
Jord är oftast grövre därför att det är gemensam jordning.
En apparat kan t.ex. ha 2st +12v kablar och en +5v kabel men bara en jordkabel.
Genom jorden strömmar då mer ström än i de separata + kablarna och behöver därför vara grövre.
Han menar väl att man ska bli påmind att jorda och inte koppla direkt till batteriets minuspol.
January 16, 2004
Jekyll 3000 wrote: Prova att koppla den svarta till jord, röd till batteriet och gul via tändningen.
Blå med vit rand är förmodligen kicken till slutsteget.
Vit borde vara vänster fram.
Grå borde vara höger fram.
Grön borde vara vänster bak.
Lila borde vara höger bak.Har du ingen tändningsström så kan du lägga gul på batteriet med den röda men då får du slå av och på stereon för hand hela tiden och det lessnar man fort på.
[Disclaimer]Kan ju tillägga att jag inte lämnar nån garanti på det hela =) [/Disclaimer]
Han jag köpte den av sa att gul va nå mute grejs ?!?
January 16, 2004
Nu är den inkopplad och klar. Och de var som du sa Jekyll 3000. Men de tog ett tag innan jag fatta att gul och röd skulle läggas ihop, eftersom att när jag koppla in bara röd så funkade de att trycka i och ur skivan, så ja trodde den va pajj först, sen när jag koppla in den gula också så funka de fint! Och de stämde med färgerna som du skrev också Jekyll 3000. Tack!
2 Guest(s)