May 23, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Kan någon förklara en av de mest grundläggande saker för den här killen, jag orkar inte.. :arg:
Taget från http://www.lidingomarin.se
Tvåtakt (Twostroke)
Bränslet antänds varje gång som kolven är i sitt övre läge i cylindern.
Få rörliga delar. Lätt och relativt billig konstruktion.
Högre effekt i förhållande till cylindervolym.
Relativt låg bränsleförbrukning på insprutningsmodeller, högre förbrukning på förgasarmodeller.
Fyrtakt (Fourstroke)
Bränslet antänds varannan gång som kolven är i sitt övre läge i cylindern.
Många rörliga delar. Relativt tung och dyr konstruktion.
Lägre effekt i förhållande till cylindervolym.
Låg bränsleförbrukning.
Vad är det du inte fattar?
February 12, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=-=*ThE_cRoW*=-] Kan någon förklara en av de mest grundläggande saker för den här killen, jag orkar inte.. :arg:
Taget från http://www.lidingomarin.se
Tvåtakt (Twostroke)
Bränslet antänds varje gång som kolven är i sitt övre läge i cylindern.
Få rörliga delar. Lätt och relativt billig konstruktion.
Högre effekt i förhållande till cylindervolym.
Relativt låg bränsleförbrukning på insprutningsmodeller, högre förbrukning på förgasarmodeller.
Fyrtakt (Fourstroke)
Bränslet antänds varannan gång som kolven är i sitt övre läge i cylindern.
Många rörliga delar. Relativt tung och dyr konstruktion.
Lägre effekt i förhållande till cylindervolym.
Låg bränsleförbrukning.
Vad är det du inte fattar?
Jag fattar inte hur en "Relativt tung och dyr konstruktion" kan dra mindre soppa än en "Lätt och relativt billig konstruktion".. Det är vad jag inte fattar. :arg:
Det står ju att bägge har låg bränsle förbrukning men det finns inget förhållande så vad bevisar det där?
Om du syfter på att förgasarmodeller har högre bränsle förbrukning så har de även det på fyrtaktare och desutom finns inget förhollande...
Upprepar:
Fyrtaktare har mindre effekt per cylindervolym gäntemot tvåtaktare.
Fyrtaktare drar mer bränsle än tvåtaktare i avseende på effekt eller cylindervolym (välj själv).
Fyrtaktare har mer vridmoment per cylindervolym än tvåtaktare. (varav man bygger bilar som fyrtaktare så man slipper varva upp till 10000 varv för att få sig i väg och så att bilen ska hålla längre).
Vad är det du inte fattar?
May 23, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Jag fattar inte hur en "Relativt tung och dyr konstruktion" kan dra mindre soppa än en "Lätt och relativt billig konstruktion".. Det är vad jag inte fattar.
En fyrtaktare är tyngre pga, ventiler, kammar, oljesump mm. och därmed också dyrare att tillverka. Men bra mycket billigare i drift.
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Fyrtaktare drar mer bränsle än tvåtaktare i avseende på effekt eller cylindervolym (välj själv).
Jasså? Min gamla moped drog 0.8 milen och hade kanske 7 häst, medans en Volvo 245 på 120 häst också drar 0.8 milen. Vilken är effektivast?
En till jämförelse då. Min 125:a, (GT125), drar 0.6 milen. Min kompis 125:a (CB125) har lika mycket effekt men drar 0.3 milen.
Fyrtakt ÄR effektivare i utnyttjande av bensinen. I Californien (världens håradaste avgaskrav) är tvåtaktare nästan helt förbjudna.
February 12, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=-=*ThE_cRoW*=-] Jag fattar inte hur en "Relativt tung och dyr konstruktion" kan dra mindre soppa än en "Lätt och relativt billig konstruktion".. Det är vad jag inte fattar.
En fyrtaktare är tyngre pga, ventiler, kammar, oljesump mm. och därmed också dyrare att tillverka. Men bra mycket billigare i drift.
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Fyrtaktare drar mer bränsle än tvåtaktare i avseende på effekt eller cylindervolym (välj själv).
Jasså? Min gamla moped drog 0.8 milen och hade kanske 7 häst, medans en Volvo 245 på 120 häst också drar 0.8 milen. Vilken är effektivast?
En till jämförelse då. Min 125:a, (GT125), drar 0.6 milen. Min kompis 125:a (CB125) har lika mycket effekt men drar 0.3 milen.
Fyrtakt ÄR effektivare i utnyttjande av bensinen. I Californien (världens håradaste avgaskrav) är tvåtaktare nästan helt förbjudna.
OK.
Välkommen in på min fiendelista..
February 12, 2002
Marron wrote: [quote=macrus]Ser rätt nice utan men ser ut att vara lite låg på bilden, men kanske den inte är irl..
nä, så låg är den inte.. når precis ner med fötterna.. och då har jag rätt långa ben också..
I alla fall så grattis till ditt köp. Hoppas du får många brudar med den. 😀
Drar i alla fall mer brudar än en moppe...
May 1, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Marron][quote=macrus]Ser rätt nice utan men ser ut att vara lite låg på bilden, men kanske den inte är irl..
nä, så låg är den inte.. når precis ner med fötterna.. och då har jag rätt långa ben också..
I alla fall så grattis till ditt köp. Hoppas du får många brudar med den. 😀
Drar i alla fall mer brudar än en moppe...
hehe tack så mkt 😀 gillar den mer och mer faktiskt =)
Edit: Du vet inte vad som gäller för skjutsning?:roll: Jag får skjutsa på den.. men jag läste nån stans att man måste va 18 år =(
February 12, 2002
Marron wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Marron][quote=macrus]Ser rätt nice utan men ser ut att vara lite låg på bilden, men kanske den inte är irl..
nä, så låg är den inte.. når precis ner med fötterna.. och då har jag rätt långa ben också..
I alla fall så grattis till ditt köp. Hoppas du får många brudar med den. 😀
Drar i alla fall mer brudar än en moppe...
hehe tack så mkt 😀 gillar den mer och mer faktiskt =)
Edit: Du vet inte vad som gäller för skjutsning?:roll: Jag får skjutsa på den.. men jag läste nån stans att man måste va 18 år =(
Jag ringde å frågade farbror blå och han sa att man fick göra det om motorcykeln är reggad för passagerare. Du måste bla ha extra fotstöd..
May 1, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Marron][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Marron][quote=macrus]Ser rätt nice utan men ser ut att vara lite låg på bilden, men kanske den inte är irl..
nä, så låg är den inte.. når precis ner med fötterna.. och då har jag rätt långa ben också..
I alla fall så grattis till ditt köp. Hoppas du får många brudar med den. 😀
Drar i alla fall mer brudar än en moppe...
hehe tack så mkt 😀 gillar den mer och mer faktiskt =)
Edit: Du vet inte vad som gäller för skjutsning?:roll: Jag får skjutsa på den.. men jag läste nån stans att man måste va 18 år =(
Jag ringde å frågade farbror blå och han sa att man fick göra det om motorcykeln är reggad för passagerare. Du måste bla ha extra fotstöd..
asså.. räcker det.. för det har min och den är gjord för att skjutsa på.. men,aa... får kolla det där med åldern :/
tack så mkt 😉
1 Guest(s)